Katalog

Danuta Pesta, 2019-04-03
Bartoszyce

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Kodowanie i programowanie jako wspomaganie aktywności twórczej dzieci”-zajęcia warsztatowe dzieci i rodziców.

- n +

Scenariusz zajęć warsztatowych dzieci i rodziców w grupie dzieci 4 letnich w roku szkolnym 2018/2019 w Integracyjnym Przedszkolu Publicznym nr 4 w Bartoszycach.
Temat: „Kodowanie i programowanie jako wspomaganie aktywności twórczej dzieci”
Cele ogólne:
•rozwijanie umiejętności kodowania;
•rozwijanie umiejętności logicznego myślenia;
•integrowanie rodziców dzieci z grupy „Zajączki”;
Cele szczegółowe:
•rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
•doskonalenie zadaniowego podejścia do problemu;
•czytanie kodów obrazkowych;
•układanie figur według kodów obrazkowych
•rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych;
•uczestnictwo w zabawach ruchowych wg pedagogiki zabawy – klanzy;
•ułożenie wieży zgodnie z podanym kodem;
•ułożenie sudoku z kolorowych kubeczków przez dzieci i rodziców;
•ułożenie obrazkowego sudoku przez dzieci
•rozpoznawanie i nazywanie cyfr od 1-5.
Metody:
•poszukująca;
•podająca;
•praktycznego działania.
Formy:
•zbiorowa;
•zespołowa
Pomoce dydaktyczne:
Odtwarzacz CD, płyta CD z nagraniem utworów „Papuga kolorowa”, „Koza” (wg Klanzy), 5 kompletów figur geometrycznych o różnych cechach( grube, cienkie, małe ,duże, różne kolory, 4 podstawowe kształty), paski z kolorowymi figurami, kolorowe kubeczki, plansze do sudoku dla dzieci z 9 polami, dla rodziców z 12 polami
Przebieg zajęć:
1. Powitanie uczestników zajęć przy pomocy „Iskierki przyjaźni”
Uczestnicy zajęć stoją w kręgu trzymając się za ręce. Nauczyciel wypowiadając słowa „Iskierkę przyjaźni puszczę w krąg, niech wróci do moich rąk” delikatnie ściska dłoń osoby stojącej obok i czeka aż osoba po jego drugiej stronie uściśnie jego dłoń.
2. Dzieci siedząc w kole losują cyferki. Pokazują i nazywają wylosowaną cyfrę. Ustawiają się w zespołach jedynki do jedynek ,dwójki do dwójek itp. ( w sali ustawione są cztery stanowiska, przy każdym na kijku jest naklejona cyfra). Dzieci z cyframi 1 ustawiają się przy stanowisku numer 1, dzieci z cyframi 2 ustawiają się przy stanowisku nr 2 itp. Powstają cztery zespoły. Każdy zespół otrzymuje emblematy z figur geometrycznych. Pierwszy koła , drugi kwadraty, trzeci trójkąty, czwarty prostokąty. Dzieci nazywają figury i przyklejają sobie na bluzeczkę.

3. Dzieci /zespoły 4-5 osobowe/ siadają do poszczególnych zadań
 Pierwszy zespół dopasowuje figury geometryczne do pasków ,rozpoznaje je i nazywa. Przy tym zespole jest jeden rodzic wspomagający dzieci.
 Drugi zespół układa sudoku z kolorowych kubeczków: dzieci układają na planszy 9 pól z 3 kolorów. Naprzeciwko siedzą rodzice tych dzieci i układają sudoku z 12 pól i 3 kolorów. (Kubeczki w tym samym kolorze nie mogą się powtórzyć w linii pionowej i poziomej.)
 Trzeci zespół rozpoznaje figury ,odczytując samodzielnie kod obrazkowy ułożony przez nauczyciela np. jest obrazek odpowiadający za kształt, kolor grubość, wielkość. Dziecko musi wybrać odpowiednią figurę, uwzględniając wszystkie cechy.
 Czwarty zespół pracuje z rodzicem. Rodzic buduje wieżę a dziecko musi zrobić tak samo ( czyli odwzorowuje kształt)
Po wykonaniu zadań przez zespoły jest zabawa ruchowa
4.Zabawa „Papuga kolorowa” wg pedagogiki zabawy – klauza
5. Wymiana zespołów i kolejne zespoły wykonują zadania.
6. Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Koza”
7. Po wykonaniu zadań przez wszystkie zespoły dzieci podchodzą do rodziców i przy stolikach wspólnie razem układają i przyklejają obrazkowe sudoku pt „Czapki”
8. Ewaluacja. Dziecku , któremu podobały się dzisiejsze zabawy przypina do tablicy żółte słoneczko, a którym nie podobały się przypina chmurkę i wyjaśnia dlaczego. Dzieci otrzymują serduszka za wspólną zabawę.
9.Podziękowanie uczestnikom zajęć za aktywne uczestnictwo w spotkaniu.
Opracowała i przeprowadziła:
mgr Danuta Pesta
( Nauczyciel dyplomowany)

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.