Katalog Beata Matynia, 2019-03-06 Bilcza Edukacja czytelnicza, Plany pracy Plan pracy świetlicy szkolnejRoczny plan pracy świetlicy szkolnej na rok szkolny 2016/2017 I. Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy. 1. Organizacja pracy świetlicy. - Zapoznanie z regulaminem świetlicy. - Ustalenie zasad obowiązujących na świetlicy. - Integracja zespołu. 2. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków. - Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych. - Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie. - Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów. - Kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej. - Dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole. - Ukazywanie sposobów kulturalnego zachowania się wobec innych, zachowania się przy stole. - Wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku. - Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej. - Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenie sobie w sytuacjach trudnych. - Umiejętność właściwego porozumiewania się z innymi. - Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów. 3. Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym. - Zorganizowanie warunków i zapewnienie czasu na odrabianie zadań i naukę świetlicy. - Pomoc w odrabianiu lekcji. - Dbałość o poprawność wypowiedzi. - Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków. - Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się. - Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci. - Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie. 4. Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć: - plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych; - czytelniczo-medialnych – udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych w szkole(zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, oglądanie filmów edukacyjnych, współpraca z biblioteką ; - umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych, już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne; - hobbystycznych; - sportowo – zabawowych. 5. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych. - Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych. - Wykonywanie gazetek okolicznościowych 6. Edukacja ekologiczna . - Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne. - Wyrabianie nawyków segregowania śmieci. 7. Edukacja prozdrowotna. - Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej). - Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się). - Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój. 8. Edukacja czytelnicza i medialna. - Czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych. - Rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem. - Współpraca z biblioteką przy organizowaniu imprez związanych z książką. II. Rodzaje zajęć. Zajęcia relaksacyjne. Odrabianie pracy domowej. Gry i zabawy integracyjne. Zajęcia artystyczne (techniczne, plastyczne, muzyczne). Czytanie ze zrozumieniem. Zajęcia ruchowe (ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu, w sali gimnastycznej) Konkursy, zagadki, krzyżówki, rebusy. Gry edukacyjne i planszowe. Zajęcia wynikające z planu świetlicy szkolnej. Oglądanie filmów edukacyjnych. III. Tematyka zajęć wychowawczo-dydaktycznych realizowana w świetlicy. Wrzesień 1.Integracja grupy świetlicowej i organizacja pracy. Ustalenie norm i zasad obowiązujących na świetlicy; zapoznanie dzieci z regulaminem świetlicy, wdrażanie do jego przestrzegania. Kształtowanie umiejętności przedstawiania się, gry i zabawy integrujące grupę. 2.Nasze wspomnienia wakacyjne. Opowiadanie przeżyć wakacyjnych. Zapoznanie z mapą Polski i odszukiwanie wakacyjnych miejscowości; środki lokomocji dawne i współczesne; kształtowanie zdolności manualnych. 3.Bezpieczeństwo dzieci. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w szkole i drodze do szkoły. Gry edukacyjne związane z tematyką bezpieczeństwa. 4.Jestem dobrym kolegą, koleżanką Kto to jest życzliwy człowiek? – wypowiedzi na temat życzliwości i koleżeństwa; zabawy rozwijające zaufanie; pogadanka na temat pomocy koleżeńskiej. 5.Savoir vivre - o dobrym wychowaniu. Pogadanka na temat kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach; wyjaśnienie pojęcia kultury osobistej i potrzeby jej przestrzegania w życiu codziennym; Zajęcia z wykorzystaniem wiersza Jana Brzechwy „Kwoka”. Październik 1.Jesień jako pora roku. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w czasie podczas zajęć na powietrzu, pogadanka na temat właściwego zachowania się podczas wycieczek i zajęć w terenie. Zbieranie i rozpoznawanie liści, darów jesieni, wykonywanie kompozycji jesiennej postaci, bukietów. 2.Wymarzony nauczyciel. Rozmowa na temat pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły, omówienie wiersza J. Tuwima „Wszyscy dla wszystkich”, zapoznanie dzieci ze znaczeniem Dnia Edukacji Narodowej. 3.Dary jesieni. Charakterystyczne cechy jesieni, czytanie wierszy o jesieni, dostrzeganie walorów i uroku jesiennego lasu, rozmowy. ”Razem ze Słonkiem” M. Kownacka. 4.Warzywa jesienne źródłem witamin . Zapoznanie z pracami, które wykonuje się jesienią w sadzie i w ogrodzie; czytanie wiersza J. Brzechwy „ Na straganie „ i J. Tuwima „ Warzywa”. 5.Pamietajmy tych, którzy odeszli. Wyjaśnienie symboliki grobu; wdrażanie do czczenia pamięci zmarłych, odpowiedniego zachowania się na cmentarzu i w miejscach pamięci. Listopad 1.Narodowe Święto Niepodległości. Zapoznanie dzieci z pojęciem Ojczyzna i symbolami narodowymi (godło, flaga) i historią odzyskania niepodległości przez Polskę. Kształtowanie postaw patriotycznych. Zapoznanie z treścią wiersza W. Bełzy „Kto ty jesteś”. 2.Jacy jesteśmy na co dzień? Kształtowanie postawy dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron, rozpoznawanie swoich uczuć i emocji, dostrzeganie swoich sukcesów . 3.Uczymy się być przyjaznym. Rozpoznawanie cech prawdziwego przyjaciela; kształtowanie postawy empatii, sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych. 4.Katarzynki i Andrzejki. Poznawanie ciekawostek związanych z Andrzejkami i Katarzynkami. Grudzień 1. Barbórka i Mikołajki. Zapoznanie z legendą „Świętego Mikołaja”, pisanie listów do św. Mikołaja, Czytanie wiersza J.L. Kerna „Wiersz o Mikołąjach.”. Uwrażliwianie na potrzeby innych, kształtowanie postawy szacunku do ciężkiej pracy. 2.Radość świętowania. Rozbudzanie radosnego nastroju w związku ze zbliżającymi się świętami, zachęcanie do wykonywania świątecznych dekoracji i ozdób, poznawanie wierszy i opowiadań o tematyce świątecznej z książki „Czar Bożego Narodzenia” wydawnictwa Zielona Sowa; Kraków 2007r. 3.Miłość i tolerancja- święta Bożego Narodzenia. Zapoznanie ze znaczeniem słów miłość, tolerancja; ukazanie tradycji i obyczajów świątecznych; śpiewanie kolęd i pastorałek. Czytanie wiersza J. L. Kerna „ Przyjazd choinki”. Styczeń 1.Być lepszym w Nowym Roku. Doskonalenie znajomości nazw: pór roku, miesięcy oraz dni tygodnia; poganka na temat tego, co zrobić, aby być lepszym w Nowym Roku. 2.Zima, zima, zima…. Charakterystyka zimy, pogadanka na temat skąd się bierze śnieg, jak wygląda krajobraz, jakie są sporty zimowe; zachęcanie do przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabawy na śniegu i lodzie. Czytanie wiersza J. L. Kerna „Śnieg”. 3 Dzień Babci i Dziadka-rodzina. Kształtowanie postaw miłości, przywiązania, szacunku dla dziadków, rozbudzanie szacunku dla osób starszych. 