Katalog

Iwona Kostyła, 2019-04-03
Giżycko

Anna Sienkiewicz
Uroczystości, Scenariusze

Scenariusz akademii z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja

- n +

Scenariusz akademii z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja

Układ taneczny kilku uczennic tańczących z flagami przy dźwiękach piosenki Anity Lipnickiej, pt. „Widziałam orła cień”
Spotkanie pani dyrektor z uczniami.

Szkoła, członkowie samorządu szkolnego, dyrektor szkoły,
Pani dyrektor przemawia:

-Drodzy Uczniowie! Przed nami nowy rok szkolny. Chciałabym, aby różnił się on od poprzednich. Widzę potrzebę zmian w naszej szkole. Nie myślę o wynikach w nauce oraz o osiągnięciach sportowych – one są wysokie i jesteśmy z nich dumni. Myślę o prawdziwej samorządności uczniów. Zwracam się z gorącą prośbą do was,członków Samorządu Szkolnego, aby w ciągu tygodnia przedstawili mi swoje propozycje na temat, jak uczniowie mogą włączyć się w życie szkoły, aby poczuli, że mają wpływ na to, co i jak się w naszej społeczności odbywa. Czekam na Wasze pomysły.

Spotkanie przedstawicieli Samorządu Szkolnego:

Osoba 1:
 Słyszałaś, co mówiła Pani dyrektor? O co chodzi?

Osoba 2:
 Nie bardzo kumam. Chyba coś trzeba napisać o samorządności?

Osoba 3:
-A co to jest ta samorządność?

Osoba 4:
 Pojęcia nie mam. Zuźka, ty się dobrze uczysz, to może w naszym imieniu jakoś ogarniesz temat, ja się spieszę na plażę. Wrzesień mamy ładny, trzeba korzystać z pogody.

Osoba 1:
 Sorki, ja też muszę lecieć.

Osoba 3:
 Czekaj na mnie, przecież miałyśmy iść razem! No to, pa, dziewczyny .

Osoba 2:
 Właściwie, to ja też się spieszę! Cześć, kochana!

Przewodnicząca Samorządu, po odejściu ostatniej osoby:
 Fajnie, że zapytałyście mnie o zdanie! Ale z Was kumpele!
Z troską: -I co ja teraz zrobię? Zebranie Samorządu Szkolnego się skończyło, a ja nadal nic nie wiem. Wspaniale!


Dom przewodniczącej, dziewczyna rozmawia ze swoją mamą:
Mama: Cześć córeczko! Jak tam w szkole? Jesteś jakaś smutna ,czy mi się wydaje?

Przewodnicząca:
-Wiesz, mam przygotować pomysły na samorządność w naszej szkole. Pani dyrektor poprosiła cały samorząd, ale zostałam z tym sama. Kompletnie nie wiem, jak się za to zabrać. Nie wyobrażam sobie, że garstka uczniów miałaby coś zmienić.

Mama:
 A słyszałaś o Konstytucji 3 Maja? Większość ludzi nie wierzyła, że w naszym kraju da się coś zmienić, a jednak się udało.

Przewodnicząca:
-Coś słyszałam, ale nie widzę związku między Konstytucją o samorządnością. Zresztą, o konstytucji niewiele wiem.

Mama:
 Poczytaj sobie. W internecie znajdziesz sporo informacji.

Przewodnicząca siedzi przy stole. Szuka informacji w Internecie. Udaje, że wpisuje do komputera.:

- Konstytucja 3 Maja.
 O, pierwsza konstytucja w Europie!
 Druga na świecie?
 Niesamowite!
 Ja nie mogę, sprytny był ten nasz ostatni król!
 Muszę powiedzieć o tym dziewczynom!

W szkole. Przewodnicząca i członkowie koła historycznego witają się z członkami samorządu szkolnego.

Przewodnicząca, członkowie kółka historycznego. Cześć
Członkowie samorządu: Cześć
Osoba 1: Co oni tu robią?
Przewodnicząca: Przygotowałam coś dla Was. Poprosiłam członków kółka historycznego o zapoznanie was z Konstytucją 3-Maja.
Osoba 2: A poco nam ta wiedza? Nie widzę związku.
Przewodnicząca: Komentarze zostawcie na później.( zwraca się do członków kółka) Proszę możecie zaczynać.


Członkowie koła historycznego
 To było 3 Maja 1791 roku. Ciepły, wiosenny dzień. Przed Zamkiem Królewskim w Warszawie gromadzą się tłumy. Ludzie czekają na nowiny z sali sejmowej. Obrady trwają już 4 lata. Wszyscy czują, że Polsce potrzebne są zmiany. Nasze państwo znajduje się w trudnej sytuacji. Polska jest osłabiona walkami wewnętrznymi. Wykorzystali to sąsiedzi Rzeczpospolitej, dokonując w 1772 roku I rozbioru Polski. Co zrobić, aby ocalić ojczyznę przed upadkiem? Co zrobić, aby zachować wolność?
Po 7-godzinnych obradach w Sali Senatorskiej zaprzysiężono Konstytucję, czyli Ustawę rządową regulującą organizację państwa, prawa i obowiązki obywateli. Wiwat król! Wiwat Konstytucja! - krzyczeli posłowie.
Za autorów Konstytucji uznaje się: króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, Ignacego Potockiego i Hugona Kołłątaja.
Konstytucję zatwierdzono, korzystając z okazji, że jej przeciwnicy byli nieobecni na obradach Sejmu, wyjechali na wielkanocny urlop i nie zdążyli z niego wrócić.
Konstytucja:
 wprowadziła monarchię dziedziczną – na tronie Polski po śmierci króla Stanisława Augusta Poniatowskiego mieli zasiadać przedstawiciele dynastii Wettinów,
 dała królowi uprawnienia do powoływania: ministrów, senatorów, biskupów, oficerów i urzędników, a w razie wojny czyniła go naczelnym wodzem armii,
 zniosła liberum veto, czyli prawo każdego szlachcica do przerwania obrad sejmu,
 zrównała mieszczan i szlachtę,
 zapewniła ochronę chłopom,
 wprowadziła podatki dla szlachty – 10%, dla duchowieństwa – 20 %,
 wprowadziła stałą armię liczącą 100 tys. żołnierzy,
 uznała katolicyzm za religię dominującą, ale zapewniała Polakom swobodę wyznania.
Mimo, że Konstytucja obowiązywała jedynie przez 14 miesięcy, mimo że po 4 latach państwo polskie na 123 lata zniknęło z map, Konstytucja wywołała podziw państw europejskich. Pozostawiła przesłanie, że można porozumieć się bez przemocy w sprawach dobra publicznego, trzeba tylko tego chcieć.
Koniec prezentacji

Przewodnicząca:
 Skoro już wiecie, czym była konstytucja, to, czy widzicie jej związek ze szkołą?

Osoba 1:
 Jasne. Zrozumiałam, że każdy z nas ma tu coś do powiedzenia.
Osoba 2:
 I my możemy coś zmienić.

Przewodnicząca:
 Zatem zabieramy się do pracy. Udają, że piszą i rozmawiają szeptem. Następnie kolejne osoby pokazują zebranym swoje pomysły zapisane na paskach papieru.

Przewodnicząca:
 Pokażcie, jakie macie pomysły na przejęcie przez uczniów odpowiedzialności za to, co dzieje się w szkole.
Osoba 1:
 Proponuję przygotowanie narady szkolnej, zapisanie spraw i decyzji zgłoszonych przez uczniów w „Skrzynce uczniowskiej” znajdującej się w bibliotece szkolnej.
Osoba 2:
 Pełnienie przez starszych uczniów dyżurów podczas przerw: specjalista od plakatów, strażnik kluczy, organizator sportowy, strażnik czasu,
Osoba 3:
 Hodowla roślin doniczkowych.
Osoba 4:
 Dbanie o porządek w szatni, na korytarzu.
Osoba 5:
 Wystawa prac uczniowskich.
Osoba 1:
-Konferencje dziecięce, które przygotowują uczniowie klas starszych we współpracy z młodszymi.
Osoba 2:
-Wydawanie gazetki szkolnej.
Przewodnicząca: Świetnie !Wypracowaliśmy sporo ciekawych propozycji, Ciekawe czy spotkają się z akceptacją Pani dyrektor .(zwraca się do osoby 3)Angelika pójdź i zaproś do nas Panią dyrektor
Osoba 3 wraca z Panią dyrektor. Spotkanie przewodniczącej i kilkorga członków samorządu z Panią dyrektor.
Przewodnicząca:
 Pani Dyrektor, oto nasze pomysły.

Pani Dyrektor:
 Dziękuję.
Osoba 1:
 Wydawało się nam, że samorządność to jakaś bzdura. Pracując nad tym projektem, zrozumiałyśmy jednak, że być samorządnym to znaczy samemu wyznaczać sobie cele.
Osoba 2:
 Możemy sami kierować swoim życiem.

Osoba 3:
 Nawet w szkole.

Osoba 4:
 I samorządność to oznacza.

Na koniec przemówienie przewodniczącej lub takie wypowiedzi poszczególnych uczniów. Mogą wychodzić zza parawanu i mówić:

 Szkoła to nasz mały świat.
 Są tu mali uczniowie... zza parawanu wychodzi jakiś mały uczeń
 I całkiem duzi. zza parawanu wychodzi wysoki/ potężny uczeń
 Są radości
 i smutki.
 Porządki...
 i nieporządki.
 Możemy narzekać.
 Możemy siedzieć z założonymi rękami.
 Można też działać.
 Każdy z nas może coś zmienić.

Układ taneczny do piosenki „Imagine” Johna Lennona.
Opracowały:
mgr Iwona Kostyła
mgr Anna Sienkiewicz

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.