AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Górko
Przyroda, Scenariusze

"Szare dni późnej jesieni. Jak powstaje wiatr?" - scenariusz zajęć otwartych dla klasy II

- n +

Scenariusz zajęć otwartych dla kl. II

Blok tematyczny: SZARE DNI PÓŹNEJ JESIENI

Temat dnia: Jak powstaje wiatr?

Zapis w dzienniku: Poznawanie przyrody nieożywionej poprzez samodzielne doświadczenia uczniów i eksplorowanie.

Cele operacyjne:
- uczeń umie poprawnie redagować zdania i łączyć je w spójną całość,
- umie określić cechy wiatru i dostrzega jego rolę w życiu,
- potrafi abstrahować poprzez zastosowanie techniki "Lista atrybutów",
- przedstawi plastycznie nastrój utworu,
- potrafi naśladować ruch wiatru,
- potrafi poprawnie dodawać i odejmować w zakresie 20,
- umie współpracować w grupie,
- dba o ład i porządek.

Formy aktywności uczniów:
- grupowe,
- zespołowe,
- indywidualne.

Metody:
- czynne: techniki twórczego myślenia,
- percepcyjne: demonstrowanie doznań, uczuć w różnych formach: ruchowej, słownej, plastycznej,
- słowne: swobodne wypowiedzi.

Środki dydaktyczne: zagadka, wiersz "Lubię wiatr" Walentego Jareckiego, ilustracje, piramida priorytetów, tarcza strzelecka, nagranie "Jestem wiatrem".

Czas trwania zajęć: 3 godziny.

1. Sprawy organizacyjno-porządkowe.

2. Nawiązanie do wcześniejszych zajęć
- Zagadka:
Nie ma ust - a dmucha!
Nie ma skrzydeł - a leci.
Czasami mrozi, czasami dmucha.
Co to? Czy odgadną dzieci? (wiatr)
- "Piramida priorytetów"- zjawiska atmosferyczne.

3.Słuchanie wiersza pt. "Lubię wiatr" Walentego Jareckiego.
Lubię wiatr jesienny, kiedy w drzewach dzwoni,
gdy strąca pod nogi liście z grusz, z jabłoni,
ucieka i wraca - to tam jest, to tu jest,
gdy liściom do tańca zagra na podwórku,
a liście szeleszczą i kręcą się w kółko,
gdy im zdmuchnie z głowy mój szkolny berecik,
gdy się ze mnie śmieje ten jesienny wietrzyk,
włosy mi rozwichrzy, suchy liść w nie wplecie...
Lubię wiatr jesienny- lubię wiatr i jesień...

4.Określanie cech wiatru- "Burza mózgów".

5.Skąd przybywa wiatr?
- Omówienie ruchu powietrza poparte ilustracją.

6.Zabawa ruchowa "Dyrygent wiatru".
- Naśladowanie ruchu powietrza przez uczniów.

7.Nazwy wiatru (powiew, zefirek, wichura, huragan).
- Rozmowa na temat ilustracji.

8.Słuchanie nagrania "Jestem wiatrem".
Jesteście wiatrem. Jest bardzo ciepło, słońce ogrzewa piasek na plaży, nie ma czym oddychać. Wreszcie delikatny wietrzyk- zefirek, zaczyna owiewać rozgrzaną plażę, jakby był wachlarzem, który przynosi ulgę. Sprawia mu to przyjemność, figluje delikatnie i leciutko, aż wpada do wody. Spotyka się z innym wiaterkiem i robi się silniejszy wiatr. Wiatr porusza wodę i robi duże fale, coraz większe i większe. Potrafi rozhuśtać łodzie i kutry i ciężkie statki. Jest coraz bardziej groźny, wówczas ludzie mówią, że zerwała się wichura i jest sztorm na morzu. Potem silna wichura wpada na wydmy i lasy. Wygina drzewa, zrywa liście. Ludzie uciekają do domów. Niebo się zachmurzyło i zaczął kropić deszcz. Robi się coraz groźniejszy - zerwał się huragan i wspólnie z deszczem szarpał drzewami, zachowywał się zuchwale. Zrobiło się ciemno, zimno i przykro. Pomógł burzy w tym aby błysk pioruna był silniejszy.
W końcu siła wiatru słabnie, rozsunęły się chmury i tylko niektóre liście wędrują po drogach. Deszcz cichnie. Wyjrzało słońce - jakby chciało przywitać się z wietrzykiem, który figluje na pobliskiej łące, głaszcząc delikatnie trawy. Wreszcie milknie.

9. Praca we współpracy.
- Praca plastyczna w grupach na temat tekstu.

10. Prezentacja i omówienie prac.

11. Rachunek pamięciowy - dodawanie i odejmowanie w zakresie 20.

12. Podział na grupy.
I grupa - Pozytywne znaczenie wiatru.
II grupa - Negatywne znaczenie wiatru.

13. Pytanie problemowe - debata. Czy potrzebny jest wiatr?

14.Podsumowanie lekcji - "tarcza strzelecka".

Opracowanie: mgr Małgorzata Górko

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8594


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.