Katalog

Ewa Ptok, 2019-06-18
Katowice

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Przemoc wobec dzieci lub nastolatków i jej rodzaje.

- n +

Scenariusz lekcji wychowawczej

Temat lekcji: Przemoc wobec dzieci lub nastolatków i jej rodzaje.




Cele lekcji:
uczeń dowiaduje się czym jest przemoc?
uczeń poznaje różne rodzaje przemocy: fizyczna, seksualna, emocjonalna
uczeń odpowiada na pytanie: czy doświadczył przemocy?od kogo?
uczeń uczy się co można zrobić w różnych sytuacjach związanych z przemocą
uczeń uczy się mówić o swoich problemach

Formy pracy:
praca zbiorowa – praca z całą klasą
praca w parach


Metody pracy:
pogadanka
mind-mapping – mapy myśli
dyskusja
metoda aktywizująca: drama : rola



Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę lekcji, podając przykłady przemocy.
Odbywa się praca w parach - uczniowie proszeni są o podanie swoich przykładów dotyczących przemocy np. Starszy kolega bije młodszego kolegę bo ten nie oddał mu swojego śniadania.
2. Na podstawie wielu przykładów uczniowie próbują zdefiniować PRZEMOC np. Przemoc to zamierzone stosowanie siły, wykorzystywanie przewagi wobec słabszych.........Sprawcami przemocy mogą być osoby silniejsze, starsze ale nie tylko.
3. Kolejnym krokiem jest praca za pomocą mind – mapping (map myśli). Nauczyciel na tablicy na kolorowo pisze słowo PRZEMOC. Ochotnicy dopisują wokół słowa skojarzenia do danego słowa np. siła, ból, cierpienie, strach itd.
4. W celu zgłębienia tematu nauczyciel zadaje pytanie:
Jakie znacie rodzaje przemocy? Odpowiedz to np. fizyczna, emocjonalna, seksualna itd.
5. Następnie staramy się rozbudować mapy myśli o rodzaje przemocy i przykładowe wyrazy kojarzące się z nimi. Staramy się wtedy używać różnych kolorów.
6. Użycie techniki dramowej – roli. Nauczyciel na kartkach ma spisane różne sytuacji związane z przemocą . Jeden uczeń – ochotnik losuje przykładową sytuację. Zadaniem uczniów – ochotników jest wczucie się w role a pozostałej części klasy by doradzić co można zrobić w danej sytuacji. Przykład: Kasia ma 10 lat i chodzi do szkoły podstawowej. Zawsze była uśmiechniętą dziewczynką, jednak od pewnego czasu jest inaczej. Pewnego dnia wychowawczyni zauważyła na jej ciele siniaki na szyi i uchu. Po rozmowie okazało się że dziewczynka doznaje przemocy fizycznej od swojego ojca. Płacze i nie wie co robić, gdyż kocha tatusia...
Zadanie polega na wczuciu się w role dziewczynki i próba pomocy jej.
7. Zadanie opcjonalne: można zapytać swoich uczniów czy chcą odpowiedzieć na pytanie: Czy doświadczyłeś przemocy w swoim życiu? Jeśli się uda uzyskać odpowiedzi od uczniów, można kontynuować dyskusję na ten temat. Można tu zadawać dodatkowe pytania typu: Od kogo? Gdzie doświadczyłeś tej przemocy itd.
8. Podsumowanie lekcji: Odpowiedz na pytanie: czego się dziś dowiedziałeś?
Próba zasugerowania podsumowania jako wniosku do lekcji: PRZEMOC NIGDY NIE JEST DOBRA . PAMIĘTAJ BY NIE BYĆ BIERNYM GDY WIDZISZ PRZEMOC LUB GDY JEJ DOŚWIADCZASZ!



Bibliografia:
1. P. Klemińska, M. Kulka, W. Paszkiewicz, A. Wiechcińska – Szymańska, Niebieska Szkoła – bezpieczna szkoła, Poradnik dla pracowników oświaty, Stowarzyszenie na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”, Warszawa 2014.
2. A. Czulińska – Wendołowska, Fundacja Dzieci Niczyje, Gdy podejrzewasz, że dziecko jest krzywdzone, Poradnik dla profesjonalistów zobowiązanych do interwencji w przypadkach przemocy wobec dzieci.




Opracowała Ewa Ptok
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.