Katalog Agnieszka Żebrowska, 2019-06-18 Otwock Ogólne, Program nauczania Program Higiena dla licealistówPROGRAM NAUCZANIA HIGIENY DLA KLAS LICEALNYCH AUTOR - AGNIESZKA ŻEBROWSKA SPIS TREŚCI 1. WSTĘP 2. SZCZEGÓŁÓWE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA 3. TREŚCI EDUKACYJNE 4. TEMATY LEKCJI Z ZAKRESEM MATERIAŁU NAUCZANIA 5. SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA 6. PROPOZYCJE KRYTERIÓW OCENY I METOD SPRAWDZANIA UCZNIA 7. LITERATURA WSTĘP Adresatami programu higiena są uczniowie liceum ogólnokształcącego z rozszerzoną biologią. Powyższy program został stworzony zgodnie z Podstawą Programową Przedmiotu Biologia , Szkolnym Programem Profilaktycznym i Programem Wychowawczym. Program higiena jest również zgodny ze stanowiskiem Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Zdrowia oraz Ministra Sportu i Turystyki w sprawie działań podejmowanych przez szkoły w zakresie zdrowego żywienia uczniów. Uczniowie realizując program higiena ugruntowują i poszerzają wiedzę zdobytą z biologii na poziomie rozszerzonym . Program obejmuje wszystkie cele kształcenia – wymagania ogólne i wybrane szczegółowe treści nauczania zawarte w Podstawie Programowej Przedmiotu Biologia na IV etapie kształcenia, zakres rozszerzony. Nawiązuje do wiadomości i umiejętności uczniów nabytych w liceum na lekcjach biologii odpowiednio je poszerzając i rozwijając. Wdraża uczniów do samodzielnej pracy , poszukiwania informacji w różnych źródłach, krytycznej oceny faktów, uzasadniania opinii na temat zdrowia. Na realizację programu nauczania higieny przewiduje się 1 godzinę tygodniowo. Proponowany przydział godzin : - wątek „ Odżywianie „ – 15 godzin - wątek „ Zdrowie „ – 15 godzin Wskazana jest realizacja lekcji „ Higiena „ w pracowni biologicznej i korzystanie w niej z całego wyposażenia audiowizualnego ( komputerów, tablicy multimedialnej ) i pomocy dydaktycznych. SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA Cele kształcenia i wychowania obejmują przyswajanie wiadomości oraz wykształcanie umiejętności : - pogłębianie zrozumienia działania własnego organizmu w zdrowiu i chorobie - promowanie wśród uczniów i ich rodzin dobrych zachowań prozdrowotnych i wyeliminowanie działań anty zdrowotnych - kształtowanie nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi - kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia i podejmowania decyzji w kwestii własnego zdrowia - wzbudzanie aktywności poznawczej poprzez umiejętność pozyskiwania i opracowywania informacji dotyczących zdrowia i żywienia z różnych źródeł - zachęcanie uczniów do podejmowania i realizowania projektów edukacyjnych i kampanii na rzecz zdrowia społeczności szkolnej - zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w planowaniu i realizacji edukacji zdrowotnej TREŚCI EDUKACYJNE Treści nauczania i procedury osiągania poszczególnych celów edukacyjnych są zgodne z treściami nauczania w podstawie programowej z biologii lecz są rozbudowane, szczególnie te tematy, które interesują uczniów. Dział I „Odżywianie się „ W dziale tym uczniowie pogłębiają wiadomości dotyczące prawidłowego odżywiania się. Dział II „ Zdrowie „ W dziale tym uczniowie pogłębiają wiadomości dotyczące zdrowia i zachowań prozdrowotnych. Zalecane doświadczenia, obserwacje, wycieczki : - wykrywanie różnych składników pokarmowych - doświadczenie : działanie antybiotyków na bakterie ; rozróżnianie bakterii gram dodatnich i gram ujemnych ( symulacja komputerowa ) - Wycieczka do Muzeum Farmacji Temat lekcji Treści nauczania szczegółowe – według podstawy programowej DZIAŁ I – ODŻYWIANIE SIĘ 1. Główne i dodatkowe składniki diety. I : 1.2, 1.4, 2.1, 2.2, 3.1, 3.2, 4.3, 4.4, III : 3.1 V : 4.2, 4.4, 4.5 2. Wykrywanie glukozy, skrobi, błonnika i witaminy C w różnych składnikach pokarmowych. I : 2.1, 2.2, III : 3.1 V : 4.2 3. Substancje dodatkowe używane przez producentów żywności. 4. Analiza składu wybranego produktu spożywczego uznanego za zdrowy i niezdrowy. I : 1.2, 2.2, 3.2 V : 4.2 5. Normy zapotrzebowania energetycznego człowieka. I : 2.2, 3.2, 4.4 V : 4.2, 4.4, 4.5 6. Klasyfikacja i charakterystyka diet. I :1.2, 1.4, 2.2, 3.2, 4.4 V : 4.2, 4.4, 4.5 7. Mięsożercy kontra wegetarianie. Debata I :1.1, 1.2, 2.2, 3.2, 4.4 V :4.2, 4.4, 4.5 8. Układanie jadłospisów pod względem jakościowym i ilościowym. I : 1.2, 1.4, 2.2, 3.2, 4.4 IV : 3.4 V : 4.2,4.4, 4.5 9. Zaburzenia prawidłowej wagi ciała. V : 4.2, 4.4, 4.5 10. Prawdy i mity związane z odżywianiem IV : 3.4, 10.8 V :4.5 DZIAŁ II - ZDROWIE 1. Zdrowie jako stan zachowania homeostazy. V : 1.2, 1.3, 2.1, 2.2, 2.3, 6.6 2. Choroby bakteryjne i sposoby ich zwalczania. II : 1, 6 IV : 3.1, 3.3, 3.4, 3.5 V : 2.2, 7.1, 7.2, 7.5 3. Choroby zakaźne – wirusówki. Historia odkryć i stosowania szczepionek. III : 1.5 IV : 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, V : !.5, 2.2, 7.1, 7.2, 7.5 4. Dopalacze – nowe narkotyki. V : 2.1, 2.2, 2.9, 3, 5.5, 6.6, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4, 9.6, 9.7 5. Debata – dopalacze. V : 2.1, 2.2, 2.9, 3, 5.5, 6.6, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4, 9.6, 9.7 6. Nie ulegaj nałogowi palenia. V ; 5.5, 6.1,6.6, 14.3 7. Zdrowie psychiczne : depresja – epidemia XXI wieku. V : 2.2, 9.3, 9.4, 9.6 8. Jak zachować układ krążenia w dobrej kondycji. V ; 2.1, 2.3, 6.2, 6.6 9. Czy mogę być honorowym krwiodawcą. V : 1.1, 6.4, 6.5, 7.1, 7.2, 7.3, 7.5 10. Aktywność fizyczna jako podstawa zdrowego stylu życia. V : 6.2, 6.6 11. Opalać się czy nie wybór należy do Ciebie. Debata. V : 11.1, 11.2 12. Diagnostyka medyczna- analiza badań krwi i moczu. III : 3.3, 6.4, 8.4 13. Mity medyczne czy fakty. V : 2.2, 2.3 TEMATY LEKCJI Z ZAKRESEM MATERIAŁU NAUCZANIA WĄTEK ODZYWIANIE SIĘ Temat lekcji z zakresem materiału nauczania 1. Główne i dodatkowe składniki diety : rodzaje i występowanie cukrów, tłuszczów i białek; ukryte źródła cukru, soli i tłuszczów trans; prawidłowe przechowywanie produktów spożywczych 2. Wykrywanie glukozy, skrobi, błonnika i witaminy C w różnych składnikach pokarmowych : wykrywanie związków organicznych w różnych pokarmach; poznanie właściwości błonnika 3. Substancje dodatkowe używane przez producentów żywności : rodzaje E dodatków; źródła ich pochodzenia; rola dodatków i ich wpływ na zdrowie. 4 .Analiza składu wybranego produktu spożywczego : jak wyżej 5 .Normy zapotrzebowania energetycznego człowieka :PPM i jego zależność od wieku, płci, trybu życia; wartość energetyczna wybranych składników spożywczych; bilans energetyczny i jego rodzaje; koszty energetyczne wybranych form aktywności fizycznej. 6 .Klasyfikacja i charakterystyka diet : planowanie diet; charakterystyka modnych diet; produkty spożywcze sprzyjające zdrowiu; przetwarzanie produktów spożywczych. 7.Mięsożercy kontra wegetarianie – debata : dieta wegetariańska; dieta zdrowego człowieka. 8. Układanie jadłospisów pod względem jakościowym i ilościowym. - piramida żywieniowa; dobowe zapotrzebowanie na poszczególne składniki spożywcze; racjonalne odżywianie głodówka a metabolizm; podjadanie i spoczynek. 9 .Zaburzenia prawidłowej wagi ciała : obliczanie BMI; anoreksja, bulimia, otyłość – rozszerzenie; ortoreksja 10. Prawdy i mity związane z odżywianiem :suplementy diety; probiotyki; kaloryczność produktów typu light; -ekologiczność produktów; kwasy omega 3 i omega 6. WĄTEK ZDROWIE 1. Zdrowie jako stan zachowania homeostazy :definicja zdrowia według różnych źródeł czynniki zakłócające homeostazę; definicja choroby; zdrowy styl życia. 2. Choroby bakteryjne i sposoby ich zwalczania : historia odkryć antybiotyków; antybiotyki : źródła pochodzenia, działanie i zasady ich stosowania; bakterie gram „+” i gram „-„; posiew, antybiogram. 