Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Bożena Woźniak
Matematyka, Scenariusze

Rozwiązanie równania pierwszego stopnia z jedna niewiadomą - scenariusz lekcji matematyki w klasie II gimnazjum

- n +

Rozwiązanie równania pierwszego stopnia z jedna niewiadomą - scenariusz lekcji matematyki w klasie II gimnazjum

Zależy mi na podniesieniu jakości swojej pracy, dlatego szukam innowacyjnych pomysłów na wsparcie rozwoju ucznia. Na lekcjach staram się zainteresować go, zmotywować do działania, uaktywnić, sprowokować do samodzielnej pracy, nauczyć pracy w zespole i podnoszenia odpowiedzialności za pełnione funkcje. Chcę dotrzeć do wszystkich uczniów, aby uczniowie słabsi mieli również szansę odnieść sukces w procesie uczenia się. Odwołuję się do posiadanych przez uczniów wiadomości i umiejętności, by ułatwić zrozumienie a nie tylko zapamiętanie materiału.

Dlatego proponuję ten scenariusz lekcji, w którym uczniowie mogą nauczyć się rozwiązywania równań wykorzystując doświadczenia z codziennego życia.

Cele lekcji:
- uczeń nabywa umiejętności matematyzowania czyli schematyzowania, idealizowania rzeczywistości za pomocą pojęć i języka matematyki;
- układa i wykonuje procedury osiągania celu;
- poznaje metodę rozwiązywania równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą za pomocą równań równoważnych.

Pomoce dydaktyczne: waga szalkowa, plansze, odważniki, foliowe woreczki, po kilka jednakowych przedmiotów np. kulki, mydełka, itp.

Tok lekcji:

I. Czynności wstępne: przywitanie klasy, sprawdzenie listy obecności.

II. Powtórzenie wiadomości z ostatniej lekcji na temat równań równoważnych.

III. Obserwacja przez uczniów ćwiczenia z wagą szalkową
a) układanie na wadze różnych przedmiotów i odważników do momentu osiągnięcia równowagi;
b) dokładanie i zdejmowanie tych samych przedmiotów z obu szalek.

IV. Rozmowa z uczniami na temat obserwowanego ćwiczenia i wyciągnięcie wniosków.

V. Wprowadzenie do zadania: na wadze po obu stronach znajdują się odważniki i jednakowe kule - niektóre w foliowych torebkach, inne obok. Waga jest w równowadze.

VI. Zadanie dla obserwujących- Co należy zrobić ,by odpowiedzieć na pytanie : ile waży jedna kula wykorzystując wagę wszystkich przedmiotów ?

VII. Wspólnie klasa ustala zasady postępowania ,a wskazany uczeń je wykonuje .
a) wyjąć przedmioty i odważniki z torebek (pozbyć się torebek);
b) przenieść odważniki na jedna szalkę , a kule na drugą;
c) policzyć odważniki ,policzyć kule;
d) wagę wszystkich kul podzielić przez ilość kul.

VIII. Nauczyciel rozwiązuje na tablicy przykładowe równanie:
5 ( x - 1 ) + 2x = 2 ( x + 2 ) + 6
Uczniowie w parach wypracowują sposób rozwiązania równania i przedstawiają go.

IX. Wypracowanie schematu postępowania przy rozwiązywaniu równania metodą równań równoważnych.

X. Praca indywidualna -rozwiązywanie podanych przykładów równań.

XI. Porównanie otrzymanych wyników z prezentowanymi rozwiązaniami na planszach.

XII. Podziękowanie uczniom za aktywną pracę. Rozmowa na temat przebiegu lekcji. Dokonanie oceny (uwzględniając samoocenę).

XIII. Praca domowa.


ZAŁĄCZNIKI
(do scenariusza lekcji: "Rozwiązanie równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.")

Pierwsza plansza:

Aby przekształcić dane równanie na równanie równoważne, możemy:
  • Każdą stronę równania przekształcić tożsamościowo;
  • Przenieść dowolny wyraz jednej strony równania na drugą, zmieniając przy tym znak ;
  • Każdą stronę równania pomnożyć lub podzielić przez tę sama liczbę różną od zera.


    Druga plansza
    (Wypracowany przez klasę algorytm rozwiązania równania)

    Algorytm rozwiązania równania:
    1. Należy pozbyć się w równaniu nawiasów i mianowników (obydwie strony równania pomnożyć przez najmniejszą wspólną wielokrotność mianowników , a następnie usunąć nawiasy -zamienić iloczyny na sumy algebraiczne );
    2. Niewiadome przenieść na jedną stronę równania, a wiadome na drugą ( pamiętając o zmianie znaku wyrazu przenoszonego );
    3. Dodać stronami wyrazy podobne (redukcja wyrazów podobnych);
    4. Obydwie strony równania podzielić przez liczbę stojącą przy niewiadomej.

    Opracowanie: Bożena Woźniak
    nauczyciel matematyki
    w Gimnazjum nr 2 w Starachowicach

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5502
     
       Komentarze
    Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

    Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3



    Ilość głosów: 4
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014