O montażu filmowym
Cele:
- Uświadomienie uczniom funkcji montażu jako głównej metody twórczej w sztuce filmowej
- Zapoznanie ze specyfiką pracy montażysty filmowego
- Rozwijanie umiejętności obserwacji, wnioskowania
Metody: heureza
Formy: praca w grupie
Pomoce dydaktyczne: klocki, krzyżówka opracowana przez nauczyciela, Słownik języka polskiego, Słownik wyrazów obcych, fragment z książki pt. "Pan Kleks na ekranie", pod red. H. Urłaub, Warszawa 1988 r.
Tok lekcji:
- Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda otrzymuje ten sam zestaw klocków. Zadanie uczniów polega na tym, aby ułożyli dowolną konstrukcję. Po 10 minutach każda grupa prezentuje swoje prace.
- Nauczyciel: Wniosek z pracy w grupie jest taki, że z tych samych elementów mogą powstać różne konstrukcje. Ułożyliście klocki w różny sposób, według własnych pomysłów. Co wspólnego może mieć zabawa klockami z filmem? Z taśmy filmowej nakręconej w czasie zdjęć film powstaje według pewnego pomysłu reżysera. Z tego samego materiału mogą powstać różne filmy. Od czego to zależy, przekonacie się rozwiązując krzyżówkę.
- Uczniowie w grupach rozwiązują krzyżówkę przygotowaną przez nauczyciela, której rozwiązaniem jest hasło - montaż
- Nauczyciel: Poszukajcie definicji słowa "montaż" w Słowniku języka polskiego i Słowniku wyrazów obcych.
- Po wyszukaniu uczniowie wpisują definicję do zeszytu:
- Montaż filmowy- proces łączenia i komponowania utrwalonych na taśmie filmowej ujęć zgodnie z założeniem scenopisu i koncepcją reżysera.
- Nauczyciel: Na czym polega montaż filmowy? Kto się nim zajmuje? Na te pytania znajdziecie odpowiedź w tekście, który macie przed sobą.
- Uczniowie czytają ze zrozumieniem wypowiedź Teresy Miziołek- montażystki filmów "Akademia Pana Kleksa", "Podróże Pana Kleksa". Następnie odpowiadają na pytania:
- Montaż polega na sklejaniu, czyli łączeniu poszczególnych odcinków taśmy filmowej. Jest też metodą twórczą. Od niego zależy kształt filmu. Montaż jest swoistym sposobem opowiadania, filmowej narracji.
- Montażem zajmuje się montażysta bądź montażystka.
- (uczniowie opowiadają o specyfice pracy montażysty w oparciu o przeczytany tekst)
- Praca domowa: Przygotuj sobie kilka obrazków. Ułóż z nich dwie różne historyjki.( musisz zmienić kolejność, z niektórych obrazków możesz zrezygnować, wolno ci również dopisać komentarz słowny)
- Ewaluacja
Opracowanie: Dorota Górecka-Kozłowska