Katalog

Aneta Patrzałek, 2019-06-19
Skierniewice

Chemia, Konspekty

Substancje uzależniające- konspekt lekcji chemii.

- n +

KONSPEKT LEKCJI

PRZEDMIOT: CHEMIA
KLASA: I LO
DZIAŁ: LEKI



TEMAT: SUBSTANCJE UZALEŻNIAJĄCE.



Główne cele lekcji:
- usystematyzowanie wiedzy na temat uzależnień i substancji uzależniających
- opisanie skutków nadmiernego spożywania substancji uzależniających


Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wymienia przykłady uzależnień oraz substancji uzależniających
- wymienia główne składniki dymu papierosowego
- wymienia napoje zawierające kofeinę
- bada właściwości etanolu
- wymienia właściwości etanolu, nikotyny i kofeiny
- opisuje działanie substancji uzależniających tj. etanol, nikotyna, kofeina
- opisuje skutki nadmiernego spożywania etanolu i kofeiny,
- opisuje skutki palenia papierosów
- wymienia przykłady leków, które mogą prowadzić do lekomani
- wymienia nazwy substancji uznawanych za narkotyki


Umiejętności kluczowe:
- myślenie naukowe: umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych, dotyczących substancji uzależniających
- umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji
- umiejętność pracy zespołowej
- umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi

Postawy i wartości:
- umiejętność współpracy w grupie, organizowanie pracy zespołu
- kształtowanie umiejętności kulturalnej dyskusji
- kształtowanie dociekliwości i postawy badawczej


NaCoBeZu

- wymienisz przykłady uzależnień oraz substancji uzależniających
- wymienisz główne składniki dymu papierosowego
- wymienisz napoje zawierające kofeinę
- zbadasz właściwości etanolu
- wymienisz właściwości etanolu, nikotyny i kofeiny
- opiszesz działanie substancji uzależniających tj. etanol, nikotyna, kofeina
- opiszesz skutki nadmiernego spożywania etanolu i kofeiny,
- opiszesz skutki palenia papierosów
- wymienisz przykłady leków, które mogą prowadzić do lekomani
- wymienisz nazwy substancji uznawanych za narkotyki

Formy pracy:
zbiorowa, praca grupowa jednolita, praca indywidualna

Metody pracy:
- pogadanka, elementy wykładu
- burza mózgów
- doświadczenia laboratoryjne
- układanka dydaktyczna
- ćwiczenia uczniowskie

Środki dydaktyczne:
- prezentacja multimedialna
- karta pracy zawierająca instrukcję doświadczenia, zadania obliczeniowe dotyczące uzależnień
- układanka dydaktyczna ( plansze oraz koperta z zagadnieniami dotyczącymi substancji uzależniających tj etanol, nikotyna, kofeina, leki i narkotyki)
- www.menti.com- chmura wyrazowa


Przebieg lekcji:

Część wstępna:

1. Sprawdzenie obecności.
2. Nawiązanie do tematu zajęć.
3. Zapisanie tematu zajęć.
4. Zapoznanie z głównymi celami lekcji.
5. Burza mózgów: Uczniowie korzystając z chmury wyrazowej www.menti.com, wymieniają znane im substancje uzależniające.
6. Zapoznanie uczniów z kryteriami sukcesu.

Część główna:

1. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z nazwami pierwiastków i związków chemicznych występujących w dymie papierosowym. I zadaje uczniom pytanie: Czy gdyby dzisiaj mieli możliwość spożycia tej substancji, to czy skorzystaliby z tej okazji? Jeśli nie, uczniowie są proszeni o przytwierdzenie karteczki do tablicy. Nauczyciel gratuluje uczniom, którzy nie są zainteresowani spożyciem tych substancji oraz informuje, że wskazane substancje są składnikami dymu papierosowego.

2. Krótka pogadanka na temat właściwości nikotyny, jej wpływu na organizm człowieka oraz skutków palenia papierosów.

3. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania z karty pracy. Uczniowie obliczają, jaką dawkę nikotyny dostarczą do organizmu po wypaleniu 15 papierosów, oraz określą czy jest to dawka śmiertelna.

4. Nauczyciel zadaje pytanie kluczowe: Co wspólnego mają ze sobą : kawa, herbata, czekolada, energetyki? Uczniowie odpowiadają, że w kawie, herbacie, czekoladzie i napojach energetycznych znajduje się kofeina.

5. Nauczyciel zadaje pytanie jaki kolor ma kofeina? Nauczyciel podaje uczniom najważniejsze właściwości kofeiny. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają sposób działania kofeiny na organizm człowieka i podają skutki jej nadużywania.

6. Uczniowie rozwiązują zadanie z karty pracy. Obliczają, ile kofeiny zawiera szklanka o pojemności 250 ml oraz ile szklanek odpowiada dawce śmiertelnej.

7. Nauczyciel prosi uczniów podzielenie się na grupy i wykonanie doświadczenia polegającego na badaniu właściwości etanolu. Uczniowie wykonują doświadczenia i zapisują obserwacje.

8. Nauczyciel omawia działanie etanolu na organizm człowieka oraz skutki nadmiernego spożywania alkoholu. Uczniowie wykonują zadanie 3 z karty pracy. Określają wpływ danej ilości alkoholu na organizm mężczyzny i kobiety.

Część końcowa:

1. Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie układanki dydaktycznej. Uczniowie pracują w grupach, mogą korzystać z internetu oraz z podręcznika.
2. Podsumowanie lekcji. Nauczyciel w tym celu prosi uczniów o dokończenie zdań:
a) Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem się.....
b) Na dzisiejszej lekcji zdobyłem umiejętności....
3. Zadanie i omówienie pracy domowej

Praca domowa:
Zad.3/157 Podręcznik To jest chemia wyd. Nowa Era
Zadanie dla chętnych: Dokonaj charakterystyki biochemicznej wybranego narkotyku.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.