Katalog Joanna Białożyt-Michalik, 2019-05-15 BIELSKO-BIAŁA Język polski, Scenariusze Scenariusz lekcji otwartej Co jest przyczyną antysemityzmu? Jak walczyć z ksenofobią ? Wolter " Traktat o tolerancji" fragm., M. Konopnicka "Mendel Gdański".Scenariusz lekcji otwartej Temat zajęć: Co jest przyczyną antysemityzmu? Jak walczyć z ksenofobią ? Wolter " Traktat o tolerancji" fragm., M. Konopnicka "Mendel Gdański". Cele: - kształcenie sprawności języka mówionego i pisanego: opowiadania streszczania, charakteryzowania; - doskonalenie interpretacji tekstów publicystycznych, utworów literackich podejmujących tematykę żydowską, wprowadzając kontekst historyczny i społeczny; - wskazanie i zestawienie poglądów na kwestię nietolerancji autorów żyjących w różnych czasach; - wyjaśnienie znaczenia antysemityzmu i ksenofobii, ukazanie powszechności zjawiska; uwrażliwienie na różne przeszkody utrudniające kontakty międzyludzkie; - wdrażanie do formułowania własnych opinii sądów na temat stereotypów i uprzedzeń; - wskazanie asymilacji Żydów jako punktu programu pozytywistycznego; - kształcenie umiejętności analizy i interpretacji obrazu, wskazanie związków między malarstwem XIX wieku a programem pozytywistów. Metody pracy: - problemowa, analityczno - dyskusyjna, poszukująca, praca z tekstem. - Środki dydaktyczne: - kserokopie fragmentów "Traktatu o tolerancji" Woltera, teksty lektury, kserokopie reprodukcji obrazów J. Adlra , A. Gierymskiego, Sz Buchbindra , A .Berlewi i innych. Tok zajęć: 1.Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, przedstawienie tematu, rozdanie kserokopii, uświadomienie uczniom celów lekcji. 2. Przygotowanie do analizy tekstu Woltera, krótkie przypomnienie informacji biograficznych o autorze. Słowo wstępne nauczyciela. " Traktat o tolerancji " został napisany z powodu śmierci Jeana Calasa, protestanta, błędnie oskarżonego o zabicie syna, który rzekomo pragnął przejść na katolicyzm. Naprawdę Marek Antoni popełnił samobójstwo, co było wówczas uważane za zbrodnię. Ojciec został skazany przez tuluzański parlament na śmierć i stracony przez łamanie kołem i uduszenie. Wolter usłyszawszy o sprawie , wystąpił m. in. w eseju "Sur la tolerance" z taką pasją , że w 1765 roku wyrok anulowano, a Rada Państwa pośmiertnie rehabilitowała Calasa. 3.Czytanie tekstu, formułowanie wniosków. Nietolerancja jako prawo "niedorzeczne i barbarzyńskie", "tygrysie", wynikające z ludzkiej niedoskonałości , nieuzasadnionych uprzedzeń, będące w sprzeczności z powszechną zasadą " Nie czyń drugiemu , co tobie nie miło " i nauką Chrystusa, który zalecał łagodność, przebaczał, zwalniał od postu, a umarł jako ofiara zawiści. 4. Referowanie zadań domowych. / Uczniowie mieli przygotować informacje o Żydach bielskich/. Zapisywanie ciekawszych spostrzeżeń, np. - inwestycje bogatych kupców żydowskich w bielski przemysł włókienniczy: Fabryka sukna Karola Buttnera, Przędzalnia " Kanganka" braci Deutsch / dzisiejsze "Lenko"/, Fabryka Wyrobów Wełnianych K. Bachracha i inne. - działalność Śląskiego Banku Eskontowego w Bielsku; - aktywność żydowskich organizacji zawodowych/ Związek właścicieli fabryk włókienniczych/; - działalność żydowskich szkól utrzymywanych z funduszu gminy wyznaniowej, w których w 1927 niemiecki język wykładowy zastąpiono polskim; - założenie1899 r. pierwszej żydowskiej czytelni; - wymowny wynik pierwszych wyborów do Rady Miejskiej Bielska -Białej, świadczący o znaczeniu Żydów w naszym mieście / frekwencja wyniosła 63%, do Rady weszło 23 Niemców, 7 Żydów, 6 Polaków/. 5. Analiza obrazów, spostrzeżenia . Żydzi to nie tylko bogaci kupcy, fabrykanci, ale także wykonawcy zwykłych czynności , często ludzie biedni. 6. Próba odpowiedzi na pytanie: skąd wrogość do Żydów ? Formułowanie wniosków: - nieznajomość kultury, obyczajów, - stereotypowe skojarzenia : Żyd - faktor, kupiec. - strach przed odmienności, obcością, - uprzedzenia z przeszłości. 7.Przypomnienie postulatów pozytywistów: - utylitaryzm w literaturze, - potrzeba pracy u podstaw, pracy organicznej, - emancypacja kobiet, - asymilacja Żydów. 8.Dzieje warszawskiego introligatora- relacja uczniów w porządku chronologicznym. Zwrócenie szczególnej uwagi na staranność opowiadania i dobór celowych fragmentów. 9 Charakterystyka Mendla, zwrócenie uwagi na dramat bohatera. Mendel - piętnaste dziecko w rodzinie , kochane przez rodziców. Cechuje go głęboka miłość do wnuka. Dba o jego edukację ,ma nadzieję, że wyrośnie na porządnego człowieka. " Un tu mądry będzie na ten kraj, na to miasto będzie rozum miał" s.47. Wierzy w potęgę ludzkiego rozumu , który pogodzi ludzi " To będzie wiedział, że wszyscy ludzie są od jednego Ojca". S.47. Kocha miasto, w którym mieszka, nie rozumie okazywanej mu wrogości: "...ja jeszcze nazywam się Gdański, nie jestem paryski, ani wiedeński, ani nie jestem berliński."s46. Jego relacje z otoczeniem są poprawne: sąsiadka przynosi mu obiady, student pożycza lampę, straganiarka wymienia z nim towar, proboszcz szanuje za jego pobożność. Mendel nie wstydzi się, że jest Żydem, staje w oknie kiedy tłum napiera na warsztat: "Uczciwym Żydem być, jest piękna rzecz". s.38 10.Analiza fragmentu. " Rozmowa z zegarmistrzem". Argumenty zegarmistrza Kontrargumenty Mendla 1." Żyd jest zawsze Żydem" "- Za co mają bić? - Za to, że Żydy". Opinia stereotypowa, z którą nie można dyskutować, gdyż nie zawiera konkretnej treści. 1."A czemu do lasu nie idą i nie biją brzeziny za to, że brzezina..." Człowieka powinno się oceniać za to jaki jest, a nie za przynależność do grupy. Gdyby bito nieuczciwych Żydów byłoby to sprawiedliwe. 2. "Żyd jest zawsze obcy." Źródłem niechęci jest odmienność kultury, religii. 2. Nie czuje się obcy , bo razem z Polakami dzielił radości i smutki. Ciężko pracował i tym zasłużył na swoje miejsce w mieście 3. " Każdy Żyd , byle pieniądze miał". Następna stereotypowa opinia. 3." A jak / Żydowi Pan Bóg kieszeń w skórę nie zrobił, nu to na to ,że Żydowi pieniądz tyle ma być , co i każdemu". Wnioski: Podstawą antysemityzmu są uprzedzenia, stereotypy i negatywne zbiorcze emocje: "Ludzie tego nie powiadają. To powiada wódka , to powiada szynk , to powiada zły wiatr co wieje". 11. Dyskusja n temat aktualności problemu przedstawionego w utworze. Formułowanie wniosków. 12. Próba syntezy. Odpowiedz na pytanie zawarte w temacie " Jak walczyć z ksenofobią?. - tolerancja wobec ludzi o odmiennej tradycji, kulturze, obyczajach religii; - -czynne przeciwstawianie się złu ( student, Wolter); - odporność na reakcje stadne; - szanowanie nakazów własnej religii; - przykład autorytetów (proboszcz). - 13.Zadanie . Scharakteryzuj Jakuba -wnuka Mendla. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |