Katalog

anna Femiak, 2019-05-15
Głuszyca

Plastyka, Scenariusze

Sposoby przedstawienia świata realistycznego w sztuce.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI dla klasy VII
SPOSOBY PRZEDSTAWIENIA ŚWIATA REALISTYCZNEGO W SZTUCE
Temat: „Martwa natura w Realizmie”
Podstawa programowa:
I.1, I.3, I.5, II.1, II.2, II.6
Pojęcia podstawowe:
realizm
proporcje
kompozycja otwarta i zamknięta, statyczna i dynamiczna
harmonia
światłocień
barwy czyste i złamane, lokalne, walor
Cele i umiejętności:
określanie głównych sposobów interpretowania świata w dziełach sztuki
omawianie, porównywanie, określanie wpływu realizmu na kształt dzieł
wyodrębniane środków plastycznych służących do stworzenia realistycznego przedstawienia świata
tworzenie kompozycji realistycznej posługiwanie się odpowiednimi środkami plastycznym
Metody pracy:
pogadanka
prezentacja reprodukcji
rozmowa nauczająca
ćwiczenie plastyczne
prezentacja i omówienie prac uczniów
Formy pracy:
indywidualna
zbiorowa
Podręcznik:
„Plastyka”, Stanisław K.Stopczyk, WSiP, Realizm, ekspresja i synteza s. 16-19
Środki i materiały dydaktyczne:
prezentacja multimedialna
reprodukcje zróżnicowanych dzieł sztuki pod względem realistycznego ujęcia świata w kilku tematach dzieł (portret, pejzaż, martwa natura, scena rodzajowa)

Materiały i narzędzia uczniów:
kartki z bloku technicznego A3
farby plakatowe,
pędzle, pocięte gąbki, tacki (palety), naczynia na wodę
suche pastele
ołówki, gumki




Przebieg lekcji:
Wprowadzenie tematu
Nauczyciel wprowadza temat lekcji, przedstawiając różne sposoby interpretowania świata w dziełach: realistyczne, ekspresyjne, syntetyczne. Omawia, w jaki sposób artyści uzyskiwali określone efekty, jakimi środkami posługiwali się, aby w obrazach był przedstawiony realizm. Może pytać uczniów podczas omawiania reprodukcji:
W jakich kolorach jest obraz realistyczny?Jaki nastrój mają obrazy realistyczne? Do czego potrzebne jest zastosowanie proporcji? Na co zwracamy uwagę w budowaniu kompozycji? W jaki sposób pozyskujemy barwy czyste i złamane? Podsumowując tę część lekcji i przechodząc do ćwiczenia plastycznego, prowadzący lekcję zadaje pytanie: Który z przedstawionych sposobów przedstawiania świata jest najlepszy? Dlaczego? (Chodzi o sprowokowanie uczniów do subiektywnych osobistych wypowiedzi) Kto uważa inaczej? (Tu nauczyciel sam może zająć stanowisko przeciwne wskazując zalety, walory odmiennego sposobu obrazowania.)
Następnie uczniowie odczytują wybrany fragment z podręcznika s. 16-19.
Ćwiczenie plastyczne
Uczniowie na kartkach z bloku technicznego A3 wykonują pracę malarską pt. „Martwa natura w Realizmie” w technice plakatówki. W początkowej fazie wykonują szkic ołówkiem uwzględniając proporcje i wielkość przedmiotów, ich rozmieszczenie – kompozycje. Następnie wypełniają pracę kolorem stosując barwy lokalne z uwzględnieniem światła i waloru.
Podsumowanie - komentarz
Uczniowie prezentują prace w wyznaczonym miejscu sali. Wspólnie omawiają najciekawsze rozwiązania - uczniowie wybierają prace, które im się najbardziej podobają, nauczyciel wskazuje najbardziej trafne interpretacje. Następnie powtarza pytanie: A teraz po wykonaniu prac, jakie elementy pracy sprawiły wam największe trudności? Dlaczego? Tu następuje krótkie powtórzenie cech realizmu, jakimi środkami plastycznymi uzyskiwane są poszczególne efekty. Uczniowie porządkują stanowiska pracy i cała salę. Nauczyciel zapowiada przygotowanie do kolejnych zajęć.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.