Katalog Agnieszka Wawrzyniak-Khan, 2019-03-06 Łódź Język angielski, Konspekty język angielski - lekcja otwarta- opis ilustracji i odpowiadanie na pytaniaKONSPEKT LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO Temat: Opis ilustracji i odpowiadanie na pytania – ustny arkusz maturalny, zadanie 2 Data: 31 stycznia 2019 Czas: 45 minut Prowadzący: A. Wawrzyniak- Khan Klasa: 2b Cele ogólne: - rozwijanie strategii egzaminacyjnych: umiejętność przewidywania pytań egzaminatora - powtórzenie struktur czasów teraźniejszych Present Simple/Continuous - rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania w czasach teraźniejszych - rozwijanie umiejętności relacjonowania w czasach Past Simple/Continuous - kształcenie umiejętności komunikacji - umiejętnie dobieranie adekwatnego słownictwa do opisu postaci, miejsca, czynności i Emocji Cele dla obserwatora: - wykorzystanie aplikacji mobilnej mentimeter.com w nauce języka obcego i uzyskiwaniu informacji zwrotnej - udzielanie i uzyskiwanie informacji zwrotnej od uczniów, wykorzystanie elementu niespodzianki - organizowanie zajęć w oparciu o pracę w grupach Uczeń: - dokonuje pełnego opisu ilustracji na egzaminie - potrafi udzielić odpowiedzi adekwatnie do charakteru pytania odnosząc się bądź to do ilustracji bądź własnych doświadczeń - uczeń potrafi krótko zrelacjonować wydarzenie związane z jego doświadczeniami - uczeń potrafi przewidzieć pytania egzaminatora do materiału stymulującego - uczeń potrafi zadać pytania w czasach teraźniejszych - uczeń potrafi dobrać adekwatne słownictwo związane z opisem postaci, miejsca, emocji oraz wykonywanych czynności ( wszystkie działy tematyczne a w szczególności Człowiek i Dom) - uczniowie dzielą się pracą i dobierają sobie role pełnione w grupie i zadania Formy pracy: praca w grupach Metody: aktywizująca: praca w grupach , obsługa aplikacji mobilnej: mentimeter.com (dla nauczyciela) /menti.com (dla ucznia) Pomoce dydaktyczne: karta pracy (dla ucznia) tablica interaktywna tablica zwykła aplikacja mobilna : mentimeter.com / menti.com ilustracje zaczerpnięte z darmowej strony internetowej pixabay karteczki z przypisanymi rolami Przebieg lekcji: 1. Nauczyciel zapisuje temat na tablicy i zapoznaje uczniów z celem lekcji 2. Nauczyciel zadaje pytanie: „Co wiemy o zadaniu 2 na egzaminie ustnym?” Nauczyciel zapisuje w formie uproszczonej na tablicy przypomniane informacje: Opis ilustracji – niezbędne elementy: opis osoby, miejsca, czynności, emocji, detali Opis czynności zawsze w Present Continuous Trzy pytania do obrazka, których uczeń nie ma w swoim arkuszu: pierwsze odnosi się do obrazka, drugie do ucznia, trzecie do doświadczeń ucznia z przeszłości 3. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Otrzymują listę ról jakie mogą pełnić i rozdzielają je między siebie: Myśliciel, Główny Koordynator, Kontroler czasu, Ekspert Gramatyczny, Ekspert Ortograficzny, Ekspert IT. Jeśli grupa jest 5-osobowa Główny Koordynator będzie również ekspertem IT, odpowiedzialnym za wprowadzanie tekstu do aplikacji lub Ekspert Gramatyczny może być również Ortograficznym. 4. Nauczyciel informuje, że wszystkie zadania do końca lekcji będą wykonywać w ustalonych grupach oraz, że będą pracować w aplikacji mobilnej mentimeter.com/menti.com . 5. Nauczyciel wyświetla pierwsze zdjęcie ze swojej prezentacji na tablicy interaktywnej. Prosi uczniów o wejście w aplikację menti.com i wprowadzenie odpowiedniego kodu. Uczniowie wykonują pierwsze zadanie polegające na wprowadzeniu w formie chmury wyrazowej 10 słów kluczowych dla ilustracji oraz 1 niezwiązanego z ilustracją. Po upływie wyznaczonego czasu odpowiedzi uczniów są prezentowane na tablicy interaktywnej. Grupa przeciwna wyszukuje niepasujące słówko. 6. Nauczyciel wyświetla kolejną prezentację. Każda grupa ma za zadanie dokonać opisu ilustracji według ustalonego porządku – opis postaci, miejsca, czynności, emocji, detali. Koordynatorzy grup prezentują swoje prace. Nauczyciel zaznacza na tablicy na wcześniej przygotowanej tabeli czy prace wypełniają podane kryteria: - opis osoby - opis miejsca - opis czynności w czasie present continuous - opis emocji - opis detali - poprawność gramatyczna 7. Nauczyciel wyświetla inne zdjęcia. Tym razem zadaniem grup jest opracować pytania do ilustracji, których mogliby się spodziewać na egzaminie pamiętając o ich innym charakterze: - pierwsze ma się odnosić do obrazka – czas teraźniejszy - drugie skierowane jest do ucznia- czas teraźniejszy - trzecie dotyczy doświadczeń ucznia z przeszłości – czas przeszły Uczniowie wprowadzają do aplikacji swoje propozycje pytań co pozostali mogą śledzić na tablicy interaktywnej. Wspólnie z nauczycielem omawiają poprawność i prawdopodobieństwo pytań. Nauczyciel prosi grupy by przygotowały odpowiedzi na pytania ułożone przez drugą grupę. Po wyznaczonym czasie prezentują swoje odpowiedzi. Nauczyciel ocenia czy grupy wypełniły podane kryteria. 8. Każda grupa otrzymuje zestaw : obrazek w aplikacji pod podanym kodem, kod QR do zeskanowania skrywający 10 pytań a także kartę pracy. Zadaniem uczniów jest wykonać złożone zadania w zespołach. Muszą opracować : - chmurę 15tu kluczowych słów do obrazka, w której ukryją dwa niezwiązane z obrazkiem - pełny opis ilustracji - zeskanowanie kodu QR i wybranie spośród 10 ukrytych pytań tych które będą adekwatne do ich obrazka. - przygotowanie odpowiedzi na te pytania 9. Uczniowie prezentują swoje prace po upływie wyznaczonego czasu. Nauczyciel sprawdza czy zadanie zostało w pełni wykonane z zachowaniem wymaganych kryteriów. 10. Nauczyciel prosi każdego ucznia by zajrzał pod spód swojego krzesełka. Czeka tam na niego ukryta niespodzianka (dobry cukierek) i 1 pytanie związane z lekcją. 11. Nauczyciel prosi uczniów o wzięcie udziału w głosowaniu w aplikacji w celu uzyskania informacji zwrotnej dotyczącej zadania 2 z arkusza ustnego na egzaminie. Zebrane informacje posłużą do zaplanowania kolejnych działań w celu ćwiczenia wymaganych umiejętności w obrębie tego typu zadania. 12. Nauczyciel podsumowuje zajęcia i pyta uczniów czy i w jaki sposób praca w grupach była dla nich pomocna. Załączniki: - karta pracy dla zespołów - brak przewidywanych odpowiedzi ucznia gdyż wszystkie zadania zespołowe mają charakter otwarty - pytania, które na koniec lekcji będą jej podsumowaniem Karta pracy dla grupy: 1. Opracujcie chmurę wyrazową składającą się z 15 wyrazów kluczowych dla podanej ilustracji. W chmurze muszą być ukryte dwa wyrazy niezwiązane z obrazkiem. 2. Dokonajcie pełnego opisu ilustracji uwzględniając wszystkie jego obowiązkowe elementy. 3. Używając skanera kodów QR zeskanujcie podany kod. 4. Wybierzcie 3 pytania, które Waszym zdaniem pasują do Waszego obrazka. 5. Przygotujcie odpowiedzi na te pytania. Pytania pod krzesło: 1. Ile jest pytań do obrazka w zad 2 w ustnym arkuszu maturalnym? (3) 2. Czy uczeń widzi w swoim arkuszu pytania do obrazka? (nie) 3. Czy odpowiadając na jedno z pytań do obrazka muszę użyć czasu przeszłego? (tak) 4. Czy odpowiadając na pytania skierowane do ucznia muszę mówić prawdę? (nie) 5. Czy opis obrazka zawiera opis osoby? (tak) 6. Jakiego czasu użyję opisując czynności dziejące się na obrazku? (present continuous) 7. Kiedy w zadaniu 2 muszę użyć czasu przeszłego prostego? (w pyt 3) 8. Które pytanie w arkuszu jest skierowane do ucznia ? (2 i 3) 9. Które pytanie w arkuszu dotyczy jedynie obrazka? (1) 10. Dlaczego dobrze jest przewidzieć pytania które zada mi egzaminator? 11. Ile mam czasu na zadanie 2 z arkusza? (5minut) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |