Katalog Ewelina Terlecka, 2019-06-18 Szczecin Matematyka, Konspekty Konspekt, matematykaKonspekt lekcji matematyki Temat: Czworokąty - podsumowanie. Klasa V Wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe Podręcznik: Matematyka 5 Dział: Figury na płaszczyźnie Temat w podręczniku: Czworokąty - podsumowanie Cele lekcji: Uczeń zna: - pojęcia: czworokąta, trapezu, równoległoboku, rombu, prostokąta, kwadratu, deltoidu, - własności w/w figur, - zasady pracy w grupie. Uczeń potrafi: - rozpoznać w/w figury geometryczne, - wskazać wierzchołki, boki, kąty, przekątne w powyższych czworokątach, - pracować w grupie, - formułować i wypowiadać wnioski. Uczeń rozumie: - własności trapezu, równoległoboku, rombu, prostokąta, kwadratu, deltoidu, - w/w pojęcia, - sposoby obliczania pól i objętości powyższych czworokątów. Środki dydaktyczne: • arkusze szarego papieru • flamastry • przybory do geometrii • kolorowe kartki • klej • podręcznik • zeszyty przedmiotowe • zadania własne (załącznik) • małe karteczki • nożyczki Forma pracy: • pogadanka • praca w grupach, • metoda problemowa, • dyskusja, • praca z podręcznikiem, • „burza mózgów” • zajęcia praktyczne Przebieg lekcji: 1. Część wstępna Sprawdzenie obecności oraz zadania domowego (ilościowo). Podanie tematu lekcji oraz przedstawienie celów lekcji. Podział uczniów na grupy. Przedstawienie zasad pracy w grupie. 2. Część główna. a) każda grupa otrzymuje materiały- arkusz szarego papieru, flamastry, klej, kolorowe kartki, nożyczki b) grupy tworzą plakaty o kwadratach, trapezach, prostokątach, równoległobokach i rombach c) grupy prezentują swoje plakaty: każda grupa wybiera osobę, która prezentuje plakat , odpowiada na pytania, udziela wyjaśnień. d) w trakcie prezentacji plakatów nauczyciel nie ingeruje i nie odpowiada na pytania, robi to uczeń omawiający efekt pracy grupy, e)podsumowanie: jest to zebranie wniosków („ze wszystkich plakatów”) i wypracowanie wspólnych warunków dyskusji, o ile jest to konieczne; ocena pracy poszczególnych grup. f) Zabawa dydaktyczna . Przygotowujemy tyle kartoników ilu mamy uczniów w klasie. Na kartonikach piszemy nazwę danego czworokąta: kwadrat, prostokąt, równoległobok, romb, trapez, trapez równoramienny. Każdy uczeń losuje kartonik z nazwą figury. Uczniowie ustawiają się grupą w wyznaczonym miejscu w klasie. Nauczyciel staje naprzeciwko i wywołuje: „Figury, które mają wszystkie boki równe – do mnie!”( -które mają równe przekątne, - które mają wszystkie boki równe, - których przekątne przecinają się pod kątem prostym, - których przekątne są równe, - których przekątne przecinają się w połowie, - które mają przynajmniej jedną parę boków równoległych, -które mają dwie pary boków równoległych, - które należą do „rodziny” rombów, itd.). Jeśli w wywołanej grupie pojawi się „intruz”- omawiamy z uczniami dlaczego nie powinien tam się znaleźć. Tak samo postępujemy , gdy w wywołanej grupie zabraknie właściwego czworokąta. g) Zabawa dydaktyczna II. „Kim jestem”. Wybranemu uczniowi mocujemy na plecach kartonik z nazwą czworokąta. Nazwy czworokąta nie zna uczeń, zna ją cała klasa. Ten, zadając kolegom pytania o cechy czworokąta, stara się odgadnąć kim jest. Zadawane pytania muszą być tak sformułowane , aby odpowiedź na nie brzmiała tylko „tak” lub „nie”. Po odgadnięciu nazwy, na podstawie otrzymanych informacji, wyznacza kolejną osobę z klasy i zabawa toczy się dalej. Ilość uczniów biorących udział w zabawie (decyduje tu nauczyciel) zależy od szybkości odgadywania nazw. 3. Część końcowa. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, najaktywniejszych nagradza plusami . Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela odnośne tematu lekcji. Zapisuje pracę domową na tablicy. Omówienie pracy domowej. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |