Katalog

Ewelina Terlecka, 2019-06-18
Szczecin

Matematyka, Konspekty

Konspekt, matematyka

- n +

Konspekt lekcji matematyki
Temat: Czworokąty - podsumowanie.
Klasa V
Wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
Podręcznik: Matematyka 5
Dział: Figury na płaszczyźnie
Temat w podręczniku: Czworokąty - podsumowanie

Cele lekcji:
Uczeń zna:
- pojęcia: czworokąta, trapezu, równoległoboku, rombu, prostokąta, kwadratu, deltoidu,

- własności w/w figur,
- zasady pracy w grupie.

Uczeń potrafi:
- rozpoznać w/w figury geometryczne,
- wskazać wierzchołki, boki, kąty, przekątne w powyższych czworokątach,
- pracować w grupie,
- formułować i wypowiadać wnioski.
Uczeń rozumie:
- własności trapezu, równoległoboku, rombu, prostokąta, kwadratu, deltoidu,
- w/w pojęcia,
- sposoby obliczania pól i objętości powyższych czworokątów.

Środki dydaktyczne:
• arkusze szarego papieru
• flamastry
• przybory do geometrii
• kolorowe kartki
• klej
• podręcznik
• zeszyty przedmiotowe
• zadania własne (załącznik)
• małe karteczki
• nożyczki
Forma pracy:
• pogadanka
• praca w grupach,
• metoda problemowa,
• dyskusja,
• praca z podręcznikiem,
• „burza mózgów”
• zajęcia praktyczne
Przebieg lekcji:
1. Część wstępna
Sprawdzenie obecności oraz zadania domowego (ilościowo). Podanie tematu lekcji oraz przedstawienie celów lekcji. Podział uczniów na grupy. Przedstawienie zasad pracy w grupie.
2. Część główna.
a) każda grupa otrzymuje materiały- arkusz szarego papieru, flamastry, klej, kolorowe kartki, nożyczki
b) grupy tworzą plakaty o kwadratach, trapezach, prostokątach, równoległobokach i rombach
c) grupy prezentują swoje plakaty: każda grupa wybiera osobę, która prezentuje plakat , odpowiada na pytania, udziela wyjaśnień.
d) w trakcie prezentacji plakatów nauczyciel nie ingeruje i nie odpowiada na pytania, robi to uczeń omawiający efekt pracy grupy,
e)podsumowanie: jest to zebranie wniosków („ze wszystkich plakatów”) i wypracowanie wspólnych warunków dyskusji, o ile jest to konieczne; ocena pracy poszczególnych grup.

f) Zabawa dydaktyczna .
Przygotowujemy tyle kartoników ilu mamy uczniów w klasie. Na kartonikach piszemy nazwę danego czworokąta: kwadrat, prostokąt, równoległobok, romb, trapez, trapez równoramienny. Każdy uczeń losuje kartonik z nazwą figury. Uczniowie ustawiają się grupą w wyznaczonym miejscu w klasie. Nauczyciel staje naprzeciwko i wywołuje: „Figury, które mają wszystkie boki równe – do mnie!”( -które mają równe przekątne, - które mają wszystkie boki równe, - których przekątne przecinają się pod kątem prostym, - których przekątne są równe, - których przekątne przecinają się w połowie, - które mają przynajmniej jedną parę boków równoległych, -które mają dwie pary boków równoległych, - które należą do „rodziny” rombów, itd.). Jeśli w wywołanej grupie pojawi się „intruz”- omawiamy z uczniami dlaczego nie powinien tam się znaleźć. Tak samo postępujemy , gdy w wywołanej grupie zabraknie właściwego czworokąta.
g) Zabawa dydaktyczna II. „Kim jestem”.
Wybranemu uczniowi mocujemy na plecach kartonik z nazwą czworokąta. Nazwy czworokąta nie zna uczeń, zna ją cała klasa. Ten, zadając kolegom pytania o cechy czworokąta, stara się odgadnąć kim jest. Zadawane pytania muszą być tak sformułowane , aby odpowiedź na nie brzmiała tylko „tak” lub „nie”. Po odgadnięciu nazwy, na podstawie otrzymanych informacji, wyznacza kolejną osobę z klasy i zabawa toczy się dalej. Ilość uczniów biorących udział w zabawie (decyduje tu nauczyciel) zależy od szybkości odgadywania nazw.
3. Część końcowa.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, najaktywniejszych nagradza plusami . Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela odnośne tematu lekcji. Zapisuje pracę domową na tablicy. Omówienie pracy domowej.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.