Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Joanna Wierzbicka
Różne, Artykuły

Wczesna profilaktyka - program "Cukierki"

- n +

Wczesna profilaktyka - program "Cukierki"

Śledząc prasowe i telewizyjne raporty o obniżaniu się wieku dzieci, które sięgają po różnego typu używki każdy wychowawca zastanawia się jak ustrzec je przed piciem alkoholu, paleniem papierosów, czy narkotyzowaniem się. Należy pamiętać, że szereg czynników indywidualnych i społecznych łagodzi wpływ kontakty z czynnikami ryzyka. Czynniki chroniące zebrane przez Hawkinsa w oparciu o wyniki badań empirycznych przedstawiają się w następującym porządku:
I silna więź z rodzicami
II zainteresowania nauką szkolną, rozwojem
III regularność praktyk religijnych
IV skłonność do respektowania norm i wartości społecznych

W literaturze spotykamy się z podziałem programów profilaktycznych na trzy poziomy:
1. Profilaktyka uprzedzająca -skierowana do wszystkich, której głównym założeniem jest opóźnienie wieku inicjacji (POCZEKAJ!),
2. Profilaktyka zasadnicza -skierowana do grupy podwyższonego ryzyka, której głównym zadaniem jest zmniejszenie dysfunkcji (WYCOFAJ SIĘ!)
3. Profilaktyka terapeutyczna -skierowana do grupy wysokiego ryzyka, której głównym zadaniem jest ograniczenie intensywności i czasu trwania dysfunkcji (OGRANICZ!)

Chciałabym polecić innym nauczycielom realizowany przeze mnie w zakresie edukacji zdrowotnej program profilaktyczny CUKIERKI dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej (z pierwszego poziomu profilaktyki). Propozycja pracy z dziećmi oparta jest na bajce profilaktycznej Agnieszki Grzelak pt. "Cukierki". Bajka oraz zajęcia profilaktyczne powstały jako element szerszego programu realizowanego przez Fundację Fundacji Homo Homini im. Karola de Foucald we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Składa się z dwóch wersji: zajęcia w wersji krótkiej (najczęściej przeprowadzane na 4-6 godzinach lekcyjnych jednego dnia) oraz w wersji rozszerzonej (osiem spotkań po 1-2 godziny lekcyjne w cotygodniowym cyklu).

Centrum uwagi tych zajęć stanowi dziecko, które w wyniku realizacji tego programu ma uczyć się samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla własnego zdrowia i zdrowia innych ludzi. Celem zajęć jest:
- uzyskanie podstawowych informacji dotyczących środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych;
- umiejętność zauważania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi;
- rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia;
- wzmocnienie pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny;
- nauka współpracy jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym;
- kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi;
- nauka postaw asertywnych względem osób nieznajomych;
- bliższe poznanie personelu niepedagogicznego w szkole jako osób dbających o bezpieczeństwo szkoły i uczniów;
- rozwijanie współpracy z rodzicami.

Program zawiera propozycje zabaw, rekwizytów, metod pracy (plakat, burza mózgów, scenki dramowe). Dostarcza materiałów w postaci łatwych do drukowania lub kopiowania aneksów, które na zakończenie wszystkich spotkań układają się w książeczkę dla dzieci.

Realizatorami programu mogą być osoby przeszkolone, posiadające zaświadczenie o prawie do realizacji programu profilaktycznego opartego na bajce "Cukierki". Najlepiej, gdy są to nauczyciele i wychowawcy na stałe zajmujący się pracą z klasą bądź grupą dzieci. Gdy realizatorami są osoby z zewnątrz, ważne jest, by stały opiekun brał czynny udział w zajęciach.

Szczegółowych informacji udziela niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli:
Centrum Szkoleniowe Fundacji Homo Homini im. Karola de Foucald - MARABUT
30-837 Kraków, ul. Aleksandry1
tel./faks 012 658 49 74

W wynikach ankiety przeprowadzonej przeze mnie wśród uczniów i rodziców na zakończenie realizacji programu pojawiały się pozytywne opinie związane z celowością odbytych zajęć. Na pytanie, jakimi z podanych słów określiłbyś zajęcia pod tytułem "Cukierki":
90% uczniów używało określeń "fajne", "ciekawe", "o narkotykach"
60% uczniów używało określeń "dziwne", "naukowe", "o uczuciach", "o bezpieczeństwie"

Dzieciom najbardziej na zajęciach podobały się w kolejności:
- zabawy i piosenki;
- czytanie opowieści;
- zaproszeni goście;
- robienie własnoręcznie książki;

Rodzice zauważali, że dzieci chętnie opowiadały w domu o tym, co robiły na zajęciach, a metafory zastosowane odnośnie narkotyków były dostosowane do wieku ich dzieci.Jako wychowawca zauważyłam wzrost empatii wśród uczniów - były wrażliwsze na odczytywanie emocji koleżanek i kolegów oraz częściej z własnej inicjatywy udzielały sobie wzajemnej pomocy.

Opracowanie: Joanna Wierzbicka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1160
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014