4.Karnawał –czas zabawy i radości.. Co to jest karnawał , zabawy karnawałowych, rozbudzanie radosnego nastroju; wyrabianie wrażliwości estetycznej, rozwijanie zdolności manualnej podczas tworzenia masek karnawałowych. Luty 1.Kraje wiecznego śniegu i lodu. Zapoznanie z krajami wiecznego śniegu. Poszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych i życiu codziennym mieszkańców tych krajów. Czytanie opowiadania „ Anaruk, chłopiec z Grenlandii”. 2.J. H. Andersen – człowiek, który napisał najpiękniejsze baśnie. Zapoznanie z sylwetką pisarza, rozbudzenie zainteresowań czytelniczych; kształtowanie postaw moralnych; doskonalenie umiejętności uważnego słuchania wybranych baśni. Marzec 1.Święto wszystkich kobiet. Zapoznanie z sylwetkami sławnych kobiet; pogadanka o zasadach dobrego zachowania względem kobiet; projektowanie i wykonanie barwnej kompozycji z okazji święta kobiet. 2.Legendy ludowe. Poznanie sposobów przekazywania baśni ludowych (legend) z pokolenia na pokolenie; zapoznanie z treścią wybranych legend i ukazanie ich znaczenia . 3.Żegnaj zimo, witaj wiosno! Znaczenie zwyczaju topienia Marzanny; czytanie wierszy o tematyce wiosennej; rozwijanie spostrzegawczości i wrażliwości na piękno przyrody; określenie zmian w przyrodzie związanych z nadejściem wiosny. Turniej zagadek wiosennych „Razem ze Słonkiem” M. Kownacka. 4.Po co czytać? Z książką odkrywamy świat. Wprowadzenie elementów wiedzy o książce – jak powstała, jej budowa, wyjaśnienie pojęć: autor, ilustrator, druk, okładka, ilustracja; rozwijanie wyobraźni i wrażliwości u dzieci; kształtowanie nawyku czytania książki; prezentacja przez dzieci swoich ulubionych książek. Kwiecień 1 Świat zabawek i zabawy. Kształcenie umiejętności organizacji zabawy, zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo bawiących się dzieci; wypowiedzi dzieci na temat ich ulubionych zabaw i zabawek. 2.Tradycje wielkanocne. Tradycje i obrzędy wielkanocne; wykonywanie dekoracji świątecznych. 3.Mali ekolodzy. Wdrażanie dzieci do szanowania Ziemi; kształtowanie postawy troski o środowisko naturalne; zachęcanie do segregowania śmieci i dbałości o czystość otoczenia. 4.Majowe święta. Stolice Polski dawniej i dzisiaj. Zapoznanie z legenda o powstaniu państwa polskiego, odnajdywanie na mapie dawnych stolicy Polski. Rozmowa na temat świąt narodowych: 1 maja – Święto Pracy, 2 maja – Święto Flagi, 3 maja – Święto Uchwalenia Konstytucji; wyrabianie pozytywnego stosunku do kraju, w którym mieszkamy. Maj 1.Dlaczego należy dbać o zdrowie? Rozwiązywanie zagadek o tematyce zdrowotnej; rozmowa na temat, w jaki sposób należy dbać o zdrowie, jak powinien wyglądać dzień ucznia; ukazanie znaczenia ruchu w życiu człowieka. 2.Dni teatru i tańca. Pogadanka na temat zachowania się w teatrze, ubioru do teatru. Zapoznanie, kto jest kim w teatrze i jakie są rodzaje teatru; 3.Święto rodziny w mojej szkole. Wypowiedzi dzieci na temat zawodów jakie wykonują ich rodzice; podkreślenie ważnej roli matki i ojca w rodzinie; pogłębianie szacunku dla rodziców; zachęcanie do wykonania upominków dla rodziców z okazji ich święta. Czerwiec 1.Nasze hobby. Rozbudzanie zainteresowań działalnością hobbystyczną; prezentowanie i omawianie własnych zainteresowań, 2.To już lato. Zmiany w przyrodzie. Obserwowanie zmian, jakie nastąpiły w przyrodzie; swobodne wypowiedzi dzieci na temat lata i sposobu spędzania czasu wolnego; zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego; doskonalenie umiejętności zabawy i gry w zespole. 3.Za chwilę wakacje! Rozmowa z uczniami na temat ich planów wakacyjnych; wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas letnich wyjazdów, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie wolnym od zajęć szkolnych; rozmowa o konieczności korzystania z ważnych telefonów w sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu. opracowała Beata Matynia Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |