Katalog

Janina Zasiadczyk
Informatyka, Konspekty

Konspekt lekcji informatyki w klasie VI SP

- n +

KONSPEKT LEKCJI INFORMATYKI W KLASIE VI
(korelacja z przyrodą)
Temat: Wykorzystanie możliwości edytora tekstu Microsoft Word.

Wymiar czasu: 45 minut

CELE KSZTAŁCENIA

CEL OGÓLNY:
ˇ Ukazanie możliwości edytora tekstu Word.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Uczeń:
ˇ Potrafi pisać tekst różnymi rodzajami czcionek oraz zmieniać jej wielkość, styl, kolor;
ˇ Umie dokonywać zmian nazwy dokumentu, zaznaczać fragment tekstu i rysunku;
ˇ Zapisuje dokonane zmiany na dyskietce;
ˇ Otwiera wcześniej utworzony plik z dysku twardego lub dyskietki;
ˇ Korzysta z narzędzi dostępnych w edytorze tekstowym;
ˇ Zaznacza i kopiuje fragmenty tekstu;
ˇ Potrafi zmieniać narzędzia w zależności od potrzeby (rodzaj czcionki i jej wielkość);
ˇ Potrafi wstawić rysunek z ClipArt, zmienić wielkość rysunku;
ˇ Utrwala zasady bezpiecznego korzystania z komputera osobistego.

METODY KSZTAŁCENIA:

ˇ Wykład
ˇ Pokaz z instruktażem
ˇ Ćwiczenia

FORMY PRACY:

ˇ Praca jednolita i zróżnicowana
ˇ Praca zespołowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

ˇ Komputer osobisty
ˇ Dyskietki
ˇ Karta pracy

PRZEBIEG LEKCJI:

1. Sprawy organizacyjne:
- sprawdzenie obecności,
- włączenie komputerów.
2. Podanie celów lekcji (uczniowie słuchają poleceń nauczyciela, zapoznają się z kartą pracy).
3. Omówienie zasad organizacyjnych:
- uczniowie pracują na zmianę,
- trudniejsze i nieznane pojęcia zapisują w zeszycie.
4. Zapisanie tematu lekcji w zeszycie.
5. Nauczyciel określa zadania ćwiczeniowe.
6. Uruchomienie pliku "Zwierzęta świata" z dyskietki. Analiza otwartego dokumentu.
7. Dokonywanie zmian w pliku zgodnie z kartą pracy.
8. Podsumowanie. Ocena pracy uczniów na lekcji i utrwalenie najważniejszych treści.

Załącznik 1

KARTA PRACY

Przeczytaj dokładnie polecenia.
Wykonaj wszystkie ćwiczenia zgodnie z poleceniami, pracując na dokumencie
"Zwierzęta świata". Swoją pracę zapisz. Oddaj dyskietkę do oceny. Powodzenia!

Ćw. 1. Włóż dyskietkę do stacji. Otwórz plik "Zwierzęta świata".

Ćw. 2. Zmień nazwę tego dokumentu na "Świat zwierząt" i zapisz.

Ćw. 3. Za pomocą paska menu sformatuj zaznaczony tekst, zmieniając krój czcionki,
wielkość, kolor itp.
ˇ Wstaw tytuł "świat zwierząt" z Galerii WordArt (styl tekstu dowolny)
ˇ Każdy podtytuł: wyśrodkowany, 18p, czcionka Georgia, kursywa pogrubiona, kolor czcionki zielony
ˇ Nazwy wyróżnione w tekście: czcionka Broadway, 20p, kursywa z podkreśleniem, kolor niebieski

Ćw. 4. Zaznacz myszką słowo "rozmaitych", wytnij je, a następnie wklej o wyraz
dalej
Ćw. 5. W podanym tekście znajdź słowo "zwierzątko" i zmień je na "zwierzę".
Zrób to za pomocą narzędzi dostępnych w Wordzie
Ćw. 6. Wytnij piąty akapit tekstu wraz z podtytułem i przenieść go na koniec
dokumentu
Ćw. 7. Spróbuj wykorzystując zdobytą wiedzę, wstawić gotowy rysunek np.
ClipArt Gallery ( wstaw rysunek przedstawiający jakieś zwierzę)

Ćw. 8. Utwórz niebieskie, przerywane obramowanie z cieniem o grubości 2 pkt.
wokół dwóch pierwszych akapitów tekstu

Ćw. 9. Odpowiedz na pytanie: "Jakie zwierzę lubisz najbardziej i dlaczego? ".
Napisz co najmniej 5 zdań ( czcionka Tahoma, 16p, kursywa pochylona,
kolor czarny, tło żółte
Ćw. 10. Na końcu dokumentu wstaw tabelkę



Ćw. 11. Zapisz zmiany na dyskietce

Załącznik 2

ZWIERZĘTA ŚWIATA - TEKST


Co to jest zwierzę?

Zwierzę to istota żywa, która oddycha, czuje i porusza się. Istnieją tysiące rozmaitych zwierząt, od maleńkich mrówek do ogromnych wielorybów, które żyją na całym świecie. Człowiek też należy do zwierząt. Naukowcy podzielili zwierzęta na dwie grupy: takie, które mają kręgosłup,
i takie, które go pozbawione. Większą grupę tworzą zwierzęta, które nie mają kręgosłupa. Nazywa się je bezkręgowcami. Pozostałe nazywamy kręgowcami.

Grupy zwierząt

Aby łatwiej było badać zwierzęta naukowcy podzielili kręgowce i bezkręgowce na mniejsze grupy. Do bezkręgowców należą min. owady. Kręgowcami są: ryby, płazy, gady, ssaki.

Owady

Owad to małe bezkręgowe zwierzątko z sześcioma członowanymi nogami. Ciało składa się z głowy, tułowia i odwłoka. Większość owadów wykluwa się z jaj. Owady przystosowały się do życia na całym świecie - zarówno na gorącej pustyni, jak i na pokrytych lodem szczytach gór. Istnieje bardzo wiele gatunków owadów; są wśród nich motyle, osy, pszczoły, mrówki i muchy. Owady pojawiły się na Ziemi około 400 milionów lat temu.

Płazy - kręgowce wodno-lądowe

Płaz jest zwierzęciem ziemnowodnym, co znaczy, że część swego życia spędza w wodzie, a część na lądzie. Płaz należy do zwierząt zmiennocieplnych i ma kręgosłup. Większość płazów, takich jak żaby, ropuchy i traszki wylęga się z jaj w wodzie, a kiedy dorosną przenoszą się na ląd. Powracają do wody, kiedy chcą się rozmnażać. Płazy można znaleźć na całym świecie, oprócz obszarów podbiegunowych. Żywią się przeważnie owadami. Do płazów zaliczamy bezogonowe i ogoniaste. Do płazów bezogonowych należą między innymi: żaba trawna, żaba moczarowa, rzekotka drzewna, grzebiuszka ziemna, ropucha szara, kumak nizinny. Płazami ogoniastymi są: salamandra plamista, traszka zwyczajna.

Gady - zmiennocieplne kręgowce lądowe

Gad jest zwierzęciem o suchej, pokrytej łuskami skórze. Gad to kręgowiec; jego młode zwykle wylęgają się z jaj. Krokodyle, węże, żółwie i jaszczurki są gadami. Większość gadów żyje w ciepłych częściach świata, ale niektóre z nich osiedlają się w chłodnych rejonach, te zazwyczaj zapadają w stan hibernacji w zimie, żeby uniknąć chłodu. Gady żywią się małymi zwierzętami, choć niektóre jedzą rośliny. Większość gadów ma dobry wzrok, niektóre potrafią nawet rozróżniać kolory. Największym gadem jest krokodyl różańcowy, który może osiągać długość 7 m.

Ptaki - łatające i śpiewające kręgowce

Ptak jest zwierzęciem stałocieplnym, kręgowcem pokrytym piórami. Ma skrzydła, dzięki którym potrafi latać. Pisklęta wykluwają się z jaj. Ptaki żyją w każdej części świata - od najgorętszych do najchłodniejszych miejsc. Budują gniazda w lasach, miastach, na wodzie, na piasku pustyni i na zaśnieżonych wierzchołkach gór. Większość ptaków żywi się owocami, owadami lub małymi zwierzętami. Pierwszy ptak pojawił się na Ziemi około 140 milionów lat temu.

Ssaki - najdoskonalsze kręgowce

Ssak jest kręgowcem, zwierzęciem stałocieplnym, ciało ma pokryte włosami. Samica karmi młode własnym mlekiem. Rodzice zazwyczaj opiekują się swoimi dziećmi, uczą je polować lub szukać pożywienia. Ssak ma duży mózg i uczy się szybko. Dziś ssaki występują właściwie wszędzie na świeci, głównie na lądzie, choć kilka gatunków żyje w wodzie. Ssaki odżywiają się bardzo różnym pokarmem i z tego względu podzielono je na roślinożerne, mięsożerne i wszystkożerne. Mają one zróżnicowane uzębienie (siekacze, kły, przedtrzonowe i trzonowe). Ssaki są żyworodne, to znaczy, że zapłodnienie i rozwój odbywa się w organizmie samicy. Większość ssaków należy do zwierząt pożytecznych. Ssaki chronione w Polsce to: jeże, świstaki, susły, bobry, gronostaje, łasice, norki, kozice, żubry, łosie, niedźwiedzie brunatne.

Opracowanie: Janina Zasiadczyk

Wyświetleń: 6353


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.