AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Ziółkowska
Język polski, Scenariusze

Mit o Syzyfie - scenariusz do cyklu lekcji z mitologii w klasie V

- n +

Mit o Syzyfie - scenariusz do cyklu lekcji z mitologii w klasie V

CEL OGÓLNY:
Poznanie treści i rozumienie mitu o Syzyfie.

CELE OPERACYJNE:
Po lekcji uczeń:
- rozumie treść mitu;
- zna pojęcie "altruista";
- zna pojęcie "cechy charakteru" i umie je wykorzystać w praktyce, czyli dopasować do postaci;
- umie ocenić i odróżnić błahy problem od bardzo ważnego;
- rozumie i umie wyjaśnić związek frazeologiczny: "syzyfowa praca";
- wie, że nie należy plotkować.

TEMAT LEKCJI: (do wyboru)
Czy warto plotkować i oszukiwać? (poznajemy mit o Syzyfie).
Kłamstwo wyjdzie na jaw (mit o Syzyfie).


FORMY PRACY:
Indywidualna, grupowa.

METODA PRACY:
Problemowa, ćwiczenia dramowe, praca z tekstem.

POMOCE:
Koperty z treścią zadania, teksty mitu o Syzyfie (wg. Markowskiej i wg. Parandowskiego),
" Słownik frazeologiczny języka polskiego".


PRZEBIEG LEKCJI

FAZA WSTĘPNA.
1. Zapoznanie uczniów z celem ogólnym lekcji.
2. Opowiedzenie treści mitu o Syzyfie przez uczniów (podręcznik - wersja wg. Markowskiej); ewentualne porównanie z wersją J. Parandowskiego.

FAZA WŁAŚCIWA.
Nauczyciel stawia problematyczne pytanie: JAKĄ WAŻNĄ TAJEMNICĘ MÓGŁ ZDRADZIĆ SYZYF? CO NIM POWODOWAŁO?
Zastanowienie się nad wagą informacji, plotki, która spowodowała gniew Zeusa.

Ćwiczenia dramowe (ok. 10 min.) - chętni uczniowie dobierają się po dwie osoby, które mają się wcielić w postaci Syzyfa i jego dworzanina.

* Na dworze królewskim odbywa się biesiada, Syzyf rozmawia ze swym nadwornym powiernikiem i zdradza mu tajemnicę bogów - JAKĄ?

Po prezentacji uczniowie dochodzą do wniosku, że plotka przynosi zgubne skutki dla plotkującego (często ponosi on karę).

WNIOSEK
Zarówno plotka, jak i jej skutek - kara - wyniknęły z pewnych zachowań, a te z kolei były wynikiem cech charakteru Syzyfa.

3. Uczniowie otrzymują zadania do pracy w grupach - rozróżniają cechy Syzyfa i Zeusa (wspólne wyjaśnianie wyrazów, które budzą wątpliwości ).

ZADANIE:

1. Które cechy przypisalibyście Syzyfowi, a które Zeusowi?

2. Które nazwy cech nie pasują ani do Zeusa, ani do Syzyfa?

(uczniowie otrzymują w kopertach karteczki z nazwami cech i z imionami - "Zeus"
" Syzyf"; mają dopasować nazwy cech do imion - są również takie nazwy cech, które nie pasują do obydwu postaci - uczeń musi wykazać umiejętność logicznego myślenia ).

nazwy cech: PRZEBIEGŁY, OKRUTNY, PODEJRZLIWY, ZDRAJCA, MŚCIWY, OSZUST, NIELOJALNY, SPRYTNY, KŁAMCA, ALTRUISTA, ŁAGODNY

4. CZY SYZYFA SPOTKAŁA SŁUSZNA KARA?
Uczniowie podsumowują dotychczasowe rozważania i sugerują temat, np.

Czy warto plotkować i oszukiwać? (poznajemy mit o Syzyfie ).

5. Wyjaśnienie związku frazeologicznego związanego z mitem.

* syzyfowa praca - bezsensowny trud skazany na niepowodzenie, ciężka praca bez oczekiwanego rezultatu.

Odnalezienie hasła w "Słowniku frazeologicznym języka polskiego". Szukanie przykładów "syzyfowej pracy" w codziennym życiu.

FAZA KOŃCOWA

Podsumowanie lekcji.
Podanie pracy domowej (dwa tematy do wyboru):
1.Podaj przykład "syzyfowej pracy" w codziennym życiu (wypowiedź kilkuzdaniowa).
2.Odpowiedz w kilku zdaniach na pytanie: Czy Syzyfa spotkała zasłużona kara?

Opracowanie: mgr Grażyna Frasunek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8989


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 5