3 .Choroby zakaźne – wirusówki. Historia odkryć i stosowanie szczepionek. - szczepienia ochronne – historia odkryć: kalendarz szczepień ; szczepionki skojarzone, obowiązkowe, zalecane; rodzaje odporności – przypomnienie. grypa – przyczyny i objawy. 4. Dopalacze – nowe narkotyki : dopalacze - skład, pochodzenie, działanie; negatywne skutki działania dopalaczy. 5. Debata :jak wyżej 6. Nie ulegaj nałogowi palenia : papierosy a zdrowie; skład chemiczny papierosów i dymu papierosowego; e- papierosy. 7. Zdrowie psychiczne-depresja choroba XXI wieku :zdrowie psychiczne depresja : objawy, przyczyny, leczenie; test Becka 8. Jak zachować układ krążenia w dobrej kondycji: choroby układu krążenia –rozszerzenie; zachowania prozdrowotne ; aktywność fizyczna, nawyki żywieniowe. 9. Czy mogę zostać honorowym krwiodawcą :budowa i grupy krwi – rozszerzenie; antygen i przeciwciało; krew jako lek; 10. Aktywność fizyczna jako podstawa zdrowego stylu życia :rodzaje aktywności fizycznej; przykłady zdrowych ćwiczeń; zdrowy styl życia. 11. Opalać się czy nie wybór należy do Ciebie. Debata : budowa i rola skóry – rozszerzenie; choroby skóry, czerniak. 12. Diagnostyka medyczna : analiza badań krwi i moczu : skład morfotyczny i biochemiczny krwi zdrowego i chorego człowieka; skład fizyko – chemiczny moczu zdrowego i chorego człowieka. 13.Mity medyczne czy fakty :wybrane przez uczniów SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA WĄTEK ODŻYWIANIE SIĘ Temat lekcji Sposoby osiągania celów 1 .Lekcja organizacyjna : zapoznanie uczniów z programem i sposobami zaliczenia higieny; ankieta diagnozująca potrzeby i zainteresowania uczniów. 2. Główne i dodatkowe składniki diety :metoda obrazowa – animacje multimedialne; metoda słowna – narracja; praca w grupach z kartami pracy. 3 .Wykrywanie glukozy, skrobi, błonnika i witaminy C w różnych składnikach pokarmowych : doświadczenia polegające na wykrywaniu skrobi ( Lugol ), glukozy ( testy paskowe Keto – Diastix ), błonnika i witaminy C; przygotowanie z uczniami dokumentacji obserwacji; 4 .Substancje dodatkowe używane przez producentów żywności :wykład z prezentacją multimedialną; praca z materiałami źródłowymi. 5. Analiza składu wybranego produktu spożywczego : metoda port folio; prezentacje prac uczniowskich na forum klasy; dyskusja. 6. Normy zapotrzebowania energetycznego człowieka : burza mózgów; praca w grupach na podstawie tekstów źródłowych a potem z zastosowanie metody – stoliki eksperckie; użyanie kalkulatora do wyliczania BMI. 7. Klasyfikacja i charakterystyka diet : burza mózgów; prezentacje uczniowskie na temat wybranych przez nich diet. 8. Mięsożercy kontra wegetarianie – debata. : debata 9. Układanie jadłospisów pod względem jakościowym i ilościowym. - animacje filmowe : „Podjadanie i spoczynek” „Głodówka a metabolizm”; burza mózgów; praca w grupach z tekstem źródłowym - układanie jadłospisów dla wybranych grup wiekowych; -prezentacja ułożonych jadłospisów. 10.Zaburzenia prawidłowej wagi ciała : stoliki eksperckie z wykorzystaniem tekstów źródłowych; projekcja filmu. 11. Prawdy i mity związane z odżywianiem : metoda port folio i opracowanie w postaci Power point; prezentacje na forum klasy wybranych prezentacji dotyczących prawd i mitów związanych z odżywianiem ; dyskusja. 12.Prezentacje projektu : „ Nawyki żywieniowe uczniów L LO i ich rodzin ” - projekt 13.Prezentacje projektu : „Nawyki żywieniowe uczniów L LO i ich rodzin ” - projekt 14.Powtórzenie wiadomości : konkurs wzajemne odpytywanie się. WĄTEK ZDROWIE 1 .Zdrowie jako stan zachowania homeostazy : praca w grupach z wykorzystaniem tekstów źródłowych; karty pracy. 