Katalog

Katarzyna Sobolewska- Kwiecień, 2019-06-18
Katowice

Ekologia, Scenariusze

Wielki konkurs ekologiczny w grupie 6 -latków

- n +

Konspekt
zajęć otwartych
przeprowadzonych w dniu 15.05.2019

Data :15.05.2019
Prowadząca: mgr Katarzyna Sobolewska- Kwiecień
Temat zajęć: Wielki konkurs ekologiczny- zabawy o tematyce ekologiczno- przyrodniczej.
Cele ogólne:
- budowanie aktywnej postawy w odkrywaniu tajemnic świata i przyrody,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- kształtowanie postaw proekologicznych,
- doskonalenie kompetencji takich jak: umiejętność współpracy , samoorganizacja, przestrzeganie zasad,
- utrwalenie nazw zawodów związanych z przyrodą ( meteorolog, ekolog, zoolog itp.)

Cele operacyjne:
- dziecko rozwiązuje zagadki o tematyce ekologicznej,
- dziecko nazywa zjawiska atmosferyczne,
- dziecko rozwiązuje zagadki dźwiękowe,
- dziecko potrafi podać przykłady oszczędzania zasobów naturalnych np. wody.
- dziecko wyjaśnia ogromne znaczenie wody dla środowiska,
- dziecko współdziała z innymi podczas rozwiązywania zadania czy problemu,
- dziecko potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności
- dziecko stosuje się do podanych przez nauczyciela instrukcji,
- dziecko zna i stosuje zasadę „fair play”
- dziecko potrafi zwerbalizować swoje spostrzeżenia,
- dziecko nazywa ziarna zgromadzone w kąciku przyrody,
- rozpoznaje za pomocą dotyku elementy takie jak : ananas, ziarna kawy, pomarańcz, banan.





Formy:
grupowa i indywidualna
Metody (wg. M. Kwiatkowskiej):
• słowne: rozmowa, instrukcja, objaśnienia
• czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością, zadań stawianych dziecku do wykonania, ćwiczeń.
• percepcyjne: obserwacja, pokaz.

Pomoce dydaktyczne:
tablica demonstracyjna, kącik przyrody i eksponaty przyrodnicze ( ziarna fasoli, różne rodzaje orzechów, rodzynki, cieciorka) kącik gier, kącik czytelniczy, ilustracje przedstawiające zjawiska atmosferyczne, ilustracje egzotycznych zwierząt, kredki, odtwarzacz mp3, płyta cd, karta pracy, egzotyczne owoce: ananas, pomarańcz, banan, kawa; wylinka węża boa dusiciela.
Przebieg:
1. Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć.
2. Utworzenie drużyn i wyjaśnienie zasad „Wielkiego Konkursu ekologicznego”.
3. „Zagadki meteorologa”- nazywanie zjawisk atmosferycznych zaprezentowanych na ilustracjach, rozwiązywanie zagadek o tematyce przyrodniczej.
4. „Zagadka z okienka”- rozpoznanie egzotycznego zwierzęcia na podstawie odkrytego kawałka ilustracji.
5. Zagadka dźwiękowa- rozpoznanie i nazwanie dźwięków związanych z wodą: deszcz, szum strumyka, kapanie wody, szum morza.
6. Zabawa ruchowa: „Wędrówka kropli wody”.
7. „Przedszkolne laboratorium”- próby samodzielnego wysnuwania wniosków z poczynionych spostrzeżeń dotyczących rozpoczętych lub zainicjowanych doświadczeń.
• Właściwości wody- opisanie właściwości fizycznych wody.
• Podsumowanie doświadczenia „ kolorowa woda) obserwowanie i próby wyjaśnienia zjawiska transportowania wody przez rośliny.
• „Zaczarowany spodek”- próby samodzielnego wyjaśnienia zjawiska parowania wody
• „Niezwykłe rodzynki”- opisanie zjawiska unoszenia się rodzynek w wodzie gazowanej.
• „Co rozpuszcza się w wodzie?”- gwóźdź, kawałek drewna, plastik, papier
8. „Złodziej prądu”- wskazywanie urządzeń bezproduktywnie zużywających prąd.
9. „Groch z fasolą”
10. Przesyłka z lasów tropikalnych, nasza sala Amazonia.
11. Podsumowanie konkursu, przeliczenie punktów, wyłonienie zwycięzcy, podziękowanie dzieciom za aktywny udział w zabawie.
12. „Leśne duszki”- pożegnanie gości piosenką; podziękowanie dzieciom za aktywny udział w zajęciach.



opracowanie:
mgr Katarzyna Sobolewska- Kwiecień
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.