Katalog Krystyna Biedrawa, 2019-06-18 sidzina Język polski, Konspekty Jak, gdzie, kiedy - spotkanie z przysłówkiem.KONSPEKT LEKCJI DO KLASY V (2 jednostki lekcyjne) Temat: Jak, gdzie, kiedy - czyli spotkanie z przysłówkiem. Cele wynikające z podstawy: Kształcenie językowe: Uczeń rozpoznaje w wypowiedziach części mowy( przysłówek) i określa ich funkcje w tekście ( II.1.1.) Poprawnie stopniuje przysłówki (II.1.7.) NACOBEZU - co to jest przysłówek - na jakie pytania odpowiada przysłówek - jak rozpoznać przysłówek w tekście - jak tworzyć przysłówki od przymiotników - jak stopniować przysłówki Pomoce dydaktyczne: Multipodręcznik - GWO "Między nami" , Youtube "Przysłówek", Karta pracy, Plansza z częściami mowy do uzupełnienia. Przebieg lekcji. 1. Nauczyciel sprawdza znajomość poznanych części mowy - metoda - gorące krzesło. 2. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak się teraz czujesz? (pytanie ma na celu wprowadzenie miłej atmosfery, a jednocześnie nawiązanie do tematu). Uczniowie piszą odpowiedź z uzasadnieniem. 3. Nauczyciel przedstawia klasie temat i cele lekcji ( NACOBEZU jest zapisane na tylnej części zamykanej tablicy - odkrywamy je, prezentujemy i zamykamy. Na końcu lekcji ponownie odkrywamy NACOBEZU i na jego podstawie sprawdzamy efekty pracy). 4. Nauczyciel wprowadza pojęcie - przysłówek - wykorzystanie krótkiego filmiku. Uczniowie zapisują temat lekcji i rysują" ludzika" z filmu, wokół zapisują informacje, które zapamiętali . ( przysłówek był omawiany w klasach młodszych, dlatego uczniowie nie mają problemu z przypomnieniem sobie wiadomości). 5. Uczniowie uzupełniają schemat z częściami mowy - nauczyciel zwraca uwagę na to, że przysłówek jest nieodmienną częścią mowy. 6. Uczniowie wykonują ćwiczenie - wyszukiwanie przysłówków - tablica multimedialna - multibook strona 167, ćw. 1 - karta pracy (w trakcie pracy nauczyciel zwraca uwagę na to, że przysłówek to jeden wyraz) 7. Nauczyciel przypomina, że przysłówek to" przyjaciel" czasownika - zabawa ( jeden uczeń jest czasownikiem, kolejni wymieniając przysłówki ustawiają się za nim, mogą spacerować (np. chodzę - szybko, wolno, często......... , piszę - ..........) 8. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia z karty pracy ćw. 2., 3, 4, 5 (indywidualnie lub w parach, grupach) 9.Nauczyciel przypomina, czym jest stopniowanie 10. Uczniowie piszą zdania na temat kolegów z klasy dot. tego. jakie mają umiejętności, np. Jacek pisze ładnie, Zosia ładniej, a Tomek najładniej ( łączymy wiedzę o języku z lekcją wychowawczą - poznajemy siebie, pamiętajmy, aby mówić tylko o cechach pozytywnych) 11. Podsumowanie informacji o przysłówku. Powrót do NACOBEZU. Ocena lekcji przez uczniów - termometr) 12. Zadanie - Przeprowadź wywiad z przysłówkiem. Wykorzystaj informacje z lekcji na jego temat. Opracowała: Krystyna Biedrawa ZAŁĄCZNIK - KARTA PRACY 1. Z podanego tekstu wypisz wyrazy odpowiadające na następujące pytania: JAK? - ...................................................................................................................................... GDZIE? - .................................................................................................................................. KIEDY? - ................................................................................................................................. 2. Od podanych przymiotników utwórz odpowiednie przysłówki: dobry - ............................... , miły - ................................ , ciekawy - ............................ zły - ...................................., gorzki - ............................. , leniwy - .............................. 3. Do podanych przysłówków dopisz odpowiednie synonimy. ciepło - ............................................ dobrze - ......................................... ciekawie - ....................................... kolorowo - ........................................... 4. Twój kolega napisał opowiadanie o wycieczce. Jego praca nie spodobała się jednak pani od języka polskiego. Zupełnie nie rozumiał, dlaczego. Wyjaśnij mu, na czym polega błąd i popraw jego wypracowanie. Błąd w wypracowaniu polega na tym, że .................................................................................... Wczoraj pojechaliśmy na wycieczkę, było fajnie. Pani fajnie opowiadała o zabytkach. Wszyscy fajnie się bawili. Po powrocie do domu mama zapytała, jak było. Odpowiedziałem, że fajnie. 5. Do podanych przysłówków dopisz antonimy. Nie używaj "nie" ładnie - ........................................ciekawie- ................................. cicho - ........................................ przyjaźnie - ................................... drogo - ...................................... słodko - ...................................... Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |