Katalog

ADELA SŁOWIŃSKA, 2019-06-18
OSIEK

Matematyka, Program nauczania

Program zajeć dodatkowych dla maturzystów

- n +

I. Charakterystyka programu.

Jako nauczyciel przygotowujący młodzież do egzaminu maturalnego
z matematyki, każdego roku prowadzę dodatkowe pozalekcyjne zajęcia dla uczniów klas maturalnych. W zajęciach mogą uczestniczyć zarówno uczniowie, którzy nie mają trudności w nauce w celu przypomnienia, utrwalenia wiadomości i umiejętności wymaganych na maturze, jak i uczniowie słabsi w celu uzupełnienia braków edukacyjnych. Powodzenie programu w dużej mierze zależy od zaangażowania uczniów, ich systematyczności oraz pracowitości. Dodatkową korzyścią dla uczniów jest fakt, iż mogę służyć im profesjonalną pomocą. Jako egzaminator maturalny doskonale orientuję się, na nauczanie jakich umiejętności należy kłaść szczególny nacisk podczas przygotowywania młodzieży do egzaminu maturalnego z matematyki. Dodatkowe zajęcia przeprowadzam według opracowanego przeze mnie programu zajęć. Podstawą do utworzenia tego planu są standardy wymagań egzaminacyjnych opracowane przez Centralna Komisję Egzaminacyjną. Program realizowany jest w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo, co w sumie daje w ciągu roku szkolnego około 30 godzin dodatkowych zajęć z matematyki.

II. Cele ogólne programu

Głównym celem programu było usystematyzowanie, powtórzenie i utrwalenie wiadomości omawianych w szkole średniej na lekcjach matematyki, a także rozwijanie umiejętności korzystania z posiadanej wiedzy do rozwiązywania zadań maturalnych zamkniętych
i otwartych, używania różnych strategii w rozwiązywaniu zadań oraz prowadzenia prostych rozumowań i argumentacji. Program miał pomóc skutecznie przygotować uczniów do obowiązkowej matury z matematyki.



III. Cele szczegółowe programu

1. Uporządkowanie wiedzy zdobytej w czasie cyklu kształcenia w szkole średniej.
2. Pomoc uczniom w uzupełnieniu zaległości z matematyki.
3. Wykształcenie nawyku systematycznego uczenia się i pracowitości.
4. Rozwijanie umiejętności czytania zadań ze zrozumieniem.
5. Rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych, nietypowych rozwiązań oraz ich przedstawiania w sposób czytelny.
6. Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania błędów.
7. Doskonalenie umiejętności dobierania odpowiedniego algorytmu do podanej sytuacji problemowej.
8. Przeprowadzanie prostych dowodów matematycznych.
9. Zapoznanie ze sposobem punktowania zadań otwartych rozszerzonej odpowiedzi.
10. Kształtowanie umiejętności strategii rozwiązywania zadań zamkniętych.
11.Kształtowanie umiejętności wykorzystania tablic matematycznych podczas rozwiązywania zadań maturalnych.

IV. Metody i formy pracy.

Metody i formy pracy zostaną dobrane tak, by uwzględnić indywidualne potrzeby uczniów.
1. Metody pracy:
a) ćwiczenia przedmiotowe,
b) praca z informatorem i tablicami matematycznymi
2. Formy pracy:
a) praca indywidualna,
b) praca zbiorowa
- praca z całą grupą,
- praca w podgrupach (np. jednorodnych, o zróżnicowanym poziomie, losowych, koleżeńskich).

V. Treści nauczania.

1.Liczby rzeczywiste (3 godz.)
2. Wyrażenia algebraiczne (3 godz.)
3. Równania i nierówności (3 godz.)
4. Funkcje i ich własności (3 godz.)
5. Ciągi liczbowe (2 godz.)
6. Funkcje trygonometryczne (2 godz.)
7. Planimetria (2 godz.)
8. Geometria analityczna (2 godz.)
9. Stereometria (3 godz.)
10. Elementy statystyki opisowej, kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa (3 godz.)
11. Rozwiązywanie arkuszy maturalnych (4 godz.)

VI. Środki dydaktyczne.

1. „Informator o egzaminie maturalnym od 2010 roku. Matematyka”.
2. „Wybrane wzory matematyczne”, Wydawnictwo Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
3. „Niezbędnik maturzysty” Danuta Pyrek, Elżbieta Boszczyk, Henryk Dąbrowski.
5. Komputer.
6. Rzutnik.
7. Kalkulatory proste.
8.Arkusze maturalne dostępne w Internecie.


