Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Grażyna Janicka
Różne, Artykuły

Opis i analiza przypadku rozpoznawania i rozwiązywania problemu wychowawczego (uczeń z zespołem adhd)

- n +

Opis i analiza przypadku rozpoznawania i rozwiązywania problemu wychowawczego (uczeń z zespołem adhd)

W opracowaniu wykorzystałam wiadomości i umiejętności nabyte podczas następujących szkoleń:
- warsztaty - "Specyfika pracy w zespole integracyjnym", prowadzone przez KPCEN w Bydgoszczy,
- szkolenie w ramach WDN na temat: "Praca z uczniem z Zespołem ADHD", prowadzonym przez psychologa szkolnego.

1. IDENTYFIKACJA PROBLEMU
Chłopiec z Zespołem ADHD (Zespół nadpobudliwości ruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi ) jest uczniem klasy czwartej szkoły podstawowej. Marek pochodzi z pełnej rodziny, posiada trójkę starszego rodzeństwa. Z rozmowy z rodzicami wynika, że warunki materialne rodziny są bardzo dobre. Marek ma własny pokój, dobre warunki do nauki i zabawy.

2. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

Z rozmowy z nauczycielką oddziału zerowego wynika, że problem nadpobudliwości Marka dał się zauważyć już w "zerówce". Dziecko nie miało przyjaciół, kolegów .Często było agresywne w stosunku do dzieci w grupie, krzyczało, wymachiwało rękoma, nie przestrzegało przyjętych zasad. To skłoniło rodziców za sugestią nauczycielki do przebadania chłopca w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Opinia wydana przez poradnię stwierdzała, że Marek nie jest dojrzały emocjonalnie. Problemy nasiliły się w klasie pierwszej i drugiej. Z rozmowy z byłym wychowawcą wynika, że chłopiec nadal zwracał na siebie uwagę negatywnym zachowaniem, krzykiem, agresją słowną i fizyczną. Na kolejne badanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej rodzice dziecka nie wyrazili zgody. Tym samym współpraca domu rodzinnego i szkoły uległa pogorszeniu. Złe zachowania dziecka( hałaśliwość, agresja w stosunku do dzieci i nauczycieli, brak reakcji na upomnienia nauczyciela) negatywnie wpływały na całą klasę. Rozmowy wychowawcy z rodzicami na temat problemów wychowawczych z Markiem nie przynosiły żadnych rezultatów .Rodzice twiedzili, że chłopiec w domu zachowuje się dobrze, a właśnie szkoła wyzwala w nim agresję. Na wniosek wychowawcy i pedagoga szkolnego po kolejnym agresywnym incydencie, w którym została naruszona cielesność innego ucznia, sprawa trafiła do sądu. Lekarz biegły sądowy stwierdził u dziecka Zespół nadpobudliwości ruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi. Rodzice rozpoczęli wówczas leczenie syna u neurologa. W klasie trzeciej na specjalny wniosek rodziców dzieci w/w klasy Marek od października 2001 r. do maja 2002 roku miał przydzielone nauczanie indywidualne.

Od 3.09.2002 roku chłopiec będąc w kl. IV za sprawą orzeczenia sądu uczestniczy w lekcjach razem z rówieśnikami. Jako wychowawca tej klasy zapoznałam się dokładnie z sytuacją Marka i pozostałych dzieci . Starałam się nawiązać dobry kontakt z chłopcem i jego rodzicami. W zdiagnozowaniu klasy pomogły mi następujące techniki: technika Moreno, niedokończonych zdań oraz "Plebiscyt życzliwości i niechęci". Na podstawie analizy wyników w/w technik socjometrycznych przekonałam się, że Marek jest źle odbierany przez klasę, nie ma serdecznego kolegi, nikt nie chce z nim siedzieć w ławce, jest również osamotniony podczas przerw śródlekcyjnych. Zachowanie chłopca także nie sprzyjało poprawie jego sytuacji w klasie .Nadal zwracał na siebie uwagę swym złym zachowaniem: biciem kolegów, wulgaryzmami, śpiewem na lekcji, wychodzeniem z klasy itp. Współpracując ściśle z pedagogiem szkolnym, psychologiem i rodzicami dziecka starałam się zmienić zachowanie Marka w klasie i w szkole. Wspólnie pracowaliśmy przede wszystkim nad zmianą relacji chłopca z grupą rówieśniczą. Zajęcia terapeutyczne indywidualne i grupowe mają na celu przede wszystkim powstrzymanie agresji u chłopca. Na podstawie rozmów z Markiem oraz technik: rysunku rodzinnego, testu niedokończonych zdań, "Plebiscytu życzliwości i niechęci" dowiedziałam się, że chłopiec pragnie być w grupie rówieśniczej , ale nie wie jak do niej dotrzeć.

3. ZNACZENIE PROBLEMU.

Problem wychowawczy mający miejsce w klasie IV jest istotny dla wszystkich uczniów w/w klasy. Negatywne zachowania ucznia z Zespołem ADHD wpływają niekorzystnie na cały zespół klasowy oraz zakłócają przebieg procesu nauczania w tej klasie. Kilku uczniów stara się naśladować zachowania Marka, grupa dzieci uważa, że jest on traktowany inaczej, że ma większe prawa, że nie obowiązują go normy zachowania się w szkole. Dlatego jako wychowawca musiałam wyjaśnić dzieciom, na czym polega problem Marka i dlaczego jest on traktowany nieco inaczej w szkole. Podjęte przeze mnie działania wychowawcze miały na celu integrację klasy, kształcenie tolerancji, przeciwdziałanie agresji.

