Katalog

Jolanta Bąkowicz, 2019-06-18
Radomsko

Religia, Scenariusze

Wychowanie potomstwa do istotnych wartości życia ludzkiego w świetle nauczania Jana Pawła II

- n +

Scenariusz lekcji - klasa III - szkoła ponadgimnazjalna

Cel: Ukazanie cech chrześcijańskiego wychowania. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za chrześcijańskie wychowanie.

Cele szczegółowe:
* uczeń wie, czym jest wychowanie; potrafi swoimi słowami powiedzieć, co to jest wychowanie
* wie na czym polega postawa odpowiedzialności za wychowanie
* wie, kto posiada prawo - obowiązek do wychowania potomstwa
* potrafi powiedzieć, co to jest autorytet i dlaczego jest on tak ważny w wychowaniu potomstwa
* umie wymienić istotne wartości życia ludzkiego w chrześcijańskim wychowaniu

Metody: skojarzenia, zdania niedokończone, praca w grupach, mini wykład

Środki dydaktyczne:
- słownik języka polskiego - definicje pedagogiczne wychowania
- kserokopie fragmentów adhortacji, deklaracji Soboru Watykańskiego II
- fragment nagrań Jana Pawła II o wychowaniu, "Jan Pawel2 rodzina. m2ts"
- fragmenty konferencji ojca A. Szustaka, "Na czym polega autorytet?" - nagranie

I Odczytanie fragmentu z materiałów z XVIII Międzynarodowego Kongresu Rodziny, który odbył się w Warszawie w 1994 r.

Zapis na tablicy słowa WYCHOWANIE - burza mózgów
Podanie definicji pedagogicznej wg. B. Suchodolskiego

II Na temat wychowania istnieje bardzo bogata literatura. Powstała też odrębna dziedzina nauki zw. pedagogiką. Na temat wychowania zabierał głos także Kościół. Przewodnikiem po tej rozległej dziedzinie wiedzy niech będzie dla nas Jan Paweł II. Jakie papież widzi wychowanie w rodzinie? Jakie stawia cele? Na co zwraca uwagę? Kto w sposób szczególny jest odpowiedzialny za wychowanie?

Posłuchajmy fragmentu przemówienie Jana Pawła II "O rodzinie" (Wrocław 1983, Retro TVP Wrocław)

Na potwierdzenie słów JP II, że za proces wychowania odpowiedzialni są rodzice, że spoczywa na nich obowiązek, a wręcz prawo do wychowania odczytajmy fragm. z deklaracji Soboru Wat. II o wychowaniu chrześcijańskim "Gravissimum Educationis", oraz fr. (FC 36) z adhortacji Jana Pawła II "O zdaniach rodziny w świecie współczesnym."
Zwrócenie uwagi, że wychowanie chrześcijańskie powinno być podparte autorytetem.
Aby dobrze zrozumieć, czym jest autorytet, wysłuchajmy fragmentu konferencji Ojca A. Szustaka "Na czym polega autorytet?"(3 minuty, YOUTUBE) - zwrócenie uwagi na przykład i świadectwo rodziców.
Pomimo bardzo poważnych dziś trudności w dziele wychowania powinni ufać i z odwagą kształtować w dzieciach istotne wartości życia ludzkiego (FC 37).

Jakie są te "istotne wartości życia ludzkiego", które powinno uwzględniać wychowanie w rodzinie? (Fragmenty FC 37)
Praca w grupach - rozdawanie tekstów
* wzrost w wolności wobec dóbr materialnych
* kształtowanie poczucia prawdziwej sprawiedliwości i miłości
* wychowanie seksualne
* wychowanie do czystości

Zapis do zeszytu:
1. Dziecko wymaga wychowania
2. Na rodzicach spoczywa prawo - obowiązek do wychowania
3. Wychowanie chrześcijańskie powinno być podparte autorytetem rodziców
4. Wychowanie do istotnych wartości życia ludzkiego to:
- wzrost w wolności wobec dóbr materialnych
- kształtowanie poczucia prawdziwej sprawiedliwości i prawdziwej miłości
- wychowanie seksualne (wychowanie do czystości)

III Podsumowując temat dzisiejszej lekcji, waszym zadaniem będzie dokończyć zdania (praca w grupach)

I grupa
Rodzina jest podstawowym miejscem wychowania człowieka, ponieważ...

II grupa
Szacunek człowieka wobec życia ludzkiego można zaszczepić poprzez...

III grupa
Rodzina poprzez wychowanie przybliża dziecko do Boga, dlatego że...

Podsumowując pracę w grupach, lider z każdej grupy odczytuje zdanie.

Zadanie domowe: ułóż "przepis" na chrześcijańskie wychowanie.



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.