Katalog Agnieszka Karasek, 2019-08-22 Łysomice Pedagogika, Scenariusze Scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych "Zima - stymulacja polisensoryczna" Data: Prowadzący: Temat: Zima – (stymulacja polisensoryczna) Czas trwania: 1 h Cele ogólne: - wprowadzenie podstawowych symboli, charakterystycznych dla zimy i polisensoryczne ich poznawanie, - stwarzanie pozytywnej atmosfery podczas zajęć, tworzenie poczucia zaufania i bezpieczeństwa, - usprawnianie percepcji słuchowej, wzrokowej, dotykowej i węchowej, - rozwijanie wrażliwości dotykowej, - gromadzenie nowych doświadczeń, radość eksperymentowania. Cele szczegółowe: uczestnik - współdziała z nauczycielem podczas zajęć, - odbiera wrażenia dotykowe i słuchowe, - doświadcza wrażeń termicznych związanych z lodem oraz ciepłą i zimną wodą, - koncentruje uwagę na proponowanych bodźcach wzrokowych, - ćwiczy sprawność manualną, - utrwala zapach i smak mięty, - utrwala kolor biały, - umie się wyciszyć, zrelaksować. Formy pracy: praca indywidualna w ramach grupy. Metody pracy: - czynne – stawianie zadań do wykonania, - słowne – kierowane do uczestnika komunikaty, - percepcyjne – pokaz, obserwacja, samodzielne doświadczenia, zabawa, - metoda stymulacji polisensorycznej, - metoda pozytywnych wzmocnień, - elementy metody Porannego Kręgu, - elementy metody F. Affolter (kierowanie ruchem – aktywności wspomagane), - elementy metody muzykoterapii. Środki: - sprzęt audio i płyty CD z przygotowanym repertuarem muzycznym (muzyka klasyczna i relaksacyjna), rzutnik, ekran, przygotowana prezentacja multimedialna, wiatrak, lampy UV, - świeca, olejek miętowy, herbata miętowa, kubki, łyżeczki, kostki lodu, miski, słój, ciepła i zimna woda, balony, słoik, barwniki, pianka, materiały w kolorze białym do wystroju sali, gwiazdki, płatki, wstążki, chusteczki, woal w kolorze białym, folia malarska, płatki styropianowe, kula styropianowa, lampki. Przebieg zajęć: 1. Wprowadzenie - wejście z latarenką, odgłos chodzenia po śniegu. 2. Powitanie ze świecą, obserwacja płomienia, rozgrzewanie dłoni, w tle muzyka: Moniuszko „Bajka. Opowieść zimowa”. 3. Obserwacja zimowych obrazów wyświetlanych z rzutnika i słuchanie spokojnych zimowych dźwięków ( prezentacja multimedialna, PowerPoint). 4. Żywioł - wiatr, odgłosy, obraz na ekranie, zamieć śnieżna w balonach, podmuchy wiatru z wiatraka, falowanie tkaniną, wirujące styropianowe płatki, toczenie dużej śniegowej kuli. 5. Zabawy z kostkami lodu, dotykanie, pocieranie rąk- wrażenia dotykowe i termiczne. 6. Umieszczenie kostek lodu w słoju z wodą, zabarwienie wody preparatami świecącymi w świetle UV. 6. Naprzemienne moczenie rąk w ciepłej i zimnej wodzie lub dotykanie balonów napełnionych zimną i ciepłą cieczą. 7. Relaks przy spokojnej muzyce, wirujące białe chusteczki, świecące w lampie UV, rozcieranie pianki zamkniętej w woreczku foliowym, odszukiwanie świecących gwiazdek. 9. Degustacja ciepłej, miętowej herbatki, delikatne masowanie rąk olejkiem miętowym. 10. Pożegnanie, Moniuszko –„Bajka. Opowieść zimowa”, zdmuchnięcie świecy. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |