AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Wanda Baranowska
Język polski, Scenariusze

Jak opracowałam lekturę "Puc, Bursztyn i goście" J. Grabowskiego?

- n +

Jak opracowałam lekturę "Puc, Bursztyn i goście" J. Grabowskiego

Lekcja 1

Temat: Swobodne wypowiedzi dzieci na temat treści lektury "Puc, Bursztyn i goście"
J. Grabowskiego. Redagowanie zdań i ich zapis.

Cele zajęć:
- Wprowadzenie w tematykę książki, zapoznanie uczniów z sylwetką J. Grabowskiego.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się w postaci kilku logicznie powiązanych zdań.
- Szanowanie książek (rola zakładki).

Środki dydaktyczne: lektura, portret pisarza, wystawka jego utworów, rozsypanka sylabowa.

Przebieg lekcji:

1. Sytuacja wprowadzająca:

Dzieci otrzymują rozsypanki sylabowe. Układają z nich tytuł oraz imię i nazwisko autora (Puc, Bur, sztyn, i, goś, cie, Gra, bow, ski). Zwrócenie uwagi na pisownię tytułu oraz nazwiska i imienia autora.

2. Uświadomienie uczniom tematu i celów lekcji.

Złożona prawidłowo rozsypanka sylabowa tworzy tytuł i nazwisko oraz imię autora lektury, którą dzisiaj będziemy omawiać.

3. Część główna lekcji.

Informacja o autorze lektury.
Nauczyciel informuje krótko dzieci o autorze, pokazuje portret.
Jan Grabowski - autor wielu książek dla dzieci. Opowiada w nich o życiu zwierząt.
Do najważniejszych utworów należą: Prawdziwa historia o kocie, Reksio i Pucek, Skrzydlate bractwo, Kochany zwierzyniec, Czarna owieczka. (Prezentacja w/w książek)

Omówienie karty tytułowej lektury i zapis metryczki wg wzoru:
Autor:
Tytuł:
Ilustrator:
Wydawnictwo:

4. Swobodne i ukierunkowane pytania nauczyciela. Wypowiedzi na temat lektury.
- Która z psich przygód podobała się najbardziej i dlaczego?
- Który fragment opowiedziałbyś młodszemu koledze, aby zainteresować go książką?
- Uzasadnij, czy figle psów sprawiły komuś przykrość?
- Którą sytuację uważasz za najśmieszniejszą? (uzasadnienie fragmentem tekstu)

5. Ustalenie czasu i miejsca akcji oraz postaci książki:
- czas - miesiące letnie
- miejsce - wioska (zagroda, stacja kolejowa, pod lasem)
- postacie główne - Puc, Bursztyn
- postacie drugoplanowe - Katarzyna, panna Agata, Krysia, Tiuzdejek, Mikaduchna, Kacuś, Lord, Imka

6. Wyszukiwanie w tekście i czytanie fragmentów opisujących wygląd Puca i Bursztyna.
Bursztyn - brązowa sierść, stojące uszy, krótki ogonek.
Puc - biała sierść w czarne łaty, długie i oklapnięte uszy, ogonek podniesiony do góry.

7. Wspólne redagowanie i zapis zdań na temat lektury.
Bohaterami książki Jana Grabowskiego pt. "Puc, Bursztyn i goście" są psy: Puc
i Bursztyn. Mieszkały one na jednym podwórku. Przeżyły wiele zabawnych przygód, czasem psociły. Nikomu jednak nie sprawiały większych przykrości.

8. Podsumowanie i ocena aktywności uczniów: najbardziej aktywne dzieci, poprawnie wypowiadające się otrzymują zakładki do książki.


Lekcja 2

Temat: Nadawanie tytułów wyodrębnionym i zilustrowanym częściom lektury "Puc, Bursztyn i goście".

Cele lekcji:
- Doskonalenie umiejętności wyodrębniania wydarzeń, ustawiania ich w logicznej kolejności zgodnie z przebiegiem akcji oraz formułowania ich w postaci równoważników.
- Kształtowanie umiejętności kojarzenia faktów.

Środki dydaktyczne: lektura na każdej ławce, powiększone ilustracje z książki "Puc, Bursztyn i goście".

