Katalog Katarzyna Sobolewska- Kwiecień, 2019-06-18 Katowice Ekologia, Scenariusze Wielki konkurs ekologiczny w grupie 6 -latkówKonspekt zajęć otwartych przeprowadzonych w dniu 15.05.2019 Data :15.05.2019 Prowadząca: mgr Katarzyna Sobolewska- Kwiecień Temat zajęć: Wielki konkurs ekologiczny- zabawy o tematyce ekologiczno- przyrodniczej. Cele ogólne: - budowanie aktywnej postawy w odkrywaniu tajemnic świata i przyrody, - rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, - kształtowanie postaw proekologicznych, - doskonalenie kompetencji takich jak: umiejętność współpracy , samoorganizacja, przestrzeganie zasad, - utrwalenie nazw zawodów związanych z przyrodą ( meteorolog, ekolog, zoolog itp.) Cele operacyjne: - dziecko rozwiązuje zagadki o tematyce ekologicznej, - dziecko nazywa zjawiska atmosferyczne, - dziecko rozwiązuje zagadki dźwiękowe, - dziecko potrafi podać przykłady oszczędzania zasobów naturalnych np. wody. - dziecko wyjaśnia ogromne znaczenie wody dla środowiska, - dziecko współdziała z innymi podczas rozwiązywania zadania czy problemu, - dziecko potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności - dziecko stosuje się do podanych przez nauczyciela instrukcji, - dziecko zna i stosuje zasadę „fair play” - dziecko potrafi zwerbalizować swoje spostrzeżenia, - dziecko nazywa ziarna zgromadzone w kąciku przyrody, - rozpoznaje za pomocą dotyku elementy takie jak : ananas, ziarna kawy, pomarańcz, banan. Formy: grupowa i indywidualna Metody (wg. M. Kwiatkowskiej): • słowne: rozmowa, instrukcja, objaśnienia • czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością, zadań stawianych dziecku do wykonania, ćwiczeń. • percepcyjne: obserwacja, pokaz. Pomoce dydaktyczne: tablica demonstracyjna, kącik przyrody i eksponaty przyrodnicze ( ziarna fasoli, różne rodzaje orzechów, rodzynki, cieciorka) kącik gier, kącik czytelniczy, ilustracje przedstawiające zjawiska atmosferyczne, ilustracje egzotycznych zwierząt, kredki, odtwarzacz mp3, płyta cd, karta pracy, egzotyczne owoce: ananas, pomarańcz, banan, kawa; wylinka węża boa dusiciela. Przebieg: 1. Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć. 2. Utworzenie drużyn i wyjaśnienie zasad „Wielkiego Konkursu ekologicznego”. 3. „Zagadki meteorologa”- nazywanie zjawisk atmosferycznych zaprezentowanych na ilustracjach, rozwiązywanie zagadek o tematyce przyrodniczej. 4. „Zagadka z okienka”- rozpoznanie egzotycznego zwierzęcia na podstawie odkrytego kawałka ilustracji. 5. Zagadka dźwiękowa- rozpoznanie i nazwanie dźwięków związanych z wodą: deszcz, szum strumyka, kapanie wody, szum morza. 6. Zabawa ruchowa: „Wędrówka kropli wody”. 7. „Przedszkolne laboratorium”- próby samodzielnego wysnuwania wniosków z poczynionych spostrzeżeń dotyczących rozpoczętych lub zainicjowanych doświadczeń. • Właściwości wody- opisanie właściwości fizycznych wody. • Podsumowanie doświadczenia „ kolorowa woda) obserwowanie i próby wyjaśnienia zjawiska transportowania wody przez rośliny. • „Zaczarowany spodek”- próby samodzielnego wyjaśnienia zjawiska parowania wody • „Niezwykłe rodzynki”- opisanie zjawiska unoszenia się rodzynek w wodzie gazowanej. • „Co rozpuszcza się w wodzie?”- gwóźdź, kawałek drewna, plastik, papier 8. „Złodziej prądu”- wskazywanie urządzeń bezproduktywnie zużywających prąd. 9. „Groch z fasolą” 10. Przesyłka z lasów tropikalnych, nasza sala Amazonia. 11. Podsumowanie konkursu, przeliczenie punktów, wyłonienie zwycięzcy, podziękowanie dzieciom za aktywny udział w zabawie. 12. „Leśne duszki”- pożegnanie gości piosenką; podziękowanie dzieciom za aktywny udział w zajęciach. opracowanie: mgr Katarzyna Sobolewska- Kwiecień Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |