Katalog Borucka Aneta, 2019-03-27 Olsztyn Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego plan awansu zawodowegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO mgr Aneta Borucka Nauczyciel kontraktowy w Publicznym Przedszkolu nr 16 w Olsztynie Czas trwania stażu: 01.09.2016 - 31.05.2019 Opiekun stażu: mgr Monika Kozubowska Cele główne: • rozwój kompetencji nauczyciela, • uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Cele szczegółowe: • poszerzenie umiejętności organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; • pogłębienie umiejętności uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych; • rozwinięcie umiejętności wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; • udoskonalenie umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań; • zwiększenie umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. Akt prawny: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. ZADANIA I FORMY ICH REALIZACJI TERMIN REALIZACJA ROZPORZĄDZENIA I. „Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.” 1. Analiza i wdrażanie przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego. Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego. Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: - Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela z późniejszymi zmianami, IX. 2016r. § 7 ust. 2 pkt. 1 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu. Zawarcie kontraktu i omówienie zasad współpracy. Opracowanie planu rozwoju zawodowego. Ustalenie terminów spotkań z opiekunem. Systematyczna ocena realizowanych działań zawartych w planie rozwoju zawodowego. IX. 2016 r. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 1 3. Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez aktywne samokształcenie. Studiowanie literatury z psychologii, pedagogiki, dydaktyki, tworzenie biblioteczki z zakresu literatury pedagogiczno – psychologicznej Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 1 4. Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia ustawicznego. Uczestnictwo w różnorodnych kursach, warsztatach i szkoleniach wynikających z aktualnych potrzeb własnych i placówki – poszerzanie wiedzy psychologiczno – pedagogicznej i zdobycie nowych kwalifikacji. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 1 5. Uczestnictwo w pracach organów przedszkola związanych z realizacją zadań dydaktycznych, opiekuńczych, wychowawczych. Aktywne uczestnictwo w działalności Rady Pedagogicznej. Opracowanie pisemnych materiałów do narad i szkoleń wynikających z rocznego programu rozwoju przedszkola. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 1 6. Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej. Wpisy w dzienniku zajęć. Założenie i prowadzenie arkuszy obserwacji dziecka. Sporządzanie miesięcznych planów pracy. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 1 7. Dokonywanie ewaluacji własnych działań, ocenianie ich i dokonywanie zmian. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu – określenie mocnych i słabych stron własnej działalności. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli – analiza zajęć z opiekunem. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 1 II. „Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych” 1. Czuwanie nad prawidłowym rozwojem dzieci Prowadzenie stałej obserwacji dzieci. Przygotowanie indywidualnych planów dla dzieci uzdolnionych i wymagających wsparcia. Stosowanie aktywnych metod i form pracy z dzieckiem z uwzględnieniem różnic wiekowych, rozwojowych oraz ich zainteresowań. 2. Zebrania z rodzicami. 3. Zajęcia otwarte dla rodziców. 4. Spotkania indywidualne wynikających z zainteresowania rodziców i potrzeb. 5. Przeprowadzenie ankiet. Odbywanie zebrań i spotkań indywidualnych z rodzicami. Prowadzenie rozmów i pracy indywidualnej z dzieckiem. Prowadzenie zajęć otwartych/uroczystości przedszkolnych z udziałem rodziców i dzieci. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 2 2. Współpraca z rodzicami i rodziną dziecka Umożliwienie obserwacji dziecka na tle grupy: Organizowanie uroczystości przedszkolnych, prowadzenie zajęć otwartych, codzienne kontakty z rodzicami. Przekazywanie informacji na temat rozwoju dziecka i życia grupy: zebrania z rodzicami, rozmowy indywidualne, przygotowanie wystaw prac dzieci, udostępnienie artykułów z literatury fachowej i innych ważnych informacji. Angażowanie rodziców do aktywnego udziału w życiu grupy i przedszkola: czynne uczestnictwo w uroczystościach i zajęciach otwartych, pomoc przy aranżowaniu i wyposażeniu kącików zainteresowań, wspieranie akcji charytatywnych i innych. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 2 3. Tworzenie okazji do poznania przez dzieci najbliższego środowiska lokalnego Podejmowanie współpracy ze środowiskiem lokalnym: biblioteką, pracą ludzi w różnych zawodach. Udział dzieci w wycieczkach i spacerach przedszkolnych związanych z najbliższym otoczeniem społeczno – przyrodniczym. Przygotowanie i udział przedszkolaków w imprezach, konkursach organizowanych przez instytucje lokalne. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 2 4. Organizowanie uroczystości przedszkolnych. Opracowanie scenariuszy, przygotowanie dzieci do udziału w nich, przygotowanie dekoracji, rekwizytów. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 2 5. Podejmowanie działań uwzględniających współczesne problemy świata. Przygotowanie dzieci do udziału w akcjach społecznych m. in. Sprzątanie Świata, Cała Polska Czyta Dzieciom i inne. Przygotowanie i udział dzieci w realizacji programów profilaktycznych: „Czyste powietrze wokół nas” Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 2 III. „Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej” 1.Wykorzystanie w codziennej pracy pedagogicznej technologii komputerowej. Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych, słowników, itp. Organizowanie warsztatu pracy przy użyciu techniki komputerowej (dokumentacja, pomoce dydaktyczne, ankiety, arkuszy itp.). Prezentacja filmów edukacyjnych (DVD) lub obrazów graficznych związanych z tematyką zajęć; Wykorzystanie komputera do odtwarzania nagrań dźwiękowych podczas zajęć; Opracowanie dyplomów okolicznościowych. Wykonanie zaproszeń, podziękowań, kartek okolicznościowych. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 3 2. Uzyskiwanie informacji i pomocy dydaktycznych z internetu Wyszukiwanie pomocy dydaktycznych, artykułów za pośrednictwem stron internetowych; Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielkami, przedszkolem za pomocą poczty internetowej. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 3 IV. „Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty.” 1. 2. 1. Dostosowanie metod i form pracy do zróżnicowanego poziomu intelektualnego dzieci. 3. Praca indywidualna z dziećmi z trudnościami edukacyjnymi. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 4 4. 5. 2. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. Kierowanie do poradni dzieci mających zaburzenia rozwojowe. Uzyskanie opinii do pracy z dzieckiem. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 4 6. 7. 3. Współpraca ze specjalistami: logopedą i terapeutą. Kierowanie do zajęć z logopedą i terapeutą dzieci wykazujących zaburzenia w różnych obszarach. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 4 V. „Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż.” 1. Poznanie procedury awansu zawodowego Zapoznanie się z obowiązującymi aktami prawnymi oraz śledzenie wszelkich zmian w przepisach prawa oświatowego. IX. 2016 § 7 ust. 2 pkt. 5 2. 2. Zapoznanie z zasadami funkcjonowania i organizacji przedszkola Dokładna analiza dokumentów Publicznego Przedszkola nr 16 – statutu, planów, regulaminów i programów. IX. 2016 § 7 ust. 2 pkt. 5 3. 4. 3. Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego. Zapoznanie się z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli oraz poszerzenie wiedzy w zakresie prawa oświatowego – analiza przepisów oraz śledzenie zmian: Karta Nauczyciela Rozporządzenia MEN. Uwzględnianie obowiązujących przepisów i procedur w codziennej pracy. IX. 2016 § 7 ust. 2 pkt. 5 4. Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego. Gromadzenie dokumentów z przebiegu stażu. Okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 5 5. 5. Przygotowania sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Autorefleksja – analiza planu rozwoju zawodowego Opis realizacji planu rozwoju. Porządkowanie dokumentacji. Analiza osiągniętych wyników i sformułowanie wniosków. § 7 ust. 2 pkt. 5 6. 6. Złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne Poprawne sformułowanie wniosku. Złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne. § 7 ust. 2 pkt. 5 7. 7. Określenie dalszej drogi rozwoju. Wnioski do dalszej pracy. § 7 ust. 2 pkt. 5 Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |