Katalog HANNA BORUCKA, 2019-06-18 SZAMOCIN Muzyka, Scenariusze Kolorowe pajączki - zajęcia metodą B. StraussScenariusz zajęć otwartych dla słuchaczy kwalifikacyjnego kursu pedagogicznego Temat zajęć: Kolorowe pajączki – tańczą w rytm muzyki ich rączki – zajęcia oparte na metodzie aktywnego słuchania muzyki wg B. Strauss. • Grupa wiekowa: 5 – latki ( grupa: Skrzaty) • Prowadząca: Hanna Borucka • Metody i formy pracy : pokaz, rozmowa kierowana • Organizacja zajęć : zespołowo, w parach • Czas trwania zajęcia : do 25 minut • Data: 01.02.2018 Cele ogólne: - stwarzanie dziecku możliwości do spontanicznej – odtwórczej i twórczej ekspresji muzycznej, - rozwijanie wrażliwości słuchowej poprzez słuchanie utworów instrumentalnych muzyki poważnej, - rozwijanie orientacji przestrzennej, Cele operacyjne (dziecko) : - wykorzystuje gesty i ruchy ciała do zabawy ruchowej ilustrującej rytm utworu muzycznego - realizuje rytmy dźwiękogestami i na instrumentach perkusyjnych, - nazywa instrumenty perkusyjne: trójkąt, tamburyno, bębenek, klawesy, przestrzega zasad grania i odpowiedniego trzymania instrumentów - zagra grupowo akompaniament na dowolnym instrumencie perkusyjnym do utworu muzycznego, - prawidłowo wskazuje swoją lewą i prawą rękę, - bezpiecznie orientuje się w przestrzeni podczas biegu, - rozumie znaczenie roli dyrygenta Środki dydaktyczne: • płyta CD utwór „Dzień, dzień dobry” – „ Zabawy muzyczne – piosenki i tańce w przedszkolu i w szkole K. Kulikowska • płyta CD utwór Le Basque J. Galway ( zbiory własne ) • 4 kolorowe ilustracje pająków dla całej grupy ( własna praca ilustracyjna ) • kolorowe piłki (dla każdego dziecka jedna) • instrumentarium Orffa (trójkąty, tamburyna, bębenki, klawesyn) • odtwarzacz CD • Opowiadanie nauczyciela historii o przygodach tych pajączków – „Kolorowe pajączki” – tekst własny nauczycielki • Kłębek wełny • Krzesełka Przebieg zajęć: I 1. Powitanie dzieci – „Dzień, dzień dobry” - piosenka. Dzieci zebrane w półkolu śpiewają piosenkę na powitanie z odpowiednimi, wcześniej wyuczonymi gestami. 2. Wprowadzenie do tematu zajęć . Forma organizacyjna dzieci – pokaz i rozmowa kierowana Przedstawienie i prezentacja przez nauczyciela na tablicy dzieciom ilustracji kolorowych pajączków. Nawiązanie do kolorów (zielony, niebieski, czerwony, pomarańczowy) – szukanie przez dzieci miłych skojarzeń związanych z pajączkiem lub jego kolorem. Opowiedzenie przez nauczyciela historii o przygodach tych pajączków. Budowanie sieci za pomocą kłębka wełny – dzieci siedzą w kole i kulają do siebie kłębek wełny jednocześnie zatrzymując przy sobie nić. Opis etapów i zabaw opartych na metodzie aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss II 1. Fabularyzacja utworu muzycznego ( I etap pracy z utworem) Nauczyciel prezentuje dzieciom utwór z jednoczesnym przedstawieniem historii pajączków (Załącznik nr 1). Następnie rozdaje siedzącym dzieciom kolorowe piłki symbolizujące jednego pajączka. W rytm muzyki wykonuje ponownie odpowiednie i ruchy ilustrujące przygody danego pajączka - dzieci włączają się i pokazują razem z nauczycielem. Nauczyciel przed prezentacją w formie przypomnienia i utrwalenia pokazuje dzieciom na piktogramach lewa i prawa rękę. A – ręka prawa „schodzi” po ręce lewej ręka lewa „schodzi” po ręce prawej 2x całość B – klaskanie w dłonie 4x całość - „zakręcanie” ręki prawej - „zakręcanie” ręki lewej 2. Taniec lub zabawa muzyczno – ruchowa ( II etap pracy z utworem) Zabawa pajączków – pogoń lub ucieczka. Dzieci dobierają się parami – ustawienie jedno dziecko za drugim - jedno dziecko z pary ucieka, a drugie goni. A – ucieczka pierwszej osoby i zatrzymanie, pogoń i zatrzymanie Słowa: ucieka, ucieka, ucieka, ucieka, ucieka, ucieka stop (tupnięcie nogą) goni, goni, goni, goni, goni, goni, jest ( położenie ręki na ramieniu) B – klaskanie w dłonie partnera, haczyk 2x 3. Rozwijanie wyobraźni dźwiękowej – gra na sucho ( III etap pracy z utworem – etap wstępny) Dzieci siedzą na krzesełkach w kręgu i za pomocą ustalonych wcześniej przez nauczyciela dźwiękogestów ( klaskanie w dłonie, tupanie nogami o podłogę, uderzanie dłońmi o kolana, kląskanie) wykonują rytm pokazany przez dyrygenta. Można zamiast dźwiękogestów zastosować schematyczne pokazywanie gry na odpowiednim instrumencie tzw. gra na sucho. 4. Gra na instrumentach ( III etap pracy z utworem –etap właściwy) Dzieci otrzymują instrumenty i grają na nich w taki sposób, jaki pokazuje dyrygent. Dzieci zamieniają się instrumentami – utrwalają rytmy i grę na różnych instrumentach perkusyjnych. III. Zakończenie zajęć – ewaluacja Nauczyciel rozdaje dzieciom ilustracje pajączków i prosi, aby zostały one odpowiednio pokolorowane: jeżeli zajęcia podobały się przedszkolakom – pajączki będą pokolorowane na ciepłe barwy – czerwony, pomarańczowy, a jeśli zajęcia się nie podobały – pajączki będą koloru czarnego lub brązowego. Dzieci zawieszają pokolorowane pająki na kartce z przygotowaną przez nauczyciela pajęczyną. Po wykonaniu danej czynności dzieci siadają w kręgu, mówią na jaki kolor pomalowały pajączka. Odpowiednio do koloru podanego przez dziecko nauczyciel zadaje pytanie: co najbardziej się podobało, a co się nie podało podczas zajęć. Najbardziej. Zebrała i opracowała mgr Hanna Borucka Załącznik nr 1 „Kolorowe pajączki” (tekst własny nauczycielki) Oto kolorowe pajączki, które mają takie magiczne rączki. Każdy pajączek raczek ma sześć I tymi rączkami nie tylko muchy chce zjeść. Jego kolorowe rączki potrafią w rytm muzyki spacerować I bardzo lubią po naszym ciele maszerować Każdy pajączek inny kolor ma I z nim zaczyna się dopiero zabawa Pajączki na spacer wyruszyły Chodziły, chodziły, spadały z pajęczyny Się znów podnosiły i też czasami z tego powodu złe były Ale pajęczynę swą dalej budowały I sieć raz w górę, a raz w dół nawijały Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |