Katalog

Magdalena Hinca, 2019-04-03
Toruń

Język angielski, Konspekty

konspekt lekcji jęz. angielskiego technikum

- n +

Konspekt lekcji
Przedmiot: Język angielski
Nauczyciel prowadzący:
Klasa: 4 technikum
T
Temat lekcji: Rozmowa z odgrywaniem roli - organizowanie przyjęcia. Ćwiczenie umiejętności egzaminacyjnych. (dział Żywienie)

Cel główny lekcji: Ćwiczenie umiejętności egzaminacyjnych poprzez przygotowanie zadania typu maturalnego - rozmowy z odgrywaniem roli dotyczącej organizacji przyjęcia dla przyjaciół.

Cele operacyjne lekcji:
Rozumienie wypowiedzi: Uczeń rozumie słuchany tekst i znajduje w nim określone informacje;
Tworzenie wypowiedzi: uczeń wypowiada się w rozmowie z kolegą na podane tematy związane z organizacją przyjęcia dla przyjaciół; używa wprowadzonego na poprzednich lekcjach słownictwa: wyrażeń związanych z opisywaniem posiłków i ich przygotowaniem, obowiązkami domowymi, organizacją przyjęcia, sugerowaniem, pytaniem o i wyrażaniem opinii;
Reagowanie na wypowiedzi: Uczeń uczestniczy w rozmowie na temat planowania kolacji dla przyjaciół: opisuje czynności, opisuje intencje i plany, prowadzi proste negocjacje, sugeruje, podaje propozycje, przekonuje, prosi o wyjaśnienie jakiejś kwestii, zgadza się i nie zgadza się;
Przetwarzanie wypowiedzi: uczeń przekazuje w języku obcym informacje sformułowane w języku polskim w instrukcji do rozmowy z odgrywaniem roli;
Uczeń planuje i negocjuje z kolegą sposób wykonania zadania; samodzielnie dobiera środki językowe (słownictwo i struktury gramatyczne) potrzebne do wykonania zadania, w razie potrzeby korzysta z zasobów internetu, ze słownika internetowego lub pomocy nauczyciela.

Środki dydaktyczne: podręcznik, karty pracy z instrukcją do zadania i przydatnymi wyrażeniami, karty pracy z tekstem przewodnim (przepisy z kuchni świata); system audio w pracowni językowej, tablica, telefony komórkowe z dostępem do internetu, słowniki internetowe;

Formy pracy: praca indywidualna, nauczyciel – uczniowie, praca w parach

Metody pracy:
Metoda komunikacyjna, która postuluje użycie języka w sytuacjach komunikacyjnych zbliżonych do życia codziennego; nacisk na uczenie się poprzez interakcję, nacisk na skuteczne przekazywanie informacji, realizację funkcji językowych; powstrzymanie się od analizy struktur językowych.
Ponadto na lekcji zostanie wykorzystane podejście leksykalne, które zaleca podawanie słownictwa w kontekście i ścisłym powiązaniu z konkretnym tematem i sytuacjami komunikacyjnymi, w związkach frazeologicznych czyli utartych zwrotach i kolokacjach. Ekspozycja na język obcy używany w nakreślonym kontekście jest również charakterystyczna dla metody naturalnej postulującej ekspozycję na język obcy używany w nakreślonym kontekście zbliżonym do osobistych doświadczeń uczniów.

Indywidualizacja: uczniowie samodzielnie dobierają środki językowe do wykonania zadania; nauczyciel monitorując pracę uczniów w parach udziela potrzebnego danym uczniom wsparcia, korekty, wskazówek, zachęty.

Kształcenie kompetencji kluczowych:
1. porozumiewanie się w języku ojczystym – polecenie w języku polskim, niezbędne komentarze, wyjaśnienia w języku polskim;
2. porozumiewanie się w językach obcych – zadanie wymagające interakcji w parach;
3. kompetencje matematyczne, naukowo-techniczne – określenia ilości, ułamki w przepisach kulinarnych;
4. kompetencje informatyczne- korzystanie z zasobów internetowych związanych z przepisami z kuchni świata oraz słowników internetowych;
5. umiejętność uczenia się – planowanie wykonania zadania, podział ról, dobór środków językowych potrzebnych do wykonania zadania;
6. kompetencje społeczne i obywatelskie – współpraca w parach, negocjowanie podziału ról, sposobu wykonania zadania, treści oraz doboru środków językowych;
7. inicjatywność i przedsiębiorczość - planowanie wykonania zadania, podział ról, dobór środków językowych potrzebnych do wykonania zadania;
8. świadomość i ekspresja kulturalna – zalecenie wykorzystania materiałów autentycznych z zasobów internetu zawierających przepisy z kuchni świata.

Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel podaje temat/ cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
2. Uczniowie słuchają przykładowego dialogu/ rozmowy z odgrywaniem roli dotyczącej przygotowania przyjęcia dla przyjaciół przy wykorzystaniu sprzętu audio – zakładają słuchawki.
3. Notują odpowiedzi na pytania do nagrania wymagające wyszukania szczegółowych informacji.
4. Uczniowie analizują fragmenty instrukcji dla egzaminatora egzaminu maturalnego i dopasowują mini-dialogi do punktów instrukcji.
5. Uczniowie otrzymują karty pracy z treścią polecenia oraz wyrażeniami przydatnymi do wykonania zadania. Nauczyciel omawia warunki wykonania zadania: możliwość korzystania z zasobów internetu, słowników internetowych, słownika do działu Żywienie w podręczniku, kart pracy z przepisami z kuchni świat, analizowanymi na poprzedniej lekcji. Uczniowie wykonują zadanie – przygotowanie dialogu zgodnie z poleceniem przy użyciu systemu audio, w słuchawkach w trybie pary. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, udziela wskazówek, sprawdza poprawność tekstu.
6. Uczniowie w parach w trybie odsłuchu wyłącznie przez nauczyciela prezentują przygotowane dialogi, otrzymują informację zwrotną od nauczyciela na temat stopnia zrealizowania polecenia, poziomu wykonania oraz poprawności i zakresu języka.

Planowana ocena umiejętności uczniów: realizacja polecenia rozmowy z odgrywaniem roli na temat organizacji przyjęcia dla przyjaciół w formie ustnej, bez materiałów pomocniczych (np. notatek) w terminie ustalonym z uczniami.

Praca domowa: Dokończyć pisanie dialogu i przygotować się do wypowiedzi ustnej np. nauczyć się wybranej/ ustalonej roli na pamięć lub opanować pamięciowo kluczowe wyrażenia.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.