AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Czarnecka
Przyroda, Konspekty

Jak rośliny nasienne przystosowały się do życia na lądzie? - konspekt lekcji przyrody w klasie V szkoły podstawowej

- n +

Jak rośliny nasienne przystosowały się do życia na lądzie? - konspekt lekcji przyrody w klasie V szkoły podstawowej

DZIAŁ PROGRAMU: Rośliny lądowe

TEMAT: Jak rośliny nasienne przystosowały się do życia na lądzie ?

ZAKRES TREŚCI: Przykłady roślin nasiennych i ich przystosowanie do życia na lądzie.

CELE:

WIADOMOŚCI
  • Podaje przykłady roślin nasiennych, które opanowały ląd
  • Wymienia charakterystyczne cechy roślin nasiennych(ważność nasion roślin w życiu na lądzie)

    UMIEJĘTNOŚCI
  • Uzasadnia rolę nasion w celu przetrwania gatunku roślin nasiennych(suchorośl, gruboszowate)
  • Charakteryzuje rolę nasion

    POSTAWY
  • Jest świadomy korzyści jaką czerpie człowiek z roślin nasiennych, które opanowały ląd (wpływ tychże roślin na życie i istnienie człowieka na Ziemi)
  • Poszanowanie przyrody
  • Aktywnie pracuje na lekcji.

    METODY
    Obserwacja, pogadanka

    FORMY PRACY
    Grupowa, indywidualna

    ŚRODKI DYDAKTYCZNE
    Pędy drzew i krzewów roślin nasiennych, rośliny zielne, okazy roślin doniczkowych, podręcznik, zeszyt ćwiczeń

    TOK LEKCJI

    FAZA WPROWADZAJĄCA
    1. Sprawy organizacyjno-porządkowe
    2. Pogadanka na temat różnorodności w świecie roślin nasiennych (przypomnienie podziału na okrytonasienne i nagonasienne)
    3. Co spowodowało że rośliny nasienne odebrały panowanie na Ziemi mchom, paprociom, widłakom.

    FAZA REALIZACJI
    1. Formuję temat lekcji i cele
    - jakie znacie rośliny nasienne
    - jakie są różnice w budowie roślin wodnych i lądowych (przykłady)
    2. Uczniowie dostają karty pracy i podział na cztery grupy.Każda z grup otrzymuje zestaw(gałązki brzozy z nasionami, porzeczki, róży, mniszka lekarskiego, sosny i świerku+szyszki, kaktusa, fasoli+nasiona)
    3. Uczniowie pracują wg. Instrukcji zawartej w karcie pracy

    FAZA PODSUMOWUJĄCA
    1. Sprawdzenie wykonanych zadań
    2. Dyskusja podsumowująca na temat:
    - uniezależnienie rozmnażania od wody
    - rośliny nasienne stały się dominujące w większości środowisk opanowały nowe tereny za pomocą nasion
    3.Praca domowa - ćw. 12, 13 s.8, 9 - zeszyt ćwiczeń


    KARTA PRACY
    1. Wykonaj ćw.10,11 s.7,8 zeszyt ćwiczeń
    2. Patrzac na rośliny na stolikach podkreśl te cechy, które są charakterystyczne dla roślin lądowych. Pomieszano cechy roślin lądowych i wodnych

    sztywne łodygi
    wiotkie łodygi
    korzenie
    kolce
    silny system korzeniowy
    kwiaty na wodzie
    liście pływające
    mięsiste liście
    igły
    chwytniki
    liście zanurzone
    brak korzeni
    ciernie

    3.Połącz w pary przystosowania z określonym organem rośliny(za pomocą strzałek)

    chroni przed wiatrem i złamaniemsztywna
    łodyga 
    pobiera wodę i sole mineralnenasiona
    transportuje wodę oraz substancje pokarmoweliść
    chroni przed nadmierną utratą wodykorzeń
    kierują się w stronę światłakora
    chroni przed urazami i szkodnikamisieć rurek
    ułatwia rozmnażanie bo jest wyposażone w skrzydełkakolce

    Opracowanie: mgr Ewa Czarnecka

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 10634


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3.44



    Ilość głosów: 16

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.