Katalog

Magdalena Humanowska, 2019-08-22
Puck

Matematyka, Scenariusze

Matematyka w cieście ukryta.

- n +

Magdalena Humanowska

Scenariusz lekcji świetnie sprawdzi się podczas powtórzenia wiadomości o ułamkach dziesiętnych oraz zamiany jednostek.

SCENARIUSZ LEKCJI

Temat: Matematyka w cieście ukryta.
Czas trwania zajęć: 90 minut

Cele ogólne lekcji:
- Doskonalenie sprawności rachunkowej
- Wykorzystywanie i tworzenie informacji
- Umiejętność posługiwania się na ułamkach dziesiętnych w życiu codziennym

Cele operacyjne lekcji:
- Uczeń potrafi odczytywać i zapisywać ułamki dziesiętne.
- Uczeń umie zastosować działania na ułamkach dziesiętnych do rozwiązywania zadań tekstowych.
- Uczeń potrafi zamieniać jednostki masy
- Uczeń potrafi zastosować zdobyte wiadomości w praktyce.
- Uczeń dostrzega praktyczne zastosowanie matematyki w życiu codziennym i przekonuje się, że matematyka jest wokół nas.
- Uczeń potrafi rozwiązać zadanie problemowe, kształcące logiczne myślenie.
- Uczeń potrafi zastosować poznane wiadomości w nowej sytuacji.
- Uczeń potrafi współpracować w grupie.

Metody i formy pracy:
Rozmowa dydaktyczna
Praca zespołowa – pieczenie ciasta

Środki dydaktyczne:
Karta pracy dla każdego zespołu Załącznik 1
Przelicznik kulinarny - chmurki Załącznik 2

Plan lekcji:
Część wstępna
Czynności organizacyjno – porządkowe (3 min)
Podanie tematu lekcji omówienie jej przebiegu (2 min)
Przypomnienie podstawowych wiadomości dotyczących ułamków
dziesiętnych oraz jednostki masy (3 min)
Przedstawienie uczniom zasad pracy na lekcji (1 min)

Część główna
Wprowadzenie do tematu lekcji – zapoznanie z kartą pracy (3 min)
Praca zespołowa – wykonanie zadania (30 min)

Część końcowa
Powtórzenie nabytych wiadomości i umiejętności (1 min)
Podziękowanie i pożegnanie z uczniami (1 min)

Szczegółowy plan lekcji:
a) Część wstępna
Czynności organizacyjno – porządkowe
Nauczyciel sprawdza obecność, a następnie dzieli uczniów na zespoły 2 – osobowe poczym rozdaje karty pracy.
Podanie tematu lekcji omówienie jej przebiegu
Nauczyciel podaje temat lekcji: Matematyka w cieście ukryta i wyjaśnia jej przebieg. Na dzisiejszej lekcji poznacie matematykę od strony kuchni – pieczenie ciasta cynamonowego, a co za tym idzie zanim zabierzemy się do pieczenia to wyliczymy, gdzie kupić produkty najbardziej opłacalne, ile za nie zapłacimy i jaki poniesiemy koszt upieczenia ciasta.
Przypomnienie podstawowych wiadomości dotyczących ułamków
dziesiętnych oraz jednostki masy
Nauczyciel przypomina uczniom podstawowe wiadomości dotyczące ułamków dziesiętnych takie jak dodawanie. Nauczyciel przypomina również wiadomości dotyczące jednostki masy, czyli: 1kg=1000g.
Przedstawienie uczniom zasad pracy na lekcji
Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy na lekcji. Praca wykonywana jest w zespołach 2 – osobowych. Zespoły nie mogą się porozumiewać między sobą. Nauczyciel zawiesza na tablicy chmurki – przelicznik kulinarny.
b) Część główna
Wprowadzenie do tematu lekcji – zapoznanie z kartą pracy
Nauczyciel objaśnia, na czym polega zadanie. W pierwszej kolejności uczniowie zapoznają się z produktami, które są potrzebne do zrobienia ciasta. Analizują wykaz trzech sklepów, w których dostępne są produkty, a następnie zapoznają się z tabelką, którą mają uzupełnić.
Praca zespołowa – wykonanie zadania
Uczniowie wykonują zadanie, tym samym dzielą się pracą, którą trzeba wykonać. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i sprawdza postępy. W razie problemów udziela pomocy. Uczniowie mają 30 minut na wykonanie zadania. Pod koniec lekcji prace są zbierane i oceniane.

c) Część końcowa
Pytania sprawdzające stopień opanowania wiadomości
Nauczyciel zadaje pytania dotyczące lekcji.
Czy były jakiekolwiek problemy z wykonaniem zadania, czy wystarczyło czasu?
A następnie odpytuje z zakresu ułamków dziesiętnych.
Podziękowanie i pożegnanie z uczniami
Żegnam się z uczniami, dziękując za współpracę.

ZAŁĄCZNIK NR 1
NAZWA POTRZEBNA WAGA NAJNIŻSZA CENA KOSZT ZUŻYCIA
PRODUKTU ILOŚĆ PRODUKTU W SKLEPIE PRODUKTU
jajka
cukier
masło
mąka tortowa
jabłka
orzechy włoskie
orzechy laskowe
soda oczyszczona
cynamon
kakao
proszek do pieczenia


1. Łączna waga wszystkich produktów: ………………………………………………
2. Łączny koszt wszystkich produktów kupionych w najniższej cenie: ……………………………………………………………
3. Łączny koszt zużycia wszystkich produktów na ciasto: …………………………………………………………………………………

ZAŁĄCZNIK NR 2

1 JAJKO WAŻY 56 g
1 ŁYŻECZKA PROSZKU DO PIECZENIA WAŻY 5 g
1 SZKLANKA MĄKI WAŻY 125 g
1 ŁYŻECZKA SODY OCZYSZCZONEJ WAŻY 10 g
1 ŁYŻKA KAKAO WAŻY 10 g
1 KOSTKA MASŁA WAŻY 250 g
1 ŁYŻECZKA CYNAMONU WAŻY 5 g
1 SZKLANKA CUKRU WAŻY 250 g
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.