Katalog

Anna Kozak-Okońska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Potrafimy więcej niż nam się zdaje, czyli o sprawnym komunikowaniu się ludzi " - scenariusz zajęć międzyprzedmiotowych dla gimnazjum w ramach edukacji czytelniczej i medialnej

- n +

Scenariusz zajęć miedzyprzedmiotowych dla gimnazjum w ramach edukacji czytelniczej i medialnej

Temat: Potrafimy więcej niż nam się zdaje, czyli o sprawnym komunikowaniu się ludzi Cele w ujęciu operacyjnym:

Działania:
- Odczytywanie symboliki niewerbalnej, znaków i kodów dosłownych i kontekstowych.
- Korzystanie z kodów symbolicznych.
- Budowanie i przekazywanie komunikatów typu JA i TY.
- Rozpoznawanie idei wyrażonych przez tworzywa różnych sztuk. Redagowanie własnych komunikatów (pisemnych i ustnych).
- Skuteczne porozumiewanie się, analizowanie przykładów komunikatów werbalnych i niewerbalnych.

Wiadomości:
- Zapoznanie z formatami i sposobami komunikacji międzyludzkiej.
- Ukazanie i poznanie procesu komunikacji oraz dróg jakimi przepływa komunikat, a także kto bierze w nim udział.
- Prezentacja różnorodnych sposobów komunikowanie się.
- Rozwijanie wiedzy o komunikowaniu się ludzi.
- Bogacenie słownictwa czynnego.

Rozumienie:
- Rozumienie wpływu i znaczenia komunikatów i komunikowania się na stosunki międzyludzkie.
- Uświadomienie potrzeby staranności artykulacji.
- Rozumienie zależności między emocjami a komunikacją.
- Wyjaśnianie pojęć: nadawca, kod, odbiorca, sygnał, znak, symbol.
- Rozróżnianie zachowań werbalnych i niewerbalnych.

Zakres treści (wg podstawy programowej z edukacji czytelnej i medialnej):
Drogi, formy i kanały komunikowania się ludzi, funkcje komunikatów - psychologiczne podstawy komunikowanie się.

Język polski: Oficjalne i nieoficjalne sytuacje mówienia.
Budowanie wypowiedzi mówionych i pisanych.
Rozpoznawanie i rozumienie założeń komunikacyjnych (sytuacje, emocje, oceny).

Wiedza o społeczeństwie: Budowa prawidłowych relacji z rodzicami. Relacje międzyosobowe i ich znaczenie. Grupa i więzi społeczne, człowiek - istota społeczna.

Sztuka: Różnorodne sposoby komunikowania (komunikacja pozawerbalna -język Przestrzeni, koloru, ciała.

Metody: Niedokończone zdania, burza mózgów, kalambury, elementy wykładu, symulacja (odgrywanie ról), mini konferencja prasowa, praca w grupach.

Środki dydaktyczne: plakaty dotyczące komunikacji międzyludzkiej wykonane przez uczniów, płyta CD z piosenkami z musicalu Metro - piosenka "Wieża Babel", kaseta Budki Suflera "Nowa Wieża Babel" z płyty "Nic nie boli tak jak życie", Pismo Święte, Księga Rodzaju 11, w. 1-9, Słownik symboli, Słowniki języka polskiego, Encyklopedia, koperty z poleceniami, szary papier, markery, magnesy, ekspozycja - telefon, klawiatura komputerowa, CD itp.

Tok modułu:
(Zajęcia prowadzone przez czterech nauczycieli)

I część 45 minut
1. Polonista - prezentacja założeń (2 min.)
2. Bibliotekarz - burza mózgów skojarzenia ze słowem - KOMUNIKACJA. Jak się komunikujemy ? - praca w 4 grupach (losowanie zadań), prezentacja efektów pracy. Rozdanie schematów komunikacji, omówienie procesu (13 min.)
3. Pedagog szkolny: krótki wstęp, niewerbalne sposoby komunikowania się (szary papier na tablicy, ucz. wpisują), podsumowanie - emocje a komunikacja (9 min.)
4. Sztuka: praca w grupach, utwór muzyczny - terapia muzyką, przekład intersemiotyczny (11 min.)
5. Wychowawca: więzi w grupie - metoda niedokończonych zdań (6 min.)

II część 45 minut
1. Scenka - znaczenie kodu w komunikacji (2 min.)
2. Polonista - wyjaśnienie pojęcia symbol (3 min.)
3. Sztuka - prezentacja utworu "Wieża Babel" z musicalu Metro (3 min.)
4. Polonista - frag. Biblii, Księga Rodzaju 11, l - 9 (2 min)
5. Sztuka - prezentacja utworu Budki Suflera "Nowa Wieża Babel" (2 min.)
6. Analiza wiersza W. Szymborskiej, nauczyciel sztuki prezentuje obraz "Wieża Babel" (7 min.)
7. Mmi konferencja prasowa - uczniowie zadają pytania nauczycielom (7 min.)
8. Pedagog - praca w grupach, zmiana komunikatu typu TY na komunikat typu JA (7 min.)
9. Karta zadowolenia z zajęć (wszyscy)
10. Wspólna fotografia jako komunikat.

Opracowanie: Anna Kozak-Okońska

Wyświetleń: 1917


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.