Katalog Monika Curyło - Drabek, 2019-05-10 Tarnowiec Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęcia o emocjach dla dzieci 4,- 5 letnich.Temat zajęcia: „Kraina uczuć i emocji” – kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji. Cel ogólny: Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie podstawowych uczuć i emocji. Cele szczegółowe: Dziecko - rozpoznaje i nazywa różne stany emocjonalne; - dzieli się własnymi przeżyciami z innymi ludźmi; - uświadamia sobie, że w różnych sytuacjach ludzie przeżywają różne uczucia (radość, smutek, złość); - wyraża emocje za pomocą słów, gestów, muzyki, mimiki. Metody pracy: pantomima, pogadanka, metody aktywizujące Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, w grupach. Środki dydaktyczne: zdjęcia przedstawiające ludzi, którzy przeżywają różne emocje, płyta CD, magnetofon, czapka maszynisty, lizak ze światłem czerwonym i zielonym, obrazki do składania z części, patyczki z ilustracjami emocji, tekst, w który mają się wczuć dzieci, grzechotki. Obszar z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. 5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne. II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. 1) rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem; 2) szanuje emocje swoje i innych osób; 4) przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu; 6) rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie. III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. 8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe; 9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy. IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. 1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego; 5) odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki; 7) eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki. Przebieg zajęć: 1.Powitanie wierszem „W kole wszyscy tu stoimy Każdy czyjąś rękę trzyma I dzień dobry już mówimy Tak zabawa się zaczyna”. FILMIK O EMOCJACH – ze stronki scholaris 2.Zagadki Gdy się w nasze serce wkrada, To naszymi myślami włada, Marszczy nam nosek, oczy i czoło, Tupie nóżką i rączką grozi wkoło. Czy czujecie się czasem źli? Czy możemy czuć złość? Złość jest przykra, nikt jej nie lubi, każdy się jej boi dlatego trzeba spokojnie tą złość uspokoić. Jak można uspokoić złość? Usta jak podkówka odwrócona, Często łezka w oku zakręcona. Wygląd twarzy tej dziewczyny Jakby najadła się cytryny. Czy smutek jest nam potrzebny? A co możemy zrobić, żeby poprawić sobie humor, kiedy jesteśmy smutni? Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci - Rączki wymachują, ciało w górę leci, Oczy jak iskierki się zapalają, Wszystkie ząbki usta odkrywają. Kiedy czujemy radość? 3.Zabawa ruchowa i składanie obrazka z części Spacerujemy w rytm melodii, uśmiechamy się do siebie i dobieramy się w kółeczka, składamy obrazek, jaka to emocja? 4.Zabawa ruchowa KRAINY - nauczycielka jest maszynistą , na melodię „Jedzie pociąg z daleka” prowadzi dzieci poprzez krainy uczuć , w każdej krainie odwraca obrazek i dzieci odgadują jaka to kraina. Wsiadamy do pociągu, jedziemy do KRAINY ZŁOŚCI – dotarliśmy, ludzie w tej krainie tupią nogami, obrażają się, zaciskają pięści. Często się kłócą, nie potrafią się razem bawić, mają groźne miny (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję do melodii). Wsiadamy do pociągu, jedziemy do KRAINY SMUTKU – dotarliśmy, ludzie w tej krainie stale chodzą smutni, nic im się nie chce robić, siedzą, leżą…. (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję do melodii). Wszyscy docierają do KRAINY RADOŚCI. Jest tutaj wesoło, ludzie w tej krainie się uśmiechają świeci słońce, jest kolorowa (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję do melodii). W której krainie czuliście się najlepiej? Dlaczego? 5.Zabawa „Buźki” Ja czytam zdania, wczuwacie się w sytuację i podnosicie buźkę z waszą emocją w tej sytuacji. Pojadę na wycieczkę do Pilzna Koleżanka ma nowy rower Dostałem wymarzoną zabawkę Robię coś, czego nie lubię Tata naprawił mi zepsuty rower Koleżanki nie chcą się ze mną bawić Zostałem zaproszony na urodziny kolegi do Figle migle Zginął mój pies 6.Piosenka i granie na grzechotkach. Śpiew piosenki „Wesoła samba”, podczas refrenu dzieci grają na grzechotkach i wymyślają swój własny taniec Śpiewające brzdące nr 8. 7.Ewaluacja Komu się podobała zabawa ze mną pomacha do mnie rączkami, podejdzie do mnie i do „pudełka złych emocji” wrzuci złość, smutek, który ściągnie z twarzy i zamykamy je w pudełku. Radość pozostaje na buzi. 8.Pożegnanie wierszem „W kole wszyscy tu stoimy I za ręce się trzymamy Do widzenia już mówimy Tak ze sobą się żegnamy” 9.Literatura J. Heller. Propozycje zabaw i zajęć do wykorzystania do pracy nad emocjami. Twórczy nauczyciel nr 18 2009, s.54 R. Portmann „Gry i zabawy przeciwko agresji” Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |