Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Dorota Malankiewicz
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jak lepiej zrozumieć siebie by pokonać stres - scenariusz zajęć

- n +

Jak lepiej zrozumieć siebie, by pokonać stres?

Cele:
- poznanie własnych zalet i wad;
- wypracowanie własnych metod walki ze stresem;
- uświadomienie sobie własnych możliwości przeciwstawiania się trudnościom.

Metody: wykład, burza mózgów, praca indywidualna, dyskusja.

Pomoce: karki papieru, papier szary, karty pracy, ołówki.

Przebieg zajęć:
  1. Powitanie.
  2. Czym jest stres? Krótkie omówienie zagadnienia.
    STRES = duże napięcie. To tak, jakby siedzieć w amazońskiej dżungli pełnej nieznanych zwierząt, które czają się za krzakami. Boimy się i czujemy niepokój. Co by się jednak stało, gdybyśmy w tej dżungli musieli spędzić parę tygodni? Przez parę dni bylibyśmy pewnie ostrożni, lecz później strach i napięcie sprawiłyby, że czulibyśmy zmęczenie i wyczerpanie. Minęłaby nam ochota na wszystko. Moglibyśmy zrobić coś nieostrożnego. Tak właśnie reaguje człowiek na zbyt długi stres: zaczyna słabnąć, chorować, jego siły się wyczerpują i zaczyna postępować nierozważnie (np. pije, bierze tabletki).
    Jeśli stres jest niewielki, jeśli udaje nam się rozwiązać nasze problemy, stres mija szybko.
    Kiedy przeżywamy ogromny stres pojawia się wiele uczuć przykrych (lęk, niepokój). Mówimy: "to mnie przerasta, nie dam rady, może stać się coś strasznego".
    Czasem, gdy przeżywamy zbyt dużo lęku, zaczynamy po prostu uciekać.
    W ten sposób unikamy sytuacji lub uczuć, które mogłyby być dla nas niebezpieczne.
  3. Co się z nami dzieje, gdy jesteśmy w stresie?
    Uczniowie wypisują na kartkach:
    - przeżywam stres, gdy...
    - kiedy pojawia się stres, to ...
    - jak sobie z tym radzić?
    Wspólne omówienie jak reaguje nasz organizm na sytuację stresową.
  4. Powody stresu - burza mózgów. Uczniowie zastanawiają się, co może stresować ludzi - pomysły wypisujemy na kartce.
    Należy zwrócić uwagę na stresory fizyczne:
    - nadużywanie narkotyków i alkoholu;
    - palenie papierosów;
    - złe odżywianie (zbyt dużo słodyczy lub tłustych potraw);
    - brak snu i odpoczynku;
    - brak ruchu.
    Poznanie własnych zalet i wad. Od tego można zacząć walkę ze stresem.
    Uczniowie otrzymują kartki z ludzikiem, gdzie mają wypisać:
    - 7 określeń zaczynających się od słowa: jestem;
    - dokończyć zdania: mam nadzieję, że ....
    jestem dobry w ....
    uciekam od ....
    czuję się dotknięty, gdy ....
    potrzebuję ....
    czuję się ....
    złoszczę się, gdy ....
    Omówienie: Przyjrzyj się swojemu ludzikowi. Lubisz go? Czy miałeś kłopoty z wypisaniem swoich mocnych cech? A może sytuacji od których uciekasz?
    Nie można wymagać od innych, aby dobrze o nas myśleli, czy też odnosili się do nas z szacunkiem, jeżeli sami siebie nie akceptujemy.
  5. Ćwiczenie - dziewięć kropek (po trzy kropki w trzech rzędach)
    Instrukcja: Bez odrywania ręki połącz dziewięć kropek czterema liniami prostymi. Możesz próbować trzykrotnie.
    Zastanów się: - jakie myśli przychodziły ci do głowy w trakcie ćwiczenia?
    - czy zauważyłeś napięcie mięśni?
    Ćwiczenie to jest przykładem sytuacji stresującej, w którym można przyjrzeć się własnym negatywnym myślom. Wyjść poza problem, a w trudnych sytuacjach ludzie zwykle się zamykają.
  6. Z czym masz kłopoty? - ćwiczenie. Uczniowie zastanawiają się, czy łatwo przychodzi im: - przedstawić się komuś, kogo nie znasz;
    - być stanowczym w podejmowaniu decyzji;
    - załatwiać do końca swoje sprawy;
    - mieć inne zdanie niż cała reszta grupy;
    - przemawiać przed grupą innych osób;
    - ufać samemu sobie.
    Przy proponowanych zdaniach zaznaczają "+" te, z którymi nie maja problemów, a "-" te, które sprawiają im trudności. Jeśli więcej było "-", oznacza to, że należy poświęcić więcej uwagi i czasu samemu sobie.
  7. Tarcza antystresowa. Znając techniki radzenia sobie w sytuacjach stresowych, możemy o wiele łatwiej stawiać im czoła. Uczniowie na kartkach rysują tarczę. Zadaniem jest wpisanie w poszczególne pola sytuacji, dzięki którym lepiej radzą sobie w walce ze stresem, np. regularnie biegam, dobrze komunikuję własne uczucia, itd.

    Aby pokonać stres:
    - oddychaj głęboko - prawidłowy oddech powinien być długi i bardzo spokojny;
    - korzystaj z technik relaksacyjnych, słuchaj spokojnej muzyki;
    - wyobraź sobie miejsce, w którym dobrze się czujesz;
    - ćwicz - regularne uprawianie sportu wpływa nie tylko na poprawę kondycji lecz również na dobre samopoczucie;
    - zorganizuj sobie czas - nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę, planuj.
  8. Zakończenie zajęć.

Opracowanie: mgr Dorota Malankiewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5025
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014