Katalog Danuta Pesta, 2019-04-03 Bartoszyce Zajęcia przedszkolne, Scenariusze „Kodowanie i programowanie jako wspomaganie aktywności twórczej dzieci”-zajęcia warsztatowe dzieci i rodziców.Scenariusz zajęć warsztatowych dzieci i rodziców w grupie dzieci 4 letnich w roku szkolnym 2018/2019 w Integracyjnym Przedszkolu Publicznym nr 4 w Bartoszycach. Temat: „Kodowanie i programowanie jako wspomaganie aktywności twórczej dzieci” Cele ogólne: •rozwijanie umiejętności kodowania; •rozwijanie umiejętności logicznego myślenia; •integrowanie rodziców dzieci z grupy „Zajączki”; Cele szczegółowe: •rozwijanie umiejętności pracy w grupach; •doskonalenie zadaniowego podejścia do problemu; •czytanie kodów obrazkowych; •układanie figur według kodów obrazkowych •rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych; •uczestnictwo w zabawach ruchowych wg pedagogiki zabawy – klanzy; •ułożenie wieży zgodnie z podanym kodem; •ułożenie sudoku z kolorowych kubeczków przez dzieci i rodziców; •ułożenie obrazkowego sudoku przez dzieci •rozpoznawanie i nazywanie cyfr od 1-5. Metody: •poszukująca; •podająca; •praktycznego działania. Formy: •zbiorowa; •zespołowa Pomoce dydaktyczne: Odtwarzacz CD, płyta CD z nagraniem utworów „Papuga kolorowa”, „Koza” (wg Klanzy), 5 kompletów figur geometrycznych o różnych cechach( grube, cienkie, małe ,duże, różne kolory, 4 podstawowe kształty), paski z kolorowymi figurami, kolorowe kubeczki, plansze do sudoku dla dzieci z 9 polami, dla rodziców z 12 polami Przebieg zajęć: 1. Powitanie uczestników zajęć przy pomocy „Iskierki przyjaźni” Uczestnicy zajęć stoją w kręgu trzymając się za ręce. Nauczyciel wypowiadając słowa „Iskierkę przyjaźni puszczę w krąg, niech wróci do moich rąk” delikatnie ściska dłoń osoby stojącej obok i czeka aż osoba po jego drugiej stronie uściśnie jego dłoń. 2. Dzieci siedząc w kole losują cyferki. Pokazują i nazywają wylosowaną cyfrę. Ustawiają się w zespołach jedynki do jedynek ,dwójki do dwójek itp. ( w sali ustawione są cztery stanowiska, przy każdym na kijku jest naklejona cyfra). Dzieci z cyframi 1 ustawiają się przy stanowisku numer 1, dzieci z cyframi 2 ustawiają się przy stanowisku nr 2 itp. Powstają cztery zespoły. Każdy zespół otrzymuje emblematy z figur geometrycznych. Pierwszy koła , drugi kwadraty, trzeci trójkąty, czwarty prostokąty. Dzieci nazywają figury i przyklejają sobie na bluzeczkę. 3. Dzieci /zespoły 4-5 osobowe/ siadają do poszczególnych zadań Pierwszy zespół dopasowuje figury geometryczne do pasków ,rozpoznaje je i nazywa. Przy tym zespole jest jeden rodzic wspomagający dzieci. Drugi zespół układa sudoku z kolorowych kubeczków: dzieci układają na planszy 9 pól z 3 kolorów. Naprzeciwko siedzą rodzice tych dzieci i układają sudoku z 12 pól i 3 kolorów. (Kubeczki w tym samym kolorze nie mogą się powtórzyć w linii pionowej i poziomej.) Trzeci zespół rozpoznaje figury ,odczytując samodzielnie kod obrazkowy ułożony przez nauczyciela np. jest obrazek odpowiadający za kształt, kolor grubość, wielkość. Dziecko musi wybrać odpowiednią figurę, uwzględniając wszystkie cechy. Czwarty zespół pracuje z rodzicem. Rodzic buduje wieżę a dziecko musi zrobić tak samo ( czyli odwzorowuje kształt) Po wykonaniu zadań przez zespoły jest zabawa ruchowa 4.Zabawa „Papuga kolorowa” wg pedagogiki zabawy – klauza 5. Wymiana zespołów i kolejne zespoły wykonują zadania. 6. Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Koza” 7. Po wykonaniu zadań przez wszystkie zespoły dzieci podchodzą do rodziców i przy stolikach wspólnie razem układają i przyklejają obrazkowe sudoku pt „Czapki” 8. Ewaluacja. Dziecku , któremu podobały się dzisiejsze zabawy przypina do tablicy żółte słoneczko, a którym nie podobały się przypina chmurkę i wyjaśnia dlaczego. Dzieci otrzymują serduszka za wspólną zabawę. 9.Podziękowanie uczestnikom zajęć za aktywne uczestnictwo w spotkaniu. Opracowała i przeprowadziła: mgr Danuta Pesta ( Nauczyciel dyplomowany) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |