Katalog Beata Skopek Geografia, Scenariusze Czy można rozwiązać problemy rozwoju gospodarczego Sudetów i Przedgórza Sudeckiego? - scenariusz lekcji geografii w klasie II gimnazjumSCENARIUSZ LEKCJI GEOGRAFII W KLASIE DRUGIEJ GIMNAZJUM /NA DWIE JEDNOSTKI LEKCYJNE/.TEMAT: CZY MOŻNA ROZWIĄZAĆ PROBLEMY ROZWOJU GOSPODARCZEGO SUDETÓW I PRZEDGÓRZA SUDECKIEGO ?I. Cele lekcji: - przyczyny likwidacji kopalń oraz związane z tym problemy społeczne, - przyczyny silnego zanieczyszczenia środowiska naturalnego, - określić przejawy rozwoju gospodarczego regionu, - wyjaśnić przyczyny problemów społeczno - gospodarczych regionu, - analizowania sytuacji - przewidywania oraz szukania właściwego rozwiązania problemu na podstawie własnej wiedzy o sytuacji. II. Metody i formy pracy: III. Środki dydaktyczne. IV. Przebieg lekcji: 1. Wprowadzenie - nawiązanie do tematu lekcji oraz określenie / uczniowie poprzez " burzę mózgów"/ co składa się na rozwój gospodarczy danego regionu /nauczyciel zapisuje na tablicy/; wśród zapisanych propozycji powinny się znależć takie hasła jak: 2. Film przedstawiający gospodarkę i zagrożenia środowiska sudeckiego - uczniowie w czasie projekcji notują na kartkach informacje do wypisanych na tablicy punktów. 3. Gromadzenie brakujących informacji - uczniowie indywidualnie szukają danych w atlasach /mapy tematyczne / oraz podręczniku. 4. Uczniowie referują wyniki swojej pracy - nauczyciel koryguje błędy lub uzupełnia. Na tablicy dokonywany jest prawidłowy zapis dotyczący rozwoju gospodarczego regionu sudeckiego: - klimat - górski z wpływami oceanicznymi /sprzyjający w kotlinach i na przedgórzach/, ciepłe wilgotne lata, długi okres wegetacji, - gleby - płowe /żyzne/ - równinność terenu - bardzo dobre warunki do rozwoju rolnictwa, - podstawą przemysłu paliwowo - energetycznego jest węgiel /węgiel kamienny - Wałbrzych, węgiel brunatny - Turoszów/, niezwykle kosztowna eksploatacja węgla kamiennego, - przemysł mineralny - surowce skalne / granity, bazalty, wapienie, piaskowce - Strzegom, Strzelin, Wojcieszów/, - przemysł chemiczny - gipdy, baryty, - przemysł włókienniczy i dziewiarski / Bielawa, Kamienna Góra, Lubań/ - przemysł elektromaszynowy / Dzierżoniów, Świdnica/ - przemysł przetwórczy jest rozproszony i przestarzały - w latach 90-tych zamknięto znaczną część sudeckich kopalń węgla kamiennego ze względu na zbyt duże koszty eksploatacji - ogromne bezrobocie - piękne krajobrazy gór średnich - zdrowe powietrze - źródła wód mineralnych: Świeradów Zdrój, Szczawno Zdrój, Duszniki Zdrój, Polanica Zdrój, - liczne zabytki - bogata baza turystyczna, wczasowa i sanatoryjna - ze względu na zagrożenie ekologiczne Sudety utraciły w dużej mierze te walory - zagrożenie wywołane głównie przez gazy i pyły z elektrowni i koksowni oraz przez elektrownie cieplne Czech i Niemiec, - obszar klęski ekologicznej - wprowadzane są zalesienia gatunkami bardziej odpornymi na zatrucie atmosfery i gleb 5. Praca w grupach - uczniowie, biorąc pod uwagę cechy rozwoju gospodarczego regionu sudeckiego, debatują jakie są możliwe rozwiązania problemów społeczno - gospodarczych tego obszaru. Wśród propozycji mogą znależć się następujące działania: 6. Reprezentanci podają propozycje wypracowane przez grupy - do tablicy przyczepione zostają plansze , na których wpisywane były przez uczniów pomysły a następnie nauczyciel koryguje błędy i uzupełnia listę o własne przemyślenia. 7. Podsumowanie lekcji i ocena pracy uczniów. Opracowanie: Beata Skopek Wyświetleń: 2351
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |