Katalog

Ewa Rozwadowska
Pedagogika, Konspekty

Kryteria oceny pracy nauczyciela w szkole podstawowej w Łyczance

- n +

Kryteria oceny pracy nauczyciela w szkole podstawowej w Łyczance

Ocenę dobrą otrzymuje nauczyciel wówczas, gdy:
1. Uzyskuje dobre wyniki pracy dydaktyczno-wychowawczej, jest dobrze przygotowany (metodycznie i merytorycznie) do lekcji i zajęć, rzetelnie wykonuje swoje obowiązki.
2. Prawidłowo realizuje program nauczania i wykazuje bieżącą znajomość stanu prawnego w oświacie.
3. Wspomaga wszechstronnie rozwój ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości intelektualnych i potrzeb.
4. Jest taktowny, potrafi łagodzić i zapobiegać konfliktom z uczniami. Jest konsekwentny w swoich wymaganiach. Zachowuje odpowiednią dyscyplinę na lekcjach. Organizuje życie klasowe, wycieczki, ogniska, imprezy, konkursy.
5. Bezstronnie i sprawiedliwie ocenia uczniów, zgodnie z wewnątrzszkolnym regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
6. Stwarza warunki do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym poprzez wdrażanie do samodzielnego myślenia i uczenia się.
7. Kształtuje pożądane postawy i cechy charakteru.
8. Dba o swój warsztat pracy i systematycznie go wzbogaca.
9. Dba o bezpieczeństwo uczniów powierzonych jego opiece w szkole i w sytuacjach pozaszkolnych, na wycieczce i w miejscach publicznych.
10. Uczestniczy w formach doskonalenia zawodowego.
11. Pełni dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem.
12. Tworzy właściwą atmosferę pracy, jego postawa etyczna oraz kultura współżycia społecznego nie budzi żadnych zastrzeżeń.
13. Systematycznie współpracuje z rodzicami uczniów. Uczestniczy w spotkaniach z rodzicami. Informuje rodziców i uczniów o otrzymywanych ocenach.
14. Współdziała z nauczycielami wszystkich przedmiotów w celu poznania uzdolnień i zainteresowań ucznia oraz dla rozeznania postępów w nauce i szybkiego reagowania na ewentualne trudności w nauce.
15. Prowadzi dokumentację dydaktyczno - wychowawczą zgodnie
z obowiązującymi przepisami: dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne itp.


Ocenę wyróżniającą otrzymuje nauczyciel, który wypełnia wszystkie zadania nauczycielskie na ocenę dobrą i trwale wyróżnia się osiąganiem co najmniej jednego z niżej wymienionych zadań:
1. Uzyskuje wysokie wyniki dydaktyczne przez swoich uczniów - ustalone na podstawie badań wystandaryzowanymi narzędziami pomiaru dydaktycznego przez dyrekcję szkoły lub inny nadzór pedagogiczny.
2. Dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym z kolegami poprzez prowadzenie lekcji otwartych.
3. Opracowuje i wdraża z sukcesem pedagogicznym własne programy autorskie, podręczniki lub nowatorskie rozwiązania metodyczne.
4. Uzyskuje wyższy stopień awansu zawodowego.
5. Uczestniczy w pozalekcyjnej działalności szkoły, bierze aktywny udział w pracach Rady Pedagogicznej, przygotowuje konferencje szkoleniowe, dokonuje analiz i wysuwa wioski do dalszej pracy szkoły.
6. Podejmuje innowacyjne działania w zakresie nauczania, wychowania i opieki.
7. Poświęca uczniom dodatkowy czas sprawując opiekę nad różnymi projektami uczniowskimi , jak gazetka szkolna, teatrzyk, kabaret, itp.
8. Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może uwzględnić inne osiągnięcia nauczyciela.

Ocenę negatywną otrzymuje nauczyciel wówczas, gdy spełnia co najmniej połowę z niżej wymienionych punktów:
1. Nie przygotowuje się do zajęć, nie stosuje dostępnych środków dydaktycznych, nie motywuje uczniów do wysiłku poznawczego, nie wykazuje zainteresowania swoim warsztatem pracy dydaktycznej.
2. Nie uczestniczy w żadnych formach doskonalenia zawodowego, nie uwzględnia zaleceń pohospitacyjinych.
3. Uzyskuje niezadowalające wyniki dydaktyczne, ustalone na podstawie badań obiektywnymi narzędziami pomiaru dydaktycznego przez dyrekcję szkoły lub inny nadzór pedagogiczny.
4. Często zdarzają się uzasadnione skargi rodziców na postawę i metody pracy nauczyciela.
5. Nie przestrzega dyscypliny pracy, tzn. zdarzają się częste nieusprawiedliwione spóźnienia na lekcje, nie pełne wykorzystanie czasu lekcji, nie właściwe prowadzenie dokumentacji.
6. Nie zwraca uwagi na zagrożenie bezpieczeństwa uczniów, nie udziela pomocy uczniowi poszkodowanemu w wypadku, nie reaguje na negatywne postawy i zachowania uczniów, nie współpracuje z rodzicami uczniów.
7. Nie wywiązuje się z zadań ustalonych w zakresie obowiązków, nie pełni dyżurów, nie respektuje zarządzeń wewnątrzszkolnych kierownictwa szkoły o charakterze organizacyjnym i porządkowym.
8. Zachowuje się sprzecznie z zasadami etyki, tolerancji kultury i współżycia społecznego.

Opracowanie: mgr Ewa Rozwadowska

Wyświetleń: 3714


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.