Katalog

Marta Sztaba, 2019-05-15
Lubin

Plastyka, Plany metodyczne

Jesienne drzewa- zajęcia malarskie z podanym sposobem wykonania pracy.

- n +

PLAN METODYCZNY


Temat zajęć: Jesienne drzewa- zajęcia malarskie z podanym sposobem wykonania pracy.

Szkoła: Gimnazjum Specjalne z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Rodzaj zajęć: plastyka
Klasa: I-III
Nauczyciele prowadzący: Marta Sztaba
Czas: 45’
Data: 27.10.2016r.

I CELE LEKCJI: Poznanie zasady wykonania jesiennego drzewa odpowiednim sposobem i materiałami malarskimi.
CEL OGÓLNY: Usprawnienie i koordynowanie zaburzeń funkcji percepcyjno - motorycznych uczniów.

• CELE POZNAWCZE:
- uczeń wyrabia umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziami,
- poznaje sposób rozwiązania trudności w malowaniu jesiennego drzewa.
• CEL WYCHOWAWCZY:
- wzmacnianie poczucia samodzielnego wykonania drzewa w przyszłych pracach,
- rozwijanie aktywności słuchania poleceń nauczyciela.
• CEL REWALIDACYJNY:
- zwalnianie napięć mięśniowych i likwidowanie ruchów zbędnych,
- wyrabianie płynności i precyzji ruchów.

II METODY PRACY:
• Metoda V. Lowenfeld i W. Brittain
• Metoda Blissa-piktogramy
• Metoda F.Affolter-
• Muzykoterapia
• Oglądowa
• Praktyczna

III ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- farby plakatowe: niebieski, pomarańczowy, czerwony, żółty, zielony, brązowy, czarny, kartoniki, plastikowe widelce, blok rysunkowy A3, słoik z wodą, podkładki, fartuchy, pędzle duże, książka z ilustracją jesiennego drzewa, muzyka tematyczna- czerwony tulipan "Jesień", mokre ściereczki, piktogramy, tablica korkowa, brązowa bibuła, szpilki, czarny sznurek, liście z zielonej bibuły, czekoladki "Kasztanki".

SEKWENCJE CZYNNOŚCI
UCZNIÓW
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA/
ŚRODKI
LEKCJI DOCELOWE CELE LEKCJI ZADANIA METODY PRACY DYDAKTYCZNE
WSTĘPNA




1.Wzbudzanie pozytywnych
emocji na lekcji. 1. Uczniowie zwracają uwagę na rozciągnięty po sali czarny sznurek z zielonymi liśćmi z bibuły,
2. Siadają na krzesłach i wsłuchują się w muzykę o jesieni. Próbują określić temat lekcji.
1. Nauczyciel zwraca uwagę na rozciągnięty sznurek w sali i prosi uczniów o wyobrażenie sobie, że jesteśmy w lesie,
2. Siada koło uczniów i prosi, aby uczniowie wsłuchali się w muzykę. Prosi o określenie tematu lekcji. muzyka tematyczna
o jesiennym drzewie.
GŁÓWNA


1. Uczniowie zapoznają się z planem pracy - piktogramy
2. Poznają cel lekcji, w jaki sposób mogą wykonać jesienne drzewo, co nauczą się z lekcji. 1. Oglądają plan lekcji.
2. Wiedzą o czym będzie lekcja, w jaki sposób mogą wykonać jesienne drzewo, co nauczą się z lekcji. 1. Pokazuje kolejność wykonywania zadania.
2. Przekazuje informację: o czym będzie lekcja, w jaki sposób mogą wykonać jesienne drzewo, co nauczą się z lekcji. tablica z piktogramami










1. Dzieci rozpoznają na ilustracji drzewa jesienne- zwrócenie uwagi na jesienne barwy.
2. Potrafią skręcić bibułę. 1. Uczniowie oglądają ilustrację jesiennych drzew i wymieniają barwy.
2. Skręcają brązową bibułę. 1. Pokazuje ilustrację jesiennych drzew i prosi o wymienienie barw liści.
2. Skręca brązową bibułę. książka z ilustracją jesiennego drzewa, brązowa bibuła.








1. Uczniowie z pomocą potrafią odpowiednim ruchem pędzla zamalować kartkę. 1. Zamalowują kartkę papieru według instrukcji . Przy pomocy wykonują poprawny ruch pędzlem. Stosują barwy niebieskie, pomarańczowe i czerwone. 1. Wyjaśnia sposób zamalowania kartki w barwach niebieskich, pomarańczowych i czerwonych odpowiednim ruchem pędzla.
- nauczyciel pomaga wykonać zadanie. farby plakatowe: niebieski, pomarańczowy, czerwony, blok rysunkowy A3, słoik
z wodą, podkładki, fartuchy, pędzle duże, mokre ściereczki.
1. Umiejętnie z pomocą ćwiczą przeciąganie kartonikiem farbę po kartce.
1. Wykonują z pomocą ruch przeciągania kartonikiem farby czarnej lub brązowej po kartce.
1. Pomaga przeciągać kartonikiem farbę czarną lub brązową po kartce. farby plakatowe: brązowy, czarny, kartoniki.



1. Potrafią odbić widelec z farbą na namalowanym pniu drzewa. 1. Próbują samodzielnie odbić widelec z farbą brązową lub czarną gałęzie drzewa. 1. Kontroluje sposób odbijania widelcem z farbą gałęzie drzewa. farby plakatowe: brązowy, czarny, plastikowe widelce


1. Potrafią odbić palcami liście na drzewie. 1. Odbijają palcami liście drzewa jesiennego w barwach zielonych, pomarańczowych, czerwonych, żółtych, brązowych. 1. Pokazuje sposób wykonania liści odbijając palcem z farbą. farby plakatowe: pomarańczowy, czerwony, żółty, zielony, brązowy
KOŃCOWA



1. Określają za pomocą stopnia trudności wykonaną pracę.

2. Uczniowie potrafią poprawnie wskazać miejsce przyczepienia wykonanej gałązki i pracy na przygotowanym drzewie. 1. Uczniowie przekazują informację o możliwości wykonania samodzielnie jesiennego drzewa.
2. Uczniowie próbują przyczepić gałązkę z bibuły i pracę na przygotowane drzewo.
3. Szukają pod drzewem nagrody czekoladki" Kasztanki".
1. N-l pyta czy podany sposób sprawił trudność. Czy będą już pewni w jaki sposób można namalować jesienne drzewo.
2. N-l prosi uczniów o przyczepienie gałązki z bibuły i pracy na przygotowane drzewo.
3. Prosi o poszukanie koszyczka z nagrodą- czekaladki " Kasztanki". tablica z przygotowanym drzewem, czekoladki "Kasztanki", koszyczek





Opracowała: Marta Sztaba


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.