Katalog

Dorota Ziółkowska
Język polski, Scenariusze

"Chłopcy z Placu Broni" F.Molnara - scenariusz lekcji w klasie V

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI W KLASIE V
(lekcja dwugodzinna)

TEMAT: Smutny los Nemeczka - czy musiał umrzeć? (na pdst. książki "Chłopcy z Placu Broni").

CEL OGÓLNY LEKCJI:
Uczeń rozumie treść lektury i postawę jednego z bohaterów.

CELE OPERACYJNE:
Po lekcji uczeń:
- potrafi wymienić cechy charakteru bohatera;
- umie wyciągać wnioski z konkretnej sytuacji;
- zna pojęcie "współczuć komuś";
- wie, co to znaczy : odpowiedzialność za własne czyny.

FORMY PRACY:
Indywidualna, zbiorowa.

METODY PRACY:
Metoda aktywizująca - "rybi szkielet", "burza mózgów"- mapa mentalna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Tekst lektury "Chłopcy z Placu Broni", kartki ze schematem - "rybi szkielet".

PRZEBIEG LEKCJI

FAZA ORIENTACYJNA:
Nawiązanie do poprzednich lekcji ( krótkie przypomnienie tematyki utworu
i prezentacja bohaterów ).

FAZA OPERACYJNA:
1. Praca z tekstem - odczytywanie fragmentów dotyczących Nemeczka i zapisywanie wniosków na tablicy w formie mapy mentalnej ( gromadzenie wszystkich informacji o postaci - "burza mózgów").


2. WNIOSEK - Nemeczek jest postacią pozytywną, a jednak zmarł. Czy musiało go to spotkać?


3. ZAPIS TEMATU i motta do lekcji:
..."biedny, mały Nemeczek nie doczekał tej strasznej chwili i nie dowiedział się przed śmiercią, że zabierają mu ojczyznę, za którą zginął".

4. Próba zgłębienia problemu przedwczesnej śmierci Nemeczka - spostrzeżenia ujęte w formie "rybiego szkieletu".

Na dużym szkielecie na tablicy umieszczane są czynniki główne, które miały wpływ na smutny los Nemeczka - praca wspólna - "burza mózgów", następnie klasa podzielona zostaje na tyle grup, ile jest tych czynników i każda z grup pracuje nad czynnikami szczegółowymi do konkretnego czynnika głównego - - odnajdywanie przyczyn, które maja wpływ na czynnik główny. Każdy uczeń otrzymuje kartkę ze schematem "rybiego szkieletu" (jeśli grupy są liczne, praca może przebiegać w podgrupach - po dwoje dzieci w ławce).


5. Prezentacja wyników pracy - uzupełnianie "szkieletu" na tablicy, następnie naniesienie spostrzeżeń na swoje kartki, które należy wkleić do zeszytu.

6. PODANIE PRACY DOMOWEJ (do wyboru):
1. Odpowiedz na pytanie zawarte w temacie.
2. Napisz własna wersję zakończenia książki.

Opracowanie: mgr Grażyna Frasunek

Wyświetleń: 30041


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.