Przebieg lekcji:

1. Uświadomienie uczniom tematu i celów lekcji.
Dzisiaj w dalszym ciągu będziemy pracować z lekturą J. Grabowskiego "Puc, Bursztyn
i goście". Ustalimy kolejność wydarzeń i nadamy im tytuły.

Główna część lekcji:

2. Oglądanie ilustracji i grupowanie ich zgodnie z przebiegiem akcji.

3. Nadawanie tytułów pojedynczym ilustracjom, a następnie ujęcie ich w logiczną całość, zapis zdań na tablicy.
- Opieka Puca nad Bursztynem.
- Wspólne zabawy psów.
- Przyjazd gości.
- Przyjaźń psów z Mikaduchną.
- Awantury panny Agaty.
- Pozostanie Mikaduchny na wsi.

4. Odczytanie i analiza ortograficzna tytułów.
Zapis w zeszytach.

5. Praca z tekstem. Wyraziste czytanie wybranych fragmentów tekstu dotyczących ilustracji.

6. Ocena uczniów za udział w lekcji.

7. Praca domowa.
Opowiedz mamusi lub tatusiowi jedno z wydarzeń lektury "Puc, Bursztyn i goście".


Lekcja 3

Temat: Cechy Puca i Bursztyna na podstawie inscenizowanych i czytanych fragmentów lektury.

Cele lekcji:

- Doskonalenie umiejętności wyrażania własnego sądu o postaciach w formie kilku spójnych, logicznych zdań.
- Rozróżnianie i nazywanie pozytywnych i negatywnych cech postaci.
- Uzasadnienie swego zdania poprzez odwoływanie się do tekstu.

Środki dydaktyczne: książka na każdej ławce, powiększona ilustracja Puca i Bursztyna.

Przebieg lekcji:

1. Sytuacje wprowadzające:
- Nauczyciel wiesza ilustrację. Zadaje pytanie: Z czym kojarz się wam ta ilustracja?
Wspólne ustalenie:
Puc, Bursztyn - główne postacie lektury pt. "Puc, Bursztyn i goście".

2. Uświadomienie uczniom tematu i celów lekcji.
- Na dzisiejszej lekcji ocenimy Puca i Bursztyna.

3. Rozmowa o wyglądzie głównych postaci - Puca i Bursztyna.

4. Podział klasy na trzy grupy i rozdanie poleceń dla każdej z nich.

Grupa I - opracowuje inscenizację na podstawie tekstu ze strony 5 i 6 (Łapanie motyla) "Puc, Bursztyn i goście" (Nasza Księgarnia, Warszawa 1971)

Grupa II - opracowuje inscenizację na podstawie tekstu str. 45 (W kurniku)

Grupa III - opracowuje inscenizację na podstawie tekstu str. 80 i 82 (Na rynku w mieście)

5. Prezentowanie przez dzieci przygotowanych inscenizacji.

6. Dobieranie cech psów i wpisywanie ich do tabeli zamieszczonej na tablicy.

7. Dobór innych cech psów na podstawie wybranych fragmentów tekstu, np. zachowanie się Puca w sytuacji, gdy Mikaduchna potłukła sobie głowę (troskliwy, wrażliwy).

8. Odczytanie zgromadzonych w tabeli cech.

Puc
zgodny, zdolny, łakomy, ostrożny, przebiegły, opiekuńczy, gościnny, miły, koleżeński, mądry, przezorny, czysty, wrażliwy
Bursztyn
łakomy, zabawny, koleżeński, brudny, tchórzliwy, troskliwy, uparty, leniwy

Wniosek: Obydwa psy mają wady i zalety.

9. Rozmowa zmierzająca do ustalenia, które z wymienionych cech ułatwiają współżycie wśród ludzi i zwierząt.

10. Wpisanie do zeszytu cech Puca i Bursztyna.

11. Ocena aktywności uczniów. Nauczyciel dokonuje oceny słownej i wręcza kartki,
na których jest Puc i Bursztyn.

Opracowanie: mgr Wanda Baranowska
nauczycielka w Szkole Filialnej
w Leszczynku

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 39857


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.44



Ilość głosów: 16