Katalog

Beata Matynia, 2019-03-06
Bilcza

Edukacja czytelnicza, Plany pracy

Plan pracy świetlicy szkolnej

- n +

Roczny plan pracy świetlicy szkolnej na rok szkolny 2016/2017

I. Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy.
1. Organizacja pracy świetlicy.

- Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
- Ustalenie zasad obowiązujących na świetlicy.
- Integracja zespołu.

2. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.

- Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
- Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
- Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów.
- Kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej.
- Dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole.
- Ukazywanie sposobów kulturalnego zachowania się wobec innych, zachowania się przy stole.
- Wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku.
- Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej.
- Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenie sobie w sytuacjach trudnych.
- Umiejętność właściwego porozumiewania się z innymi.
- Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.

3. Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym.

- Zorganizowanie warunków i zapewnienie czasu na odrabianie zadań i naukę
świetlicy.
- Pomoc w odrabianiu lekcji.
- Dbałość o poprawność wypowiedzi.
- Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków.
- Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się.
- Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci.
- Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.

4. Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:

- plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych,
organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;

- czytelniczo-medialnych – udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych w szkole(zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, oglądanie filmów edukacyjnych, współpraca z biblioteką ;


- umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych, już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne;
- hobbystycznych;
- sportowo – zabawowych.
5. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych.

- Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych.
- Wykonywanie gazetek okolicznościowych

6. Edukacja ekologiczna .

- Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.

- Wyrabianie nawyków segregowania śmieci.

7. Edukacja prozdrowotna.

- Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej).

- Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się).

- Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.

8. Edukacja czytelnicza i medialna.

- Czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych.

- Rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.

- Współpraca z biblioteką przy organizowaniu imprez związanych z książką.

II. Rodzaje zajęć.

Zajęcia relaksacyjne.
Odrabianie pracy domowej.
Gry i zabawy integracyjne.
Zajęcia artystyczne (techniczne, plastyczne, muzyczne).
Czytanie ze zrozumieniem.
Zajęcia ruchowe (ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu, w sali gimnastycznej)
Konkursy, zagadki, krzyżówki, rebusy.
Gry edukacyjne i planszowe.
Zajęcia wynikające z planu świetlicy szkolnej.
Oglądanie filmów edukacyjnych.

III. Tematyka zajęć wychowawczo-dydaktycznych realizowana w świetlicy.
Wrzesień

1.Integracja grupy świetlicowej i organizacja pracy.

Ustalenie norm i zasad obowiązujących na świetlicy; zapoznanie dzieci z regulaminem świetlicy, wdrażanie do jego przestrzegania. Kształtowanie
umiejętności przedstawiania się, gry i zabawy integrujące grupę.

2.Nasze wspomnienia wakacyjne.

Opowiadanie przeżyć wakacyjnych. Zapoznanie z mapą Polski i odszukiwanie wakacyjnych miejscowości; środki lokomocji dawne i współczesne; kształtowanie zdolności manualnych.


3.Bezpieczeństwo dzieci.

Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w szkole i drodze do szkoły. Gry edukacyjne związane z tematyką bezpieczeństwa.



4.Jestem dobrym kolegą, koleżanką

Kto to jest życzliwy człowiek? – wypowiedzi na temat życzliwości i koleżeństwa; zabawy rozwijające zaufanie; pogadanka na temat pomocy koleżeńskiej.



5.Savoir vivre - o dobrym wychowaniu.

Pogadanka na temat kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach; wyjaśnienie pojęcia kultury osobistej i potrzeby jej przestrzegania w życiu codziennym; Zajęcia z wykorzystaniem wiersza Jana Brzechwy „Kwoka”.


Październik

1.Jesień jako pora roku.

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w czasie podczas zajęć na powietrzu,
pogadanka na temat właściwego zachowania się podczas wycieczek i zajęć w terenie. Zbieranie i rozpoznawanie liści, darów jesieni, wykonywanie kompozycji jesiennej postaci, bukietów.


2.Wymarzony nauczyciel.

Rozmowa na temat pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły, omówienie wiersza J. Tuwima „Wszyscy dla wszystkich”, zapoznanie dzieci ze znaczeniem Dnia Edukacji Narodowej.


3.Dary jesieni.

Charakterystyczne cechy jesieni, czytanie wierszy o jesieni, dostrzeganie walorów i uroku jesiennego lasu, rozmowy. ”Razem ze Słonkiem” M. Kownacka.

4.Warzywa jesienne źródłem witamin .

Zapoznanie z pracami, które wykonuje się jesienią w sadzie i w ogrodzie; czytanie wiersza J. Brzechwy „ Na straganie „ i J. Tuwima „ Warzywa”.




5.Pamietajmy tych, którzy odeszli.

Wyjaśnienie symboliki grobu; wdrażanie do czczenia pamięci zmarłych, odpowiedniego zachowania się na cmentarzu i w miejscach pamięci.

Listopad

1.Narodowe Święto Niepodległości.

Zapoznanie dzieci z pojęciem Ojczyzna i symbolami narodowymi (godło, flaga) i historią odzyskania niepodległości przez Polskę. Kształtowanie postaw