Katalog Marta Zwolińska, 2019-03-27 Radymno Zajęcia przedszkolne, Scenariusze scenariusz zajecia dla dzieci 4-5 letnichScenariusz zajęcia przeprowadzonego w grupie dzieci 4 i 5 letnich Temat: „ Świąteczna matematyka”- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania oraz rachowania na palcach i innych zbiorach zastępczych. Cele główne: • Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania. • Rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku. • Kojarzenie liczby elementów z jej zapisem graficznym – cyfrą. • Kształcenie umiejętności liczenia obiektów niewidocznych i określanie ich liczby. • Przypomnienie i utrwalenie poznanych cyfr. Cele operacyjne (dziecko): • Zna cyfry i liczby, potrafi je umiejętnie stosować. • Kojarzy liczbę elementów z zapisem graficznym – cyfrą. • Dodaje i odejmuje przedmioty ustalając ich liczbę. • Liczy obiekty niewidoczne (dźwięki) i określa ich liczbę. • Umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie mu dostępnym. • Potrafi rozpoznać cyfry i odczytywać je. • Wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce. • Współdziała i wymienia informacje. Obszary podstawy programowej: Ob. 1 Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Ob. 4 Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Ob. 13 Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Ob. 14 Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Treści programowe: • Stwarzanie warunków do liczenia w różnych zabawach, ćwiczeniach, codziennych sytuacjach. • Liczenie obiektów niewidocznych (np. dźwięków) i określanie ich liczby. • Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10. • Poznanie cyfr: od 0 do 9 i liczby 10. • Uczestniczenie w zabawach i zajęciach integrujących grupę. • Przekazywanie informacji za pomocą komunikatów werbalnego i niewerbalnego. Formy aktywności dziecięcej: • językowa, ruchowa, matematyczna, plastyczna Formy organizacyjne: • praca z całą grupą, praca indywidualna Metody: elementy metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, pedagogika zabawy, stawianie zadań do wykonania, działanie, pokaz, objaśnienia, instrukcja. Środki dydaktyczne: kolorowa bibuła, sylwety: trzy bałwanki, cztery śnieżki, jedna choinka, wiersze o bałwanku, choince i śnieżkach, koperty z cyframi 1- 9 dla każdego koperty dla każdego dziecka z obrazkami i puzzlami, emblematy choinek, bałwanków i śnieżynek, dywaniki, patyczki, magnetofon, płyta CD, Przebieg zajęcia: 1. Zabawa powitanka „Wszyscy są…” 2. Słuchanie wierszy pt. „Bałwanek”, „ Przyjazd choinki”, „ Śnieżynki”, „ Bombki” „Bałwanek” Jest taki ogród zaczarowany, po którym chodzą śnieżne bałwany. Duże bałwany, bałwanki małe, wszystkie ze śniegu i jak śnieg białe. Choć mróz największy i śnieżek prószy, bałwankom nigdy nie marzną uszy. Za to, gdy słońce trochę przygrzeje, to czary – mary nos im topnieje. „ Przyjazd choinki” Po torach, po mostach, pomiędzy górami Jedzie do Warszawy pociąg z choinkami. Przypatrzcie się chłopcy, uwaga dziewczynki: Na każdym wagonie nic tylko choinki. Już pociąg przystaje, już podróż skończona, Już jesteś w Warszawie choinko zielona. „Śnieżynki” Wirują jak motyle na wietrze Delikatne lekkie wirują w mroźnym powietrzu maleńkie bieluteńkie wirują w rytmie walca opadając na ziemię otulają ją całą pierzynką białą mięciutką jak aksamit zima z panem mrozem bawi się śnieżynkami „ Bombki” Jest takie magiczne pudełko, w nim świat zaczarowany, świat bombek choinkowych, mojej babci, od jej mamy. Dotykam pudła ostrożnie, swoimi małymi rączkami, otwieram wieczko, a bombki… mienią się kolorami. Czerwone, zielone wiszą obok siebie I mrugają sobie, jak gwiazdy na niebie. Wiszą też niebieskie, żółte, fioletowe, Okrągłe, podłużne, a nawet kwadratowe. 3. Zabawa matematyczna liczymy i porównujemy zbiory. 4. Zabawa ruchowa „ Układamy bombkę ” 5. Zabawa słuchowa „ Ile razy?…” 6. Zabawa matematyczna „ Rachunki przedszkolaka” 7. Zabawa ruchowa „ Zimowe rodzinki” 8. Rozwiązanie „ Świątecznej krzyżówki – łamigłówki” 9. Rozmowy na temat rozwiązanego hasła z krzyżówki „ Idą Święta” 10. Podsumowanie zdobytych wiadomości podziękowanie i zakończenie. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |