AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Lucyna Zięba
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Dorośli i dzieci - czyli o różnych problemach zycia rodzinnego

- n +

Konspekt lekcji wychowawczej dla klasy III.
Dział programu pracy wychowawczej: edukacja obywatelska.
Temat: Dorośli i dzieci - czyli o różnych problemach życia rodzinnego.

Cel ogólny: poznanie stosunków rodzinnych, wskazanie przyczyn konfliktów i sposobów naprawy sytuacji.

Cele operacyjne:
- uczeń potrafi streścić wydarzenia przedstawione w wybranych fragmentach
powieści,
- uczeń potrafi charakteryzować relacje między dorosłymi a dziećmi oraz
potrafi dokonać ich oceny,
- uczeń potrafi przekonywać,
- uczeń potrafi uzasadniać własny punkt widzenia,
- uczeń potrafi odróżnić utwór realistyczny od fikcji literackiej.

Metody nauczania: metaplan, dyskusja.
Formy pracy: indywidualna,grupowa i zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne: tekst powieści "Nad Niemnem",do metaplanu - arkusze szarego papieru, małe kartki w dwóch kolorach, markery.
Czas: 1 godzina lekcyjna.

1. Wprowadzenie.
Wybrani uczniowie czytają przygotowane fragmenty powieści "Nad
Niemnem" ukazujące rozmowę Benedykta Korczyńskiego z synem.
Lektura tych fragmentów staje się okazją do refleksji na temat stosunków
rodzinnych , źródeł konfliktów i sposobów ich zażegnywania. Uczniowie
streszczają fragmenty i precyzują problemy w nich zawarte.

2. Postawienie problemu i zapisanie tematu na tablicy.
Uczniowie próbują określić, jakie są przyczyny konfliktów między rodzicami a dziećmi, jakie warunki muszą być spełnione, aby rodzina była
szczęśliwa.

3. Metaplan.
a) Ogólne naświetlenie problemu.
Na arkuszu szarego papieru zapisany zostaje w formie pytania główny
problem lekcji, który stanowi nagłówek pierwszego plakatu: "Jakie są
przyczyny konfliktów między rodzicami a dziećmi?".
Każdy uczeń otrzymuje dwie małe karteczki. Jego zadaniem jest
udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie. Może odwołać się do
własnych doświadczeń, życiowych obserwacji i lektur.Ma na wykonanie
czynności 10 minut.

Nauczyciel informuje uczniów, że każdy problem muszą zapisać
na oddzielnej kartce.
Kartki są sukcesywanie przyczepiane do plakatu. Dwie uczennice
pełniące rolę asystentek pomagają od razu pogrupować blisko siebie
kartki zawierające podobne spostrzeżenia. Umożliwia to uporządkowanie
materiału. Wypisane w ten sposób problemy dotyczą różnych rodzin
i składają się na ogólny obraz "statystycznej" rodziny.

b) Zdiagnozowanie problemu.
Uczniowie przystępują do pracy w 6- osobowych zespołach.
Zadaniem każdego zespołu jest opracowanie plakatu zgodnie
z załączoną instrukcją.

- Co należy zrobić, by rodzice i dzieci stanowili szczęśliwą rodzinę?
- Jak jest?
- Jak być powinno?
- Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?

Wnioski:
Nauczyciel informuje grupy, iż na przygotowanie odpowiedzi mają 15 minut. Każde stwierdzenie musi być zapisane na oddzielnej kartce. Uczniowie muszą zwrócić uwagę na kolor kartek. Wszystko, co odnosi się do młodego pokolenia powinno być zapisane na żółtych kartkach, Natomiast wszystko, co odnosi się do rodziców - na zielonych .
c) Prezentacja.
Grupy zawieszają swoje plakaty, a ich liderzy odczytują treść i krótko
komentują. Uczniowie porównują wnioski i dokonują uogólnień.
Po kolejnych prezentacjach nauczyciel dokonuje podsumowania.

4. Fikcja a realizm.
Nauczyciel odwołuje się do powieści.. Zadaje uczniom pytanie, jak dalece rzeczywistość przedstawiona w utworze - realistycznym jest zbieżna z tym, co uczniowie obserwują wokół siebie. Czy ukazane w powieści problemy i konflikty zdarzają się w życiu? Dyskusja nauczyciela z uczniami.

5. Zakończenie lekcji.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie zamykające zdiagnozowany problem:
Jakie są sposoby uzdrowienia stosunków w rodzinie?
Uczniowie wspólnie projektują program uzdrowienia stosunków w rodzinie.
Wnioski zapisują na tablicy.

Opracowanie: Lucyna Zięba

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5543


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.