4. PROGNOZA
a) Prognoza negatywna-w przypadku zaniechania oddziaływań.
- Uczeń na skutek agresywnych zachowań wejdzie w konflikt z prawem, rozpocznie się wobec niego postępowanie sądowe w związku z naruszeniem nietykalności osobistej (pobicie kolegi, koleżanki, nauczyciela).
- Zamiast uczyć się razem ze swoja klasą, zostanie skierowany do placówki specjalistycznej, bądź będzie miał zajęcia indywidualne.
- Nie będzie integrował się z klasą, nie będzie nawiązywał przyjaznych stosunków z rówieśnikami, jeśli nie zmieni swego postępowania i nie ulegną zmianie jego relacje z grupą rówieśniczą.
- W przyszłości na skutek odrzucenia przez zespół klasowy może wejść do grup nieformalnych.

b) Prognoza pozytywna- w przypadku wdrożenia oddziaływań:
- Uczeń będzie brał systematycznie udział w zajęciach terapeutycznych prowadzonych przez psychologa i pedagoga szkolnego.
- Uczeń będzie respektował punkty kontraktu zawartego między nim, rodzicami i wychowawcą.
- Nawiąże właściwe relacje z rówieśnikami.
- Powstrzyma się od agresywnych zachowań w stosunku do dzieci i nauczycieli.

5. PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ.
Cele:
- uczeń zacznie przestrzegać norm szkolnych,
- zacznie odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i pracowników szkoły,
- jako wychowawca dopilnuję uczestnictwa Marka w zajęciach terapeutycznych grupowych i indywidualnych,
- doprowadzę do większej integracji klasy IV,
- zwiększę poczucie bezpieczeństwa w grupie,
- będę rozwiązywała na bieżąco wszystkie konflikty związane z Markiem,
- będę ściśle współpracowała z rodzicami, psychologiem i pedagogiem.

ZADANIA NAPRAWCZE:
1. Opracuję program wychowawczy dla klasy IV, w którym uwzględnię potrzeby ucznia z zaburzeniami zachowania i z zaburzeniami emocjonalnymi.
2. Rozmowy z dzieckiem, poświęcenie mu większej uwagi np. rozmowy podczas przerw, po lekcjach.
3. Dostrzeganie i chwalenie drobnych sukcesów Marka.
4. Wzmacnianie jego dobrych zachowań.
5. Konsultacje z pedagogiem, psychologiem, rodzicami dziecka.
6. Rozmowy z uczniami klasy IV na temat problemu Marka, bieżące rozwiązywanie konfliktów.
7. Realizowanie programu profilaktyczno-wychowawczego "Spójrz inaczej".
8. Stosowanie gier i zabaw integrujących klasę.
9. Udział klasy w zajęciach socjoterapeutycznych prowadzonych przez psychologa.

Opracowanie: Grażyna Janicka
Zespół Szkół w Występie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4584
 
   Komentarze
  • małgosia, 2004-07-09

    ja także jestem matką dziecka z zespołem adhd.na dzień dzisiejszy jest
    leczony farmakologicznie -haloperidol.dodatkowo u syna rozpoznano tiki
    nerwowe.te leki zmniejszają te tiki lecz całkowicie nie ustępują.nie
    wiem jak to bedzie w czwartej klasie-bo do tej pory syn miał bardzo
    wyrozumiałą nauczycielkę.syn uczy sie dobrze lecz pisze brzydkoi robi
    błędy.bardzo ciężko jest mi go wychowywać.kocham go i chciałabym mu
    świat podarować lecz boję się żeby nie zaczął tego wykorzystywać.na
    moje zakazy reaguje krzykiem.jak mówić do niego,żeby nie pogłębiać
    nerwów a żeby mnie słuchał .prosze o radę.co jeszcze mogę dla niego
    zrobić.małosia.

  • ja, 2004-10-21

    droga malgosiu mozesz sobie pogratulowac! ja rowniez mam w rodzinie
    dziecko z ADHD ale jego mama nie jest tak wyrozumiala jak ty wprost
    przeciwnie. na to biedne dziecko ciagle sie krzyczy i ciagle mu sie
    czegos zakazuje ono tak szczerze mowiac ma oparcie tylko we mnie. nikt
    nie powie mu dobrego slowa nie pochwali a te dzieci tego potrzebuja .
    jak najwiecej ciepla czulosci pochwalnych slow . nalezy do nich mowic
    normalnie nie za cicho nie za glosno . nie nalezy tez im rozkazywac
    wystarczy powiedziec stanowczo ale tak zeby zrozumial dziecko bardziej
    doceni cieple slowo anizeli krzyk i krytyke. przeciez te dzieci czuja
    sie niedocenione one uwazaja ze sa gorze! a przeciez potrafia byc
    takie kochane:) oby tak dalej droga malgosiu



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014