AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Krystyna Biedrawa, 2019-06-18
sidzina

Język polski, Konspekty

Jak, gdzie, kiedy - spotkanie z przysłówkiem.

- n +

KONSPEKT LEKCJI DO KLASY V (2 jednostki lekcyjne)
Temat: Jak, gdzie, kiedy - czyli spotkanie z przysłówkiem.
Cele wynikające z podstawy:
Kształcenie językowe:
Uczeń rozpoznaje w wypowiedziach części mowy( przysłówek) i określa ich funkcje w tekście
( II.1.1.)
Poprawnie stopniuje przysłówki (II.1.7.)
NACOBEZU
- co to jest przysłówek
- na jakie pytania odpowiada przysłówek
- jak rozpoznać przysłówek w tekście
- jak tworzyć przysłówki od przymiotników
- jak stopniować przysłówki
Pomoce dydaktyczne:
Multipodręcznik - GWO "Między nami" , Youtube "Przysłówek", Karta pracy, Plansza z częściami mowy do uzupełnienia.

Przebieg lekcji.
1. Nauczyciel sprawdza znajomość poznanych części mowy - metoda - gorące krzesło.
2. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak się teraz czujesz? (pytanie ma na celu wprowadzenie miłej atmosfery, a jednocześnie nawiązanie do tematu). Uczniowie piszą odpowiedź z uzasadnieniem.
3. Nauczyciel przedstawia klasie temat i cele lekcji ( NACOBEZU jest zapisane na tylnej części zamykanej tablicy - odkrywamy je, prezentujemy i zamykamy. Na końcu lekcji ponownie odkrywamy NACOBEZU i na jego podstawie sprawdzamy efekty pracy).
4. Nauczyciel wprowadza pojęcie - przysłówek - wykorzystanie krótkiego filmiku. Uczniowie zapisują temat lekcji i rysują" ludzika" z filmu, wokół zapisują informacje, które zapamiętali . ( przysłówek był omawiany w klasach młodszych, dlatego uczniowie nie mają problemu z przypomnieniem sobie wiadomości).
5. Uczniowie uzupełniają schemat z częściami mowy - nauczyciel zwraca uwagę na to, że przysłówek jest nieodmienną częścią mowy.
6. Uczniowie wykonują ćwiczenie - wyszukiwanie przysłówków - tablica multimedialna - multibook strona 167, ćw. 1 - karta pracy (w trakcie pracy nauczyciel zwraca uwagę na to, że przysłówek to jeden wyraz)
7. Nauczyciel przypomina, że przysłówek to" przyjaciel" czasownika - zabawa ( jeden uczeń jest czasownikiem, kolejni wymieniając przysłówki ustawiają się za nim, mogą spacerować (np. chodzę - szybko, wolno, często......... , piszę - ..........)
8. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia z karty pracy ćw. 2., 3, 4, 5 (indywidualnie lub w parach, grupach)
9.Nauczyciel przypomina, czym jest stopniowanie
10. Uczniowie piszą zdania na temat kolegów z klasy dot. tego. jakie mają umiejętności, np.
Jacek pisze ładnie, Zosia ładniej, a Tomek najładniej ( łączymy wiedzę o języku z lekcją wychowawczą - poznajemy siebie, pamiętajmy, aby mówić tylko o cechach pozytywnych)
11. Podsumowanie informacji o przysłówku. Powrót do NACOBEZU. Ocena lekcji przez uczniów - termometr)
12. Zadanie - Przeprowadź wywiad z przysłówkiem. Wykorzystaj informacje z lekcji na jego temat. Opracowała:
Krystyna Biedrawa


ZAŁĄCZNIK - KARTA PRACY
1. Z podanego tekstu wypisz wyrazy odpowiadające na następujące pytania:
JAK? - ......................................................................................................................................
GDZIE? - ..................................................................................................................................
KIEDY? - .................................................................................................................................
2. Od podanych przymiotników utwórz odpowiednie przysłówki:
dobry - ............................... , miły - ................................ , ciekawy - ............................
zły - ...................................., gorzki - ............................. , leniwy - ..............................
3. Do podanych przysłówków dopisz odpowiednie synonimy.
ciepło - ............................................ dobrze - .........................................
ciekawie - ....................................... kolorowo - ...........................................
4. Twój kolega napisał opowiadanie o wycieczce. Jego praca nie spodobała się jednak pani od języka polskiego. Zupełnie nie rozumiał, dlaczego. Wyjaśnij mu, na czym polega błąd i popraw jego wypracowanie.
Błąd w wypracowaniu polega na tym, że ....................................................................................
Wczoraj pojechaliśmy na wycieczkę, było fajnie. Pani fajnie opowiadała o zabytkach. Wszyscy fajnie się bawili. Po powrocie do domu mama zapytała, jak było. Odpowiedziałem, że fajnie.
5. Do podanych przysłówków dopisz antonimy. Nie używaj "nie"
ładnie - ........................................ciekawie- .................................
cicho - ........................................ przyjaźnie - ...................................
drogo - ...................................... słodko - ......................................



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.