Katalog Anna Kozak-Okońska Zajęcia zintegrowane, Scenariusze "Potrafimy więcej niż nam się zdaje, czyli o sprawnym komunikowaniu się ludzi " - scenariusz zajęć międzyprzedmiotowych dla gimnazjum w ramach edukacji czytelniczej i medialnejScenariusz zajęć miedzyprzedmiotowych dla gimnazjum w ramach edukacji czytelniczej i medialnejTemat: Potrafimy więcej niż nam się zdaje, czyli o sprawnym komunikowaniu się ludzi Cele w ujęciu operacyjnym:Działania: - Odczytywanie symboliki niewerbalnej, znaków i kodów dosłownych i kontekstowych. - Korzystanie z kodów symbolicznych. - Budowanie i przekazywanie komunikatów typu JA i TY. - Rozpoznawanie idei wyrażonych przez tworzywa różnych sztuk. Redagowanie własnych komunikatów (pisemnych i ustnych). - Skuteczne porozumiewanie się, analizowanie przykładów komunikatów werbalnych i niewerbalnych. Wiadomości: - Zapoznanie z formatami i sposobami komunikacji międzyludzkiej. - Ukazanie i poznanie procesu komunikacji oraz dróg jakimi przepływa komunikat, a także kto bierze w nim udział. - Prezentacja różnorodnych sposobów komunikowanie się. - Rozwijanie wiedzy o komunikowaniu się ludzi. - Bogacenie słownictwa czynnego. Rozumienie: - Rozumienie wpływu i znaczenia komunikatów i komunikowania się na stosunki międzyludzkie. - Uświadomienie potrzeby staranności artykulacji. - Rozumienie zależności między emocjami a komunikacją. - Wyjaśnianie pojęć: nadawca, kod, odbiorca, sygnał, znak, symbol. - Rozróżnianie zachowań werbalnych i niewerbalnych. Zakres treści (wg podstawy programowej z edukacji czytelnej i medialnej): Drogi, formy i kanały komunikowania się ludzi, funkcje komunikatów - psychologiczne podstawy komunikowanie się. Język polski: Oficjalne i nieoficjalne sytuacje mówienia. Budowanie wypowiedzi mówionych i pisanych. Rozpoznawanie i rozumienie założeń komunikacyjnych (sytuacje, emocje, oceny). Wiedza o społeczeństwie: Budowa prawidłowych relacji z rodzicami. Relacje międzyosobowe i ich znaczenie. Grupa i więzi społeczne, człowiek - istota społeczna. Sztuka: Różnorodne sposoby komunikowania (komunikacja pozawerbalna -język Przestrzeni, koloru, ciała. Metody: Niedokończone zdania, burza mózgów, kalambury, elementy wykładu, symulacja (odgrywanie ról), mini konferencja prasowa, praca w grupach. Środki dydaktyczne: plakaty dotyczące komunikacji międzyludzkiej wykonane przez uczniów, płyta CD z piosenkami z musicalu Metro - piosenka "Wieża Babel", kaseta Budki Suflera "Nowa Wieża Babel" z płyty "Nic nie boli tak jak życie", Pismo Święte, Księga Rodzaju 11, w. 1-9, Słownik symboli, Słowniki języka polskiego, Encyklopedia, koperty z poleceniami, szary papier, markery, magnesy, ekspozycja - telefon, klawiatura komputerowa, CD itp. Tok modułu: (Zajęcia prowadzone przez czterech nauczycieli) I część 45 minut 1. Polonista - prezentacja założeń (2 min.) 2. Bibliotekarz - burza mózgów skojarzenia ze słowem - KOMUNIKACJA. Jak się komunikujemy ? - praca w 4 grupach (losowanie zadań), prezentacja efektów pracy. Rozdanie schematów komunikacji, omówienie procesu (13 min.) 3. Pedagog szkolny: krótki wstęp, niewerbalne sposoby komunikowania się (szary papier na tablicy, ucz. wpisują), podsumowanie - emocje a komunikacja (9 min.) 4. Sztuka: praca w grupach, utwór muzyczny - terapia muzyką, przekład intersemiotyczny (11 min.) 5. Wychowawca: więzi w grupie - metoda niedokończonych zdań (6 min.) II część 45 minut 1. Scenka - znaczenie kodu w komunikacji (2 min.) 2. Polonista - wyjaśnienie pojęcia symbol (3 min.) 3. Sztuka - prezentacja utworu "Wieża Babel" z musicalu Metro (3 min.) 4. Polonista - frag. Biblii, Księga Rodzaju 11, l - 9 (2 min) 5. Sztuka - prezentacja utworu Budki Suflera "Nowa Wieża Babel" (2 min.) 6. Analiza wiersza W. Szymborskiej, nauczyciel sztuki prezentuje obraz "Wieża Babel" (7 min.) 7. Mmi konferencja prasowa - uczniowie zadają pytania nauczycielom (7 min.) 8. Pedagog - praca w grupach, zmiana komunikatu typu TY na komunikat typu JA (7 min.) 9. Karta zadowolenia z zajęć (wszyscy) 10. Wspólna fotografia jako komunikat. Opracowanie: Anna Kozak-Okońska Wyświetleń: 1917
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |