Katalog

Aneta Mulka, 2019-05-10
Trzebinia

Język angielski, Projekty edukacyjne

PROGRAM ZAJĘĆ DODATKOWYCH Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO “ Speak your mind”

- n +





PROGRAM ZAJĘĆ DODATKOWYCH Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
“ Speak your mind”









Autorka programu:
mgr Aneta Mulka
nauczyciel języka angielskiego
w II Liceum Ogólnokształcącym im. K.K. Baczyńskiego w Chrzanowie






Wstęp
Program zajęć dodatkowych z języka angielskiego
"Speak your mind"
Adresowane są do uczniów zainteresowanych pogłębianiem swojej wiedzy w zakresie sprawności językowej, sprawności komunikacyjnych z wykorzystaniem narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz metody projektu, chcących poznać bliżej kraje anglojęzyczne, ich kulturę, obyczaje. Zajęcia mają charakter zajęć rozszerzających wiedzę i umiejętności zdobyte w szkole.
Na zajęcia przeznaczone są 2 godziny lekcyjne w miesiącu, w okresie 10 miesięcy począwszy od września 2018 roku dla zainteresowanych uczniów klas I i II liceum. Tematyka zajęć może być nieznacznie zmieniona w zależności od potrzeb i zainteresowań uczniów.

1. CELE EDUKACYJNE:

• popularyzacja języka angielskiego w szkole i motywowanie do jego nauki;
• efektywne spędzanie wolnego czasu;
• rozszerzanie słownictwa poznanego na lekcjach języka angielskiego- uczą się poznawania sensu wypowiedzi z kontekstu całości, bez potrzeby wkuwania pojedynczych słówek – te zapamiętają, zrozumieją i będą potrafili używać w poprawnej formie właśnie dzięki temu, że już je kiedyś widzieli lub usłyszeli
• przygotowanie uczniów do skutecznego używania języka angielskiego w codziennych sytuacjach- poznają mowę potoczną;
• wykształcenie umiejętności korzystania z autentycznych materiałów źródłowych
o różnym stopniu trudności- czytają gazety, książki, ulotki, foldery – obcują ze słowem pisanym w jego „naturalnej” formie, oglądają filmy i programy oraz słuchają audycji radiowych – nie tych nagrywanych na płytę na potrzebę lekcji języka, lecz prawdziwych, co pozwala im osłuchać się z językiem mówionym i różnymi jego akcentami
• kształtowanie poczucia własnej tożsamości przez budowanie pozytywnej samooceny
i wiary we własne możliwości;
• kształtowanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności;
• motywowanie do kreatywności i twórczego myślenia,
• pogłębianie wiedzy z zakresu kultury, obyczajów i geografii krajów anglojęzycznych;
• pogłębienia wiadomości i umiejętności z zakresu zastosowania technologii informacyjno- komunikacyjnej i metody projektu w procesie uczenia się. odgrywają scenki i ćwiczą przykładowe dialogi w parach i grupie


Ponadto zajęcia dają również uczniom możliwość propozycji zadań, pomysłów ich realizacji - są otwarte na sugestie młodzieży.

CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczniowie wiedzą:

• jak wykorzystać posiadane umiejętności w praktyce;
• jak zastosować TIK w procesie uczenia się;
• jak zastosować różnorodne metody ułatwiające przyswajanie wiedzy.

Uczniowie potrafią:
• wypowiedzieć się w prostym stylu lub w bardziej złożony sposób na zadany temat;
• stosować odpowiednie środki językowe dla wyrażenia swoich intencji, uczuć i emocji;
• uzyskiwać i udzielać informacji na zadany temat, relacjonować wydarzenia z przeszłości, negocjować z rozmówcą w sytuacjach dotyczących życia codziennego, oraz wyrażać przyszłość;
• wyszukiwać szczegółowe informacje w różnego typu wypowiedziach, dialogach również na bazie tekstów autentycznych;
• wykorzystywać w wypowiedzi wiedzę o krajach anglojęzycznych i o kraju ojczystym;
• prawidłowo reagować na wypowiedź rozmówców;
• sprawdzać poprawność podanych informacji;
• wysuwać i rozważać hipotezy;
• korzystać z zasobów stron edukacyjnych przy rozwiązywaniu zadań oraz stosować
programy multimedialne do tworzenia prezentacji, dialogów, komiksów, itp.
• przedstawić prezentację multimedialną na zadany temat;
• tworzyć prace projektowe na zadany temat wykorzystując różnorodne metody i techniki pracy;
• pisać teksty w języku angielskim (e-mail, wpis na blogu, podanie, rozprawka, artykuł , recenzja itp.);
• wzmocnić samoocenę i możliwości językowe;
• wykształcić tolerancję wobec różnic i wobec innych ludzi.
2. TREŚCI NAUCZANIA
Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1. Wyrażanie zainteresowań i preferencji.
2. Uzyskiwanie i udzielanie informacji.
3. Udzielanie instrukcji.
4. Rady: prośba o udzielenie rady, udzielenie rady.
5. Wyrażanie opinii, zgadzanie się i nie zgadzanie z czyjąś opinią.
6. Wymiana informacji (zwroty i zastosowanie w praktyce).
7. Udzielanie wyjaśnień.
8. Pozytywne i negatywne reagowanie na wiadomości.
9. Relacjonowanie wydarzeń: rozpoczynanie i kończenie relacjonowania, przedstawianie kolejności wydarzeń.
10. Wyrażanie przypuszczenia: pewność i prawdopodobieństwo.
11. Wyrażanie odczuć: zdziwienia i niedowierzania, strachu i uspokajanie, wyrażanie postrzegania poprzez zmysły.
12. Opisywanie ludzi: cechy wyglądu i osobowości.
13. Opisywanie przedmiotów.
14. Opisywanie miejsc (dom, najbliższe otoczenie, ciekawe miejsca w mieście, moja szkoła).
15. Wyrażanie życzeń i intencji.
16. Elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych.
17. Tworzenie wypowiedzi pisemnych: wpis na blogu, email, list prywatny, list formalny, podanie, rozprawka, artykuł, esej itp.
18. Tworzenie prezentacji multimedialnych i prac projektowych z wykorzystaniem TIK 3.

3. FORMY PRACY
• praca całą grupą
• praca indywidualna, kierowana przez nauczyciela i samodzielna
• praca w parach
• praca projektowa wykonywana w szkole


4. METODY I TECHNIKI PRACY
• metoda komunikacyjna
• praca projektów
• burza mózgów
• mapa mentalna
• piramida priorytetów
• za i przeciw
• dyskusja
• praca z materiałem autentycznym (scenki audio wizualne, dialogi)
• pytania i odpowiedzi (dryl językowy)
• gry planszowe
• wykorzystanie TIK na zajęciach


5. MATERIAŁY NAUCZANIA
• karty pracy (kserokopie wykonane przez nauczyciela)
• materiały autentyczne (filmy DVD, książki, pocztówki, broszury, zdjęcia, rekwizyty, bilety, waluta,mapy itp.)
• płyty CD
• słowniki
• materiały i informacje wyszukane w Internecie na stronach dla uczniów i nauczyciel
• materiały piśmiennicze do tworzenia prac projektowych
6. SPODZIEWANE EFEKTY/ KORZYŚCI DLA UCZNIA
Program zakłada stosowanie technik umożliwiających nauczanie metodą komunikacyjną. Zakres programu opracowany jest w oparciu o podstawę programową. Proponowane ćwiczenia i formy zajęć mają na celu wszechstronny rozwój sprawności językowych oraz utrwalają zdobytą wiedzę i umiejętności.
Warunkiem skutecznego uczenia się na zajęciach dodatkowych jest praca w sprzyjającej temu atmosferze, która wyzwala w jego uczestnikach poczucie pozytywnej motywacji oraz poczucie sukcesu, dlatego też wykorzystane będą głównie elementy oceniania kształtującego. Dodatkowym źródłem ewaluacji jest ankieta podsumowująca program.
Dzięki aktywnemu udziałowi w zajęciach dodatkowych z języka angielskiego ”Speak your mind” uczeń:
• usystematyzuje i utrwali wiedzę;
• nauczy się planowania, organizowania, oceniania własnej nauki;
• nauczy się wyrażania własnych poglądów, opinii, skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentowania własnego punktu widzenia z uwzględnieniem poglądów innych;
• rozwinie logiczne i twórcze myślenie;
• rozwinie wyobraźnię, sprawność umysłową oraz osobiste zainteresowania;
• udoskonali umiejętność komunikowania się werbalnego i niewerbalnego;
• nauczy się niestereotypowego podejścia do problemu, rozwiązania problemów w sposób twórczy;
• nauczy się efektywnie uczyć, pełnić rolę, współpracować w grupie;
• podwyższy swoją samoocenę;
BIBLIOGRAFIA
Krystyna Rau, Ewa Ziętkiewicz „Jak aktywizować uczniów” G&P Oficyna Wydawnicza Poznań 2000 Oficialna strona wydawnictwa Egis https://egis.com.pl/pl/main
Oficialna strona wydawnictwa Oxford Univesity Press https://elt.oup.com
Oficialna strona wydawnictwa Macmillan Polska www.macmillan.pl
https://www.youtube.com/watch?v=a339H_aqXx0 Extr@ English- Kurs Angielskiego
“I’m OK in OK” Wolf von Bernuth, Muza SA, seris English Library 1990
“ The real McCoy” Lesley Thompson, Oxford, Dominoes one 2012
“ The Giver” Lois Lowry, HMH 1993
“ The Giver” Philip Noyce, Kino Świat 2014
“ Nightmares & Dreamscapes” Stephen King, Pocket Books 2009

ANKIETA EWALUACYJNA
Ankieta ma charakter anonimowy. Jej wyniki posłużą nauczycielowi prowadzącemu wyłącznie do oceny skuteczności wdrożonego programu. Odpowiedz szczerze na wszystkie pytania, gdyż Twoje uwagi będą bardzo cenne i mogą wpłynąć na kształt zajęć, w których uczestniczysz.
1. Oceń w skali od 1 do 6, czy proponowane przez nauczyciela zajęcia są dla Ciebie atrakcyjne i użyteczne:

a) 1 b) 2 c) 3 d) 4 e) 5 f) 6
2. Czy nauczyciel dobrze wykorzystuje czas przeznaczony na zajęcia?

a) tak b) nie
3. Czy nauczyciel wykorzystuje różne formy pracy z uczniami (praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca zbiorowa)?

a) tak b) nie
4. Czy nauczyciel angażuje się w zajęcia i słucha tego, co uczniowie mają do powiedzenia?

a) tak b) nie
5. Czy nauczyciel wspomaga u uczniów rozwój logicznego myślenia i kreatywność?

a) tak b) nie
6. Czy nauczyciel przekazuje wiedzę w sposób zrozumiały i poświęca odpowiednią ilość czasu na utrwalenie tej wiedzy poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia?

a) tak b) nie
7. Czy masz zaufanie do nauczyciela i możesz zwrócić się do niego o pomoc w sytuacji, gdy czegoś nie rozumiesz?
8. a) tak b) nie
9. Czy korzystasz na zajęciach z różnych źródeł informacji?

a) często b) czasami c) nigdy

10. Czy nauczyciel korzysta na zajęciach z technologii informacyjno-komunikacyjnych (Internet, praca z komputerem)?

a) często b) czasami c) nigdy
11. Tempo pracy na zajęciach jest dla mnie:

a) za szybkie b) odpowiednie c) za wolne
12. Czy nauczyciel jest dobrze przygotowany do zajęć?

a) tak b) nie
13. Jak byś ocenił swoje zaangażowanie w zajęcia pozalekcyjne w skali od 1 do 6?

a) 1 b) 2 c) 3 d) 4 e) 5 f) 6
14. Czy nauczyciel motywuje Cię do pracy chwaląc Cię za Twoje osiągnięcia?

a) tak b) nie
15. Jak myślisz, czy zajęcia podniosły twoje kompetencje językowe?

a) tak b) nie
16. Czy poleciłbyś innym uczniom udział w tych zajęciach?

a) tak b) nie.

Tutaj napisz swoje uwagi dotyczące zajęć dodatkowych:
………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………
Dziękuję za wypełnienie ankiety!
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.