Katalog HANNA BORUCKA, 2019-06-18 SZAMOCIN Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Praca krawcowejSCENARIUSZ ZAJĘĆ „PRACA KRAWCOWEJ” Temat zajęć: Praca krawcowej Prowadzący: Hanna Borucka Grupa wiekowa: 4 – 5 – latki Data: 21.11.2017 r. Czas trwania : 9.00 – 9.45 Cele ogólne: - rozwijanie kompetencji matematycznych z zakresu umiejętności dostrzegania i rozumienia rytmów, kształtów i kolorów, - poznanie pracy krawca/krawcowej oraz nazw i wyglądu przyborów krawieckich; -rozbudzanie ciekawości dzieci i uatrakcyjnianie zajęć poprzez różnorodne pomoce dydaktyczne mające na celu ułatwienie przyswajania wiedzy Cele operacyjne (dziecko) : - będzie poruszać się w rytm słyszanej muzyki (marsz) z jednoczesnym naśladowaniem ruchów nauczyciela - zagra rytmicznie na instrumencie perkusyjnym (grzechotka) - rozwiąże sytuacje problemową podając swoje propozycje wyjścia z danej sytuacji - nazwie i określi przedmioty przydatne w pracy krawcowej - aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych, w szczególności usprawniających części ciała, w tym kończyny górne, - ułoży rytm według podanego schematu dokładając kolejne elementy w szeregu - rozróżni kolory zasadnicze i pochodne oraz różnorodne kształty (figury geometryczne, serce,dom, itp.) – ćwiczy spostrzegawczość - zaobserwuje jak działa wybrane urządzenie (maszyna do szycia), pamiętając i przestrzegając zakazu używania urządzeń samodzielnie - wykona ćwiczenia manipulacyjne: nawlekanie, zapinanie zamka, guzików, napów; - wyciągnie wnioski z przeprowadzonego doświadczenia - dokona ewaluacji zajęć poprzez umieszczenie guzika w odpowiednim pudełku ( z mina smutną, wesołą, obojętną Pomoce dydaktyczne: - grzechotki wykonane z łyżek, opakowań po kinder jajkach, grochu i balonów - parasol z wyciętymi kształtami - pudełko z różnymi rzeczami potrzebnymi do pracy w zawodzie krawca ( tasiemki, zamki, nitki, miara, igły, materiał, itp.) - plansza z namalowanym dziurawym parasolem - zalaminowane duże i małe kółka z dwiema dziurkami ( guziki) w różnych kolorach - materiał z patykiem lub sznurowadło z patykiem dla każdego dziecka - długi sznur z supełkami ( około 10 m) - duży materiał z dziurami - cztery klapki na muchy z materiałem - balon, taśma klejąca, igła, wykałaczka - guziki ( 25 sztuk) - trzy puszki z różnymi minami (uśmiechnięta, obojętna, smutna) - maszyna do szycia - pomoce dydaktyczne na wzór pomocy z pedagogiki M. Montessori ( zapinanie zamka, nap, guzików) - nitki, farby, kartki - taśma klejaca Metody: - słowne, - percepcyjne, - czynne, - zabawa badawcza - pedagogika zabawy - burza mózgów Formy: - zbiorowa, - grupowa, - indywidualna Przebieg zajęć: I część wstępna 1. „Klaśnij w dłonie raz i dwa” – przywitanie piosenką Dzieci ustawione w dużym kole śpiewają piosenkę na przywitanie wykonując odpowiednie ruchy i gesty. Na hasła nauczyciela przy kolejnym przebiegu zwrotki ustawiają się parami, grają w parach rytmicznie na instrumentach perkusyjnych – grzechotkach. 2. „Dziurawy parasol” – metoda aktywizująca burza mózgów Nauczyciel wchodzi do sali z dziurawym parasolem i przedstawiając dzieciom swój problem w jesienny deszczowy dzień prosi o rady : Co może w takiej sytuacji zrobić?? Propozycje przedszkolaków zapisuje na przygotowanym arkuszu papieru 3. „ Pudełko niespodzianek” – motywowanie do twórczego myślenia Nauczyciel pokazuje dzieciom pudełko niespodzianek. Prosi, aby każde dziecko wybrało z niego jedną rzecz i powiedziało co to jest. Kiedy wszystkie dzieci będą miały wybrane rzeczy z pudełka spróbują wspólnie określić komu te rzeczy mogą służyć – Krawiec, Krawcowa ( ewentualna podpowiedź zagadką słowną ) II część zajęć 1. Igła z nitką – zabawa muzyczno – ruchowa Nauczyciel wybiera spośród dzieci dwójkę, które podczas zabawy będą igłami. Pozostałe dzieci są nitką . Wszystkie dzieci chodzą po sali w rytm słyszanej muzyki. Na hasło słowne nauczyciela ustawiają się w dwóch rzędach – za igłami nitki w podziale : 1. chłopcy, dziewczynki, 2. pięciolatki, czterolatki 2. ”Guziki” – zabawa matematyczna Dzieci zostają podzielone ze względu na wiek na cztero i pięciolatki. Czterolatki otrzymują materiał i guziki – układają schemat guzików wg schematu znajdującego się na tablicy i kończą go samodzielnie układając rytm i powtarzając go jeden raz. Pięciolatki otrzymują sznurek, na który nawlekają guziki wg schematu znajdującego się na tablicy i także powtarzają go jeden raz. Dodatkowo nauczyciel zadaje pytania o ilość w rytmie guzików w danym kolorze lub wielkości. 3. „Maszyna do szycia” – zabawa wg pedagogiki zabawy (logorytmiczna) Dzieci tworzą koło i trzymają jednocześnie w dwóch rękach sznurek z trzema pętelkami. Dzieci są maszyną do szycia – wydają odpowiedni dźwięk (szu – szu – szu), a sznurek nitką, która przechodzi przez maszynę. Maszyna pracuje w różnych tempach: szybko, wolno – dzieci przesuwają sznurek zgodnie z tempem narzuconym przez nauczyciela. Dziecko które trafi na pętelkę (supełek) krzyczy oooo. 4. „Dziury w materiale” – zabawa matematyczna ćwicząca spostrzegawczość dzieci Na dywanie rozłożony jest materiał z powycinanymi dziurami w różnym kształcie. Nauczyciel wybiera czwórkę dzieci które otrzymują łaty ( łapki na muchy z naszytym materiałem). Nauczyciel mówi nazwę figury geometrycznej (kształtu) zadaniem dzieci jest jak najszybsze zakrycie danej dziury w odpowiednim kształcie. Dzieci naśladują ruchy do piosenki za nauczycielem 5. „Igła i balon” – zabawa badawcza Nauczyciel nakleja na balon taśmę klejącą i zadaje dzieciom pytanie: co się stanie jeżeli wbijemy igłę w balon? Po wbiciu igły balon nie pęka. Lub wbija wykałaczkę w miejscach spód – wierzch. Wniosek: Balon nie pękł ponieważ został przekłuty w miejscach najmniejszego naprężenia gumy (spód, wierzch) III część Podsumowanie zajęć 1.Ewaluacja Rozmowa podsumowująca na temat pracy krawcowej i podsumowanie zajęć. Każde dziecko otrzymuje guzik i wkłada go do pudełka oznaczonego buzią wesoła smutną lub obojętną wg swojego zdania na temat przeprowadzonych zajęć. 2.Praca w grupach jako zabawa swobodna dzieci 1. łatanie dziur w parasolce 2. oglądanie maszyny do szycia 3. ćwiczenia sprawności manualnej: zapinanie zamka, nap, guzików 4. malowanie nitką na papierze Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |