AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Danuta Stremlau
Język polski, Konspekty

"Czy Mary Lennox zasługuje na nasz podziw?"- charakterystyka postaci. Konspekt lekcji języka polskiego w klasie V szkoły podstawowej.

- n +

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE V SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Temat: Czy Mary Lennox zasługuje na nasz podziw? - charakterystyka postaci.

(90 minut)

Uczeń potrafi:
- opisać wygląd postaci,
- nazwać cechy postaci,
- wnioskować o cechach postaci na podstawie jej wyglądu, zachowania, wypowiedzi, sposobu mówienia,
- ocenić postać literacką,
- wypowiadać się na temat uczuć, myśli bohatera,
- zaplanować pisemną charakterystykę,
- scharakteryzować postać według planu opisu postaci.

Metody:
- słowna - pogadanka, dyskusja,
- oglądowa - praca z tekstem ("Tajemniczy ogród"),
- praktycznego działania - redagowanie charakterystyki

Formy:
- zbiorowa,
- indywidualna.

Tok lekcji:

1) Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, że postać Mary jest postacią dynamiczną, bohaterka przechodzi przemianę wewnętrzną, zmienia się pod wpływem przeżyć.

2) Uczniowie charakteryzują bohaterkę według planu opisu postaci, przytaczają odpowiednie fragmenty tekstu. Nauczyciel przypomina uczniom, aby starali się każdą cechę charakteru uzasadnić, podając przykłady z powieści.

a) Przedstawienie postaci: główna bohaterka, urodzona w Indiach, ojciec - urzędnik administracji kolonialnej, matka - kobieta niezwykłej urody, miała opiekunkę Ajah, rodzice umierają na cholerę, wysłano ją do Anglii do lorda Cravena, posiadała grono przyjaciół.

b) Wygląd zewnętrzny:
- początkowo - chuda, blada, o chorowitej cerze, cienkie, żółte włosy,
- później - przytyła, wyładniała, rumieniec na twarzy.
(uczniowie przytaczają fragmenty przedstawiające wygląd Mary, dzielą je na dwie grupy)

c) Zainteresowania: praca w ogrodzie, czytanie książek o roślinach, miłość do zwierząt, spacery po parku i zabawy ze skakanką.

d) Cechy charakteru: uczniowie próbują nazwać cechy Mary, następnie dzielą je na dwie grupy.


Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali przyczyny zachowania się Mary podczas pobytu w Indiach (brak zainteresowania ze strony rodziców, czuła się niekochana, brak rówieśników).
Następnie uczniowie przytaczają wydarzenia z życia bohaterki, które wpłynęły na zmianę jej osobowości (poznanie Dicka, Marty, ogrodnika Sama; odkrycie tajemniczego ogrodu, znajomość z Colinem).

1) Zapisanie notatki, zwrócenie uwagi na poprawność ortograficzną zapisu.

2) Praca domowa - zredagować charakterystykę postaci Mary Lennox.

Opracowanie: Danuta Stremlau

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 11238


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.6



Ilość głosów: 15

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.