Katalog

Karol Karczyński, 2019-06-18
Gdańsk

WOS, Konspekty

Związki zawodowe - konspekt lekcji WOS

- n +

Karol Karczyński
TEMAT: Związki zawodowe (II gim)
CELE:
a) Poznawcze:
Uczeń wie, co to jest związek zawodowy i jaką pełni funkcję
Uczeń zna pojęcia spór zbiorowy, mediator, związek zawodowy, strajk, lokaut.
Uczeń wie co to jest komisja trójstronna i kto wchodzi w jej skład.

b) Kształcące:
Uczeń potrafi opisać proces rozwiązywania sporu zbiorowego.

c) Wychowawcze:
Uczeń potrafi wskazać wzajemne powiązania pracodawcy i pracowników; uczeń rozumie, że są oni sobie nawzajem winni szacunek, gdyż "jadą na tym samym wózku".

TYP LEKCJI: wprowadzająca nowy materiał
METODY NAUCZANIA: pogadanka z elementami opowiadania, rozmowa nauczająca.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: tablica, podręczniki (P. Krzesicki, P. Kur, M. Poręba, Wiedza o społeczeństwie Podręcznik. Klasa 1-3 Gimnazjum, Warszawa 2015).
TOK LEKCJI:
I. Powitanie i sprawdzenie obecności.
II. Rekapitulacja wtórna: Wiemy już, że państwo o ustroju demokratyczno-liberalnym tworzą obywatele. Poznaliśmy różne formy życia społecznego – wymieńmy je (nauczyciel prosi uczniów o wymienienie ich). Co to są NGO? Jakie mają funkcje? Jakie są dwie formy prawne NGO ujęte w prawie polskim?
III. Krótkie omówienie tematu lekcji: czym będziemy się zajmować – czym są związki zawodowe i jakie pełnią funkcje?
IV. Tok lekcji.

1. Czym jest związek zawodowy.
Nauczyciel tłumaczy, że idea tworzenia związków zawodowych sięga poł. XIX w. W tamtych czasach państwo nie ingerowało w stosunki pracy między swoimi obywatelami. Siła robocza była wtedy tania, z czego właściciele bez skrupułów korzystali. Ponieważ jednak właściciel zakładu jest zależny od swoich pracowników (i vice versa!), postanowili oni to wykorzystać i zorganizować się wspólnie, aby wymóc na pracodawcach pewne zmiany na lepsze. Podaje definicję: Związek zawodowy to samorządna, dobrowolna organizacja pracowników. Reprezentuje ich i broni ich praw. Następnie prosi uczniów o wyjaśnienie, opowiedzenie swoimi słowami każdego z przymiotników tej definicji. (np. niezależny – od kogo? Od pracodawców, od państwa i jego struktur, od partii politycznych). Mówi, że łączą one pracowników tej samej branży, lub pracujących w tym samym zakładzie. Podkreśla, że do związków mogą należeć tylko pracownicy etatowi (tj. zatrudnieni na umowę o pracę) oraz, że umowa o pracę wiąże się z większymi uprawnieniami pracownika w stosunku do umowy-zlecenia. Tłumaczy, że prawa i obowiązki pracowników reguluje Kodeks Pracy, natomiast stosunki cywilno-prawne (w tym zawieranie umowy-zlecenia) Kodeks Cywilny.
2. Sposób działania związku zawodowego.
Nauczyciel tłumaczy pojęcie sporu zbiorowego (w który zaangażowane są grupy osób) Rysuje schemat, na podst. podręcznika, w którym znajdują się w odpowiednich miejscach pojęcia: rokowania → protokół rozbieżności → mediacje (mediator) → kompromis lub strajk, lokaut.

Nauczyciel zadaje pytanie: trudno czy łatwo doprowadzić do strajku? Ile kroków trzeba przejść? Jak myślicie, dlaczego tak jest?
Nauczyciel podkreśla, że obydwie strony konfliktu potrzebują siebie nawzajem, żeby „produkować towary, zarabiać pieniądze i wskutek tego dobrze żyć“. W związku z tym podejmowanie działań mogących zaszkodzić tej wspólnocie interesów jest dla nich obydwu niekorzystne.
Nauczyciel wyjaśnia pojęcia strajku i lokautu. Tłumaczy, że jest to broń obosieczna, w związku z tym strajk podejmuje się w ostateczności (powoduje on zatrzymanie zakładu i straty, które mogą doprowadzić do pogorszenia się jego płynności finansowej lub nawet upadku – a wówczas pracownicy również stracą!). Nauczyciel zwraca uwagę, że związki zawodowe prowadzą z pracodawcami grę, której kluczowym elementem są wzajemne nie wykonywane groźby.
Nauczyciel zadaje pytanie – Komu nie przysługuje prawo do strajku i dlaczego? (osobom pracującym w sektorach, które nie mogą przerwać pracy bez wpływu na bezpieczeństwo państwa i obywateli – policja, prokuratura, sądy, wojsko, administracja państwowa).
3. Komisja Trójstronna.
Nauczyciel charakteryzuje działalność Komisji Trójstronnej, w której zasiadają przedstawiciele pracodawców, pracowników reprezentowanych przez związki zawodowe oraz państwa. Rysuje schemat na tablicy. Tłumaczy, że komisja istnieje dlatego, że w tej chwili duży wpływ na gospodarkę i stosunki pracy ma państwo wprowadzające odpowiednie instrumenty prawne.
4. "inna bajka" – historia NSZZ Solidarność.
Nauczyciel prosi o przypomnienie cech systemu monopartyjnego. Zadaje pytanie czy państwo z takim systemem rządów może się zgodzić na istnienie jakichś organizacji niezależnych od władz partyjnych i państwowych (co w sumie na jedno wychodzi)? Czy mogą w nim istnieć związki zawodowe? (nie, nie mogą – chyba, że są kontrolowane przez państwo). Dlatego, dopowiada nauczyciel, po II WŚ w PRL rozwiązane zostały związki zawodowe. Robotnicy nie mogli podejmować działań, które opisaliśmy sobie na początku lekcji. Byłyby zresztą pozbawione sensu, skoro właścicielem wszystkich zakładów było państwo.
Nauczyciel mówi o fenomenie NSZZ Solidarność. Wskazuje, że oprócz roli spełnianej przez związki zawodowe Solidarność była opozycją polityczną. Skrótowo omawia strajki 18-31 VIII 1980 r i rolę porozumień sierpniowych.

V. Rekapitulacja pierwotna: pytania
Wymień podstawowe zadania związków zawodowych.
W jaki sposób związki zawodowe bronią praw pracowniczych?
Jaki wpływ na warunki pracy w zakładzie danej branży może mieć działalność związków zawodowych?


VI. Podsumowanie
Nauczyciel mówi: Związki zawodowe bronią praw pracowników, ważne jest jednak to, że pracodawcy i pracownicy potrzebują siebie nawzajem, tak więc dążą do porozumienia ze sobą, aby zakład dobrze funkcjonował i obie strony mogły na tym korzystać.




Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.