AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Kowalska
Różne, Scenariusze

Zbiory biblioteczne jako źródło wiedzy i informacji. Scenariusz lekcji bibliotecznej realizowanej w klasie I gimnazjum w ramach ścieżki międzyprzedmiotowej "Edukacja czytelnicza i medialna".

- n +

Konspekt lekcji bibliotecznej realizowanej w klasie I gimnazjum w ramach ścieżki międzyprzedmiotowej "Edukacja czytelnicza i medialna"

Temat lekcji: Zbiory biblioteczne jako źródło wiedzy i informacji.

Cele lekcji:
  • Zapoznanie uczniów z różnymi rodzajami dokumentów i ich funkcją informacyjną oraz oddziaływaniem na wyobraźnię i uczucia odbiorcy;
  • Kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji;
  • Wykształcenie nawyków korzystania ze zbiorów i warsztatu informacyjnego biblioteki;
  • Wdrażanie do dyscypliny niezbędnej przy samokształceniu;
  • Wyrobienie nawyku poszanowania zbiorów bibliotecznych.

    Metody:
  • rozmowa kierowana;
  • pokaz połączony z omówieniem;
  • instruktaż nauczyciela;
  • ćwiczenia integrujące;
  • ćwiczenia przedmiotowe.

    Pomoce dydaktyczne:
  • tablica informacyjna z podziałem dokumentów bibliotecznych;
  • tablica informacyjna z podziałem zbiorów bibliotecznych;
  • tablica informacyjna z podziałem literatury pięknej dla dzieci i młodzieży;
  • tablica informacyjna z UKD;
  • książki, czasopisma, kasety magnetofonowe, dyskietki, płyty CD, tablice, fotografie, itp.

    Tok lekcji:

    1. Czynności wstępne:
  • przywitanie;
  • sprawdzenie listy obecności;
  • podanie tematu lekcji;
  • zaprezentowanie siebie i swoich zainteresowań.

    2. Część główna:
  • Pogadanka nauczyciela o celowości gromadzonych zbiorów bibliotecznych;
  • Ukierunkowanie rozmowy na rodzaje gromadzonych zbiorów (wypowiedzi uczniów);
  • Przedstawienie sposobów utrwalania myśli ludzkiej (drukowanie, nagrywanie, rysowanie, fotografowanie);
  • Podkreślenie wpływów współczesnej techniki na możliwość utrwalania myśli ludzkiej na różnym materiale i jej odtwarzania. Wykorzystanie w tym celu odpowiednich urządzeń: magnetofon, magnetowid, projektor, komputer;
  • Prezentacja tablicy informacyjnej, przedstawiającej podział dokumentów gromadzonych w bibliotece ze względu na sposób utrwalania myśli ludzkiej;

  • Prezentacja poszczególnych przykładów:
    Książka
    - omówienie tablicy informacyjnej z podziałem literatury pięknej dla dzieci i młodzieży;
    - omówienie tablicy informacyjnej z UKD - literatura popularnonaukowa (aparat naukowy książki, indeksy).
    Czasopismo
    - częstotliwość ukazywania (świeżość informacji);
    - dostosowanie do odbiorcy;
    - różnorodność tematyki.

    Zawarte w książkach i czasopismach informacje można uzyskać w inny sposób.
    Przykłady i prezentacja :
    - taśma magnetofonowa ("Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza);
    - kaseta magnetowidowa ("Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza);
    - płyta CD ("Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza).

    3. Ćwiczenia praktyczne:
    Podział uczniów na cztery grupy.

    I grupa - uczniowie otrzymują Encyklopedię Powszechną PWN (cztery tomy) oraz Powszechną Encyklopedię Multimedialną (dwie płyty CD). Mają dostęp do komputera.
    Polecenie: Porównaj wartość informacji zawartych w encyklopediach powszechnych, a utrwalonych na różnym materiale.

    II grupa - uczniowie otrzymują książki z zakresu literatury pięknej oraz popularnonaukowej.
    Polecenie: Wychwyć różnice między książkami. Omów aparat naukowy książki popularnonaukowej.

    III grupa - uczniowie otrzymują kasetę magnetofonową z nagraniem "Pana Tadeusza" oraz książkę o tym samym tytule. Mają magnetofon.
    Polecenie: Porównaj i oceń dwie formy przekazu tej samej treści.

    IV grupa - uczniowie otrzymują kilka egzemplarzy "Gazety Wyborczej" oraz Encyklopedię Powszechną PWN.
    Polecenie: Porównaj i oceń świeżość informacji zawartych w tych dokumentach.

    4. Wymiana doświadczeń.
    Uczniowie omawiają ćwiczenia praktyczne. Oceniają walory różnych dokumentów bibliotecznych. Wybierają najodpowiedniejszy rodzaj dokumentu do swoich potrzeb informacyjnych.

    5. Ocena pracy uczniów.
    Prowadzący omawia i ocenia efekty ćwiczeń praktycznych.

    6. Podsumowanie lekcji.
    Informacja zwrotna o stanie wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu omawianej na lekcji tematyki.

    Opracowanie: mgr Anna Kowalska

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4759


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.