Katalog

Ewa Pawełczyk, 2019-05-15
Stare Bielice

Przyroda, Różne

Innowacja pedagogiczna - Ciekawi świata

- n +


„Natura nie łamie swych praw”.
Leonardo da Vinci (1452 – 1519)

Innowacja z przedmiotów przyrodniczych

Tytuł innowacji: „Ciekawi świata”
Podstawa prawna: - Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943) – art. 41 ust. 1 pkt 3. - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) – art. 1 pkt 18, art. 44 ust. 2 pkt 3, art. 55 ust. 1 pkt 4, art. 68 ust. 1 pkt 9, art. 86 ust. 1.
Rodzaj innowacji: programowa, metodyczna
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa w Starych Bielicach ul. Kościelna 5
76-039 Stare Bielice
Innowacja realizowana będzie podczas: zajęć świetlicowych dla uczniów klasy IV (maksymalnie 8 uczniów)
Termin realizacji: listopad 2018 – kwiecień 2019, co 2 tygodnie.
Autor innowacji: mgr Ewa Pawełczyk

OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
1.Cele ogólne: Ważnym elementem działań dydaktycznych naszej szkoły jest zachęcenie uczniów do pogłębiania i rozbudzania zainteresowań przedmiotami przyrodniczymi, popularyzacja wiedzy, a zorganizowanie ciekawych zajęć z edukacji przyrodniczej dla uczniów przebywających w świetlicy wzbogaci także ofertę edukacyjną szkoły oraz promocja szkoły. Podczas zajęć uczniowie wykonują głównie doświadczenia oraz eksperymenty fizyczne i chemiczne. Wykonując je uczniowie wykorzystują ogólnodostępne substancje, jak również korzystają z pomocy przygotowanych przez nauczyciela oraz instrukcji i tekstów.
2.Cele szczegółowe: Poprzez udział z praktycznych zajęciach uczeń: - kształci umiejętności bezpiecznego eksperymentowania; - kształci wnikliwą obserwację przebiegu doświadczeń fizycznych i chemicznym - kształci trafne formułowanie wniosków; - pobudza zaciekawienie światem przyrody.
3.Cele operacyjne: uczeń: - zna pojęcie eksperyment, doświadczenie, obserwacja, hipoteza, pomiar; - zna etapy przeprowadzenia doświadczenia i obserwacji; - umie czytać instrukcje; - potrafi stawiać hipotezy na temat zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie; - potrafi prowadzić obserwacje, pomiary i doświadczenia; - potrafi wypełnić kartę pracy, doświadczenia i obserwacji; - uczeń kojarzy wynik przeprowadzonego doświadczenia ze zjawiskami występującymi w przyrodzie; - szanuje przyrodę; - praktycznie wykorzystuje wiedzę przyrodniczą.
4.Formy i metody pracy:
Formy pracy: zespołowa
Metody pracy:
- Przyswajania – metody podające: informacje, objaśnienia, opis przedmiotów, zjawisk i (uczeń przyswaja widzę przekazaną przez nauczyciela);
- Odkrywania – metody poszukujące: rozwiązywanie przez uczniów problemów
o charakterze teoretycznym jaki praktycznym, dyskusja, inspirowanie do samodzielnego myślenia (uczeń sam rozwiązuje problemy, nabywa nowe umiejętności); - Działania – metody praktyczne: wiązanie informacji z działaniem praktycznym (uczeń w trakcie działania sprawdza wiadomości w praktyce).




5. Tematyka zajęć:
1. Powietrze
2. Woda
3. Ciepło
4. Światło

6. Rozkład zajęć:
1. Czy powietrze waży?
2. Czy powietrze zajmuje przestrzeń? 3. Czy zimne i ciepłe powietrze wywiera takie samo ciśnienie?
4. Czy powietrze rozszerza się i kurczy?
5. Budowa przyrządu do pomiaru czystości powietrza.
6. Czy substancje rozpuszczają się w wodzie? 7. Dlaczego przedmioty pływają?

Przygotowanie doświadczenia na następne zajęcia: Ile miejsca zajmuje lód?

8. Czy lód zajmuje więcej miejsca niż woda? 9. Co to jest siła wody?
10. Co to jest napięcie powierzchniowe? 11. Jak mydło wpływa na napięcie powierzchniowe wody?
12. Czy ciemne kolory pochłaniają więcej ciepła? 13. Co to jest ruch wody pod wpływem ciepła?
14. Czy światło się łamie?
15. Co to są przedmioty nieprzezroczyste, przezroczyste i półprzezroczyste?
















Opis przeprowadzonego doświadczenia – „Ciekawi świata”
1.Tytuł doświadczenia: .......................................................................
……………………………………………………………………….
2. Data wykonania doświadczenia: .....................................................
3.Data ukończenia doświadczenia: .....................................................
4.Przebieg doświadczenia a) rysunek (szkic) przebiegu doświadczenia











b) opis przebiegu doświadczenia
(co zostało wykonane i co się działo z materiałem doświadczalnym przez okres trwania doświadczenia, jakie zachodziły zmiany).
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
5.Wniosek z przeprowadzonego doświadczenia (opis zaobserwowanego zjawiska i wyjaśnienie dlaczego tak się stało).

..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
……………………………………………………………………….


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.