VII. Przewidywane osiągnięcia uczniów.
Uczeń:
• potrafi czytać zadania ze zrozumieniem,
• potrafi sprawdzić otrzymane wyniki i korygować błędy,
• potrafi dobrać odpowiedni algorytm do podanej sytuacji problemowej,
• potrafi przeprowadzić prosty dowód matematyczny,
• potrafi wykorzystać tablice matematyczne przy rozwiązywaniu zadań maturalnych,

VIII. Kontrola i ocena osiągnięć ucznia:
• bieżąca obserwacja w trakcie zajęć,
• odpowiedź ustna,
• wyniki próbnego egzaminu maturalnego,
• wyniki egzaminu maturalnego,
IX. Ewaluacja programu.
Po zakończeniu cyklu zajęć w roku szkolnym nauczyciel dokonuje weryfikacji stopnia realizacji celów programu na podstawie:
- analizy wyników egzaminu maturalnego,
- badań ankietowych skierowanych do uczniów

Uzyskane dzięki ewaluacji wnioski zostaną wykorzystane do zmodyfikowania tego programu, gdyż jego realizacja będzie cykliczna.

ANKIETA EWALUACYJNA DLA UCZNIÓW KLAS MATURALNYCH
UCZĘSZCZAJĄCYCH NA DODATKOWE ZAJĘCIA Z MATEMATYKI

Drogi uczniu, zwracam się do Ciebie z prośbą o wypełnienie tej anonimowej ankiety. Uzyskane informacje wykorzystam do lepszej i efektywniejszej pracy na zajęciach.

1. Czy treści przekazywane na zajęciach spełniły Twoje oczekiwania?
□ tak □ raczej tak □ raczej nie □ nie
□ nie mam zdania
2. Czy chętnie bierzesz udział w zajęciach dodatkowych z matematyki?
□ tak □ raczej tak □ raczej nie □ nie
3. Jak oceniasz sposób prowadzenia zajęć?
□ bardzo dobry □ dobry □ słaby □ bardzo słaby
□ nie mam zdania
4. Czy udział w zajęciach pomógł Ci przygotować się do egzaminu maturalnego?
□ tak □ raczej tak □ raczej nie □ nie
□ nie mam zdania
4. Jaka jest Twoja opinia o zajęciach?
........................................

Po przeanalizowaniu ankiety na temat wpływu zajęć dodatkowych na podnoszenie poziomu zdawalności egzaminu maturalnego z matematyki mogę stwierdzić, że uczniowie uważają, iż prowadzone zajęcia pomagają im w przygotowaniu do egzaminu maturalnego. Uczniowie podczas zajęć fakultatywnych z matematyki wykazywali się systematyczną obecność na zajęciach. Z ankiety wynika, że 88% uczniów chętnie uczestniczyło w zajęciach tego typu. Zdobytą wiedzę i umiejętności mogli wykorzystać częściowo podczas zajęć lekcyjnych. Również rodzice byli bardzo zadowoleni z pomocy w nauce, jaką szkoła zaoferowała ich dzieciom. Do realizacji celów przewidziałam metodę ćwiczeniową, gdyż jest ona najbardziej skuteczna. Do każdego z omawianych działów przygotowywałam uczniom zestaw zadań zamkniętych i otwartych. Zadania były tak dobrane, aby uczniowie po przypomnieniu na zajęciach podstawowych pojęć i sposobów rozwiązywania zadań mogli rozwiązywać pozostałe zadania przez analogie. Zadania wybierałam z informatora maturalnego, arkuszy maturalnych z sesji egzaminacyjnych oraz zbiorów zadań pochodzących z różnych wydawnictw. Niejednokrotnie wykorzystywałam generatory testów wydawnictwa Nowa Era. Dzięki temu uczniowie mieli możliwość rozwiązywania zadań maturalnych pochodzących
z różnych źródeł oraz przyzwyczajali się do różnie sformułowanych poleceń do zadań. Poprzez udział w zajęciach uczniowie zapoznali się ze strukturą arkusza maturalnego oraz zdobyli świadomość czego od nich będą wymagać egzaminy, a także jak najlepiej się do nich przygotować. Dodatkowo uczniowie lepiej zapoznali się ze strukturą tablic matematycznych wydanych przez OKE, dzięki czemu sprawniej się nimi posługiwali.

Uzyskane efekty
• Efekty dla ucznia:
-uzyskanie pomocy w nauce,
-poszerzenie wiedzy i doskonalenie umiejętności nabytych podczas zajęć lekcyjnych,
-utrwalenie i usystematyzowanie materiału omawianego na lekcjach,
-przećwiczenie typowych zadań maturalnych,
-nadrobienie ewentualnych zaległości,

• Efekty dla szkoły:
-zadawalające wyniki z egzaminu maturalnego,
-rozszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych w placówce,
-pozytywny wizerunek szkoły w środowisku,
-podniesienie jakości pracy szkoły.

• Efekty dla nauczyciela:
-usprawnienie umiejętności planowania pracy,
-satysfakcja z sukcesów edukacyjnych uczniów,
-bliższe poznanie przyszłych maturzystów,
-udoskonalenie warsztatu pracy.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.