Katalog Beata Skopek Geografia, Scenariusze Co należy zrobić, aby zapobiec katastrofie ekologicznej w Polsce? - scenariusz lekcji geografii w klasie II gimnazjumSCENARIUSZ LEKCJI GEOGRAFII W KLASIE DRUGIEJ GIMNAZJUMTEMAT: CO NALEŻY ZROBIĆ ABY ZAPOBIEC KATASTROFIE EKOLOGICZNEJ W POLSCE.I. Cele lekcji: - uczeń zna: pojęcia - katastrofa ekologiczna, obszar ekologicznie zagrożony, - uczeń rozumie: znaczenie podejmowanych przez ludzi działań, które mają poprawić stan polskiego środowiska, - uczeń potrafi: wymienić główne żródła i rodzaje zanieczyszczeń w Polsce, wymienić i wskazać na mapie obszary ekologicznie zagrożone, podać przykłady sposobów ochrony przyrody. II. Metody i formy pracy: - pogadanka nauczyciela połączona z prezentacją foliogramów ukazujących wielkość emisji poszczególnych zanieczyszczeń oraz stan polskiego środowiska / może być to również projekcja filmu edukacyjnego/, - praca w grupach, - praca z podręcznikiem, - praca z mapami tematycznymi w atlasach, - praca metodą metaplanu - " burza mózgów" III. Środki dydaktyczne i materiały pomocnicze: - foliogramy / lub film edukacyjny/, - duże papiery pakowe, - kolorowe, małe kartki samoprzylepne, - podręczniki, - atlasy. IV. Przebieg lekcji: 1. Wprowadzenie - podanie tematu i objaśnienie celów lekcji. 2. Wyjaśnienie nowych pojęć : katastrofa ekologiczna, obszar ekologicznie zagrożony - metoda " burzy mózgów". 3. Pogadanka nauczyciela połączona z prezentacją foliogramów, które przedstawiają wielkość emisji zanieczyszczeń w Polsce w ujęciu przestrzennym i jakościowym oraz stan środowiska Polski / w tym czasie uczniowie wykonują notatki/. 4. Podział klasy na grupy 4-5 -osobowe - praca metodą metaplanu na temat " Co można zrobić aby zapobiec katastrofie ekologicznej w Polsce?", uczniowie zapisują pomysły na małych kolorowych karteczkach i przyklejają je na otrzymanych papierach pakowych / propozycja wypełnienia działów metaplanu/: Jaki jest stan środowiska w Polsce? - bardzo wysokie i wysokie zanieczyszczenie powietrza w miastach - dominują wody III klasy i poniżej - olbrzymie nagromadzenie odpadów - degradacja fauny i flory Jaki powinien być stan polskiego środowiska? - zanieczyszczenie powietrza w miastach nie przekraczające dozwolonych norm - wody powierzchniowe o czystości I II klasy - zminimalizowana ilość odpadów - fauna i flora w stanie umożliwiającym naturalną regenerację i proces samooczyszczania - Dlaczego nie jest tak jak powinno być? - do atmosfery emitowane są ogromne ilości dwutlenku siarki / 3 miliony ton rocznie/, dwutlenku azotu / ponad jedna tona rocznie/ - ogromna ilość emitowanych pyłów / 1,5 mln ton / oraz metali ciężkich - spadają kwaśne deszcze - do wód powierzchniowych odprowadzane są bardzo duże ilości ścieków przemysłowych i komunalnych - eksploatacja surowców głównie metodą odkrywkową - źle zabezpieczone składowiska odpadów, " dzikie " wysypiska śmieci - z pól uprawnych spływają nawozy i środki ochrony roślin Wnioski: - nie wykorzystywać węgla z dużą zawartością siarki - przejść na inne niż węgiel źródła energii / zwiększyć stosowanie opłacalnych w Polsce alternatywnych źródeł energii / - stosować filtry i katalizatory - wdrażać nowoczesne proekologiczne technologie - budować liczne oczyszczalnie ścieków - redukować ilość ścieków wprowadzanych do wody - likwidować "dzikie" wysypiska śmieci - ograniczać ilość odpadów przez np. kompostowanie lub eliminację z naszego życia przedmiotów jednorazowego użytku - stosować na szerszą skalę recykling - objąć ochroną gatunki, obszary i obiekty cenne gatunkowo 5. Omówienie wykonanych plakatów przez reprezentantów grup. 6. Ocena uczniów i podsumowanie lekcji. Opracowanie: Beata Skopek Wyświetleń: 4089
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |