AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Karol Karczyński, 2019-06-18
Gdańsk

Historia, Konspekty

Życie rycerzy - konspekt lekcji historii

- n +

Karol Karczyński
TEMAT: Życie rycerzy (kl V).
CELE:
a) Poznawcze:
Uczeń zna obowiązki i ulubione rozrywki rycerzy;
uczeń wie co należało w średniowieczu uczynić, by zostać rycerzem;
uczeń wie jakich zasad powinien przestrzegać idealny rycerz;
uczeń zna i stosuje pojęcia: rycerz, kodeks honorowy, paź, giermek, pasowanie, kopia, herb, ostrogi.

b) Kształcące:
Uczeń zauważa, że w średniowieczu każdy stan miał inne obowiązki, a przynależność do niego była dziedziczna;
uczeń potrafi opisać etapy wychowania rycerskiego;
uczeń umie wymienić elementy uzbrojenia rycerskiego (przyłbica, zbroja, kopia, miecz);
uczeń potrafi wskazać przykłady postępowania honorowego;
uczeń umie wyjaśnić dlaczego koń nojowy był w średniowieczu tak ważny dla rycerza i tak drogi.

c) Wychowawcze:
uczeń dostrzega, że aby osiągnąć cel, należy długo i wytrwale trenować, a osiągnięcie go zajmuje wiele lat.
uczeń dostrzega różnicę między dzisiejszym społeczeństwem, w którym ludzie są równi, a społeczeństwem stanowym średniowiecza.

TYP LEKCJI: wprowadzająca nowy materiał
METODY NAUCZANIA: pogadanka z elementami opowiadania, rozmowa nauczająca, dyskusja, praca ucznia z podręcznikiem.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik (T.Maćkowski, B.Olszewska, W. Surdyk-Fertsch, Wczoraj i dziś. Podręcznik do historii dla klasy piątej szkoły podstawowej), grafika przedstawiająca człowieka oraz kopię rycerską (zał.), tablica elektroniczna, elementy uzbrojenia ochronnego z przełomu XIV/XV w. (hełm z zasłoną, nakolanniki, nałokietniki, miecz jednoręczny).
TOK LEKCJI:
I. Powitanie i sprawdzenie obecności.
II. Rekapitulacja wtórna: co oznaczają pojęcia: senior i wasal? Który z nich jest ważniejszy? Czy senior może wydać polecenie wasalom swojego wasala? Kim jest suweren? Jakie stany społeczeństwa średniowiecznego znacie (król, duchowni, rycerze, mieszczanie, chłopi).
III. Krótkie omówienie tematu lekcji: czym będziemy się zajmować – przyjrzymy się życiu grupy społecznej, której powołanie to walka. Która to grupa?
IV. Tok lekcji.
Nauczyciel podaje uczniom do zeszytu notatkę: temat lekcji oraz 4 punkty: 1. Zadania i rozrywki rycerzy 2. Jak zostać rycerzem? 3. Idealny rycerz 4. Uzbrojenie rycerza

1. Zadania i rozrywki rycerzy
Nauczyciel prosi uczniów o otwarcie podręcznika na stronie 136 i na podstawie zamieszczonych tam ilustracji wydedukowanie jakie były ulubione rozrywki rycerzy. Wnioski zostają zapisane do zeszytu. Nauczyciel wspólnie z uczniami tworzy notatkę na tablicy elektronicznej (zadania: walka, obrona kraju i jego mieszkańców; rozrywki: turnieje, polowania i uczty). Odwołuje się przy tym do wiedzy uczniów wyniesionej ze wspólnie oglądanego filmu fabularnego "Obłędny rycerz" (film pokazuje w przystępny sposób elementy stylu życia rycerzy – turnieje, uczty i walki).

2. Jak zostać rycerzem?
Nauczyciel zadaje pytanie: Jak zostać rycerzem? Prosi uczniów o przypomnienie sceny z filmu obejrzanego wspólnie z klasą pt. "Obłędny rycerz" (w filmie tym przedstawiona jest fikcyjna historia chłopa, który podszywa się pod zmarłego rycerza). Naprowadza uczniów na pierwszą część odpowiedzi: należy urodzić się synem rycerza. Przypomina, że przynależność do stanu rycerskiego (oraz pozostałych, z wyjątkiem duchowieństwa) jest dziedziczna.

Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie dalszych informacji o dalszej drodze do stanu rycerskiego na s. 137. Wspólnie z uczniami tworzy w pliku tekstowym notatkę i wyświetla ją na tablicy elektronicznej (siedmiolatek zostaje paziem, służy na dworze królewskim lub bogatego rycerza, uczy się dobrych manier; czternastolatek zostaje giermkiem, towarzyszy panu na wojnie, trenuje walkę różnymi rodzajami broni, dba o broń i sprzęt swojego pana).

Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na s. 137, na miniaturę przedstawiającą pasowanie na rycerza. Tłumaczy skąd wzięła się nazwa (pasowanie – ponieważ giermek otrzymuje pas i ostrogi). Opowiada przebieg ceremonii pasowania na rycerza (modły w kaplicy, przypomnienie zasad obowiązujących rycerza, uderzenie płazem miecza klęczącego giermka przez pana, uderzenie w twarz – ostatnie, którego może nie pomścić).

3. Idealny rycerz
Na podstawie wiedzy wyniesionej z filmu fabularnego "Obłędny rycerz" oraz informacji zawartych w podręczniku na s. 137 nauczyciel wspólnie z uczniami tworzy listę dobrych rad dla giermka – co musi robić i jaki być, by dostąpić zaszczytu pasowania na rycerza (przykładowo: bądź odważny, słuchaj rozkazów swojego pana, trenuj walkę, naucz się jeździć konno i tańczyć; zawsze mów prawdę, bądź pobożny, walcz w obronie wiary, ochraniaj słabych i niewinnych).
Nauczyciel wyjaśnia, że zasady obowiązujące rycerzy to tzw. kodeks honorowy. Jeśli ktoś te zasady łamał, okrywał się hańbą.

4. Uzbrojenie rycerskie.
Na podstawie infografiki na s. 138 oraz obrazka porównującego długość kopii i wzrost człowieka nauczyciel wyjaśnia dlaczego rycerz walczył na koniu i dlaczego jego utrata sprawiała, że tracił swoją potężną siłę bojową. Odwołuje się przy tym do wiedzy wyniesionej z filmu fabularnego "Obłędny rycerz" (wiele scen zawierających walkę na koniach, szarżę z kopią, kruszenie kopii).
Pokazuje elementy uzbrojenia ochronnego i zaczepnego rycerza. Zwraca uwagę na sposób ich łączenia (rzemyki), na ubiór wkładany pod zbroję płytową (przeszywanicę, która amortyzuje ciosy przeciwnika), na sposób wykonania miecza (jego sprężystość, wyważenie), na kształt hełmu (który jest gładki jak jajo, by ciosy ześlizgiwały się z niego).

V. Rekapitulacja pierwotna
Nauczyciel zadaje wybranym uczniom pytania:
-jakie były ulubione rozrywki rycerzy?
-jak zostać rycerzem?
-jaki ma być idealny rycerz?
-najważniejszy element uzbrojenia rycerskiego to Twoim zdaniem...?

Na końcu nauczyciel podnosi miecz za czubek klingi do góry, by znalazł się na równym poziomie z krucyfiksem wiszącym na ścianie. Zadaje pytanie: do jakiej zasady rycerskiego kodeksu honorowego teraz nawiązuję? ( miecz ma podobny kształt jak krzyż – walczyć w obronie wiary).

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.