2 .Choroby bakteryjne i sposoby ich zwalczania : prezentacja multimedialna na temat antybiotyków; doświadczenie multimedialne na temat działania antybiotyków; praca domowa : prezentacja na temat boreliozy. 3 .Choroby zakaźne – wirusówki. Historia odkryć i stosowanie szczepionek : prezentacja multimedialna na temat historii szczepionek i kalendarza szczepień; czytanie ulotek na temat grypy; animacje filmowe. 4 .Dopalacze – nowe narkotyki : prezentacja multimedialna; praca z tekstem źródłowym i kartami pracy w grupach. 5 .Debata.- debata 6 ..Nie ulegaj nałogowi palenia :praca w grupach z tekstami źródłowymi z zastosowaniem metody stolików eksperckich. 7 .Zdrowie psychiczne : depresja – XXI wieku : meta plan; Dyskusja; projekcja filmu; wykonanie testu Becka. 8 .Jak zachować układ krążenia w dobrej kondycji : burza mózgów; praca z tekstem źródłowym. 9 .Czy mogę zostać honorowym krwiodawcą ? : wywiady metoda meta- planu; prezentacja. 10 .Aktywność fizyczna jako podstawa zdrowego stylu życia :praca zespołowa, praca indywidualna; wizualizacja; ćwiczenia aktywizujące; pokaz; burza mózgów. 11.Opalać się czy nie wybór należy do Ciebie. Debata : debata. 12 .Diagnostyka medyczna : analiza badań krwi i moczu : prezentacja multimedialna; praca w grupach; analiza wyników badań. 13 . Mity medyczne czy fakty :port folio ; prezentacje uczniowskie; dyskusja.; konkurs. PROPOZYCJE KRYTERIÓW OCENY I METOD SPRAWDZANIA UCZNIA W procesie nauczania higieny będą stosowane następujące metody kontroli : Kontrola umiejętności praktycznych : - planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń - prezentacji problemów związanych ze zdrowiem i odżywiania w formie Power Point, projektów, plakatów, gazetek, debat, dyskusji, 2. Kontrola ustna 3. Kontrola pisemna – dwa sprawdziany na koniec każdego działu B I B L I O G R A F I A 1. Biologia 1, Scenariusze zajęć edukacyjnych liceum ogólnokształcące, liceum profilowane i technikum, kształcenie ogólne w zakresie podstawowym i rozszerzonym, praca zbiorowa, Nowa Era, Warszawa 2003, s 83 – 112 2. Biologia 1, Poradnik metodyczny liceum ogólnokształcące, liceum profilowane i technikum, kształcenie ogólne w zakresie podstawowym i rozszerzonym, Buchcic E., Żeber – Dzikowska I., Nowa Era, Warszawa 2002 3. Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, wydanie specjalne, Nerwińska E., (red.), CMPPP, Warszawa 2006, zeszyt 10 – 11 4. Encyklopedia zdrowia, Gomułka W.S., Rewerski W., ( red. ), PWN, Warszawa 2000 5. Ewaluacja edukacji zdrowotnej w szkole, Sokołowska M., ORE, Warszawa 2016 6. Jak wspierać rozwój i zdrowie młodzieży, Young I., ( red. Tabak I. ), ORE, Warszawa 2011 7. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, (red. ) Jarosz M., IŻŻ, Warszawa 2012 (ISBN978-83-86060-83-2 ) 8. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w szkole, Szymańska J., ORE, warszawa 2014 9. Słownik terminów żywieniowych, Gertig H.,Gawędzki J., PWN, Warszawa 2000 10. Zasady żywienia człowieka , Kuchnowicz H., Czarnowska-Misztal E., Turlejska H., WSiP, Warszawa 2003 11. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, ( red.), Gawędzki J., Hryniewiecki L., PWN, Warszawa 2000 12. Żywienie człowieka zdrowego i chorego, ( red. ) Hasik J., Gawędzki J., PWN, Warszawa 2000 13. Kryteria wyboru programu edukacyjnego z zakresu zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, Todorovska-Sokołowska V., ORE, http://www.ore.edu.pl 14. Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole, Wojnowska B., praca zbiorowa, ORE, http://www.ore.edu.pl 15. Scenariusze dla nauczycieli do pracy z rodzicami z zakresu profilaktyki palenia tytoniu i używania innych substancji psychoaktywnych, Tabak I., ORE, http:// www.ore.edu.pl 16. 32 sposoby na udaną lekcję, porady i przykłady dla nauczycieli, e-book, e-korepetycje.net, Olsztyn 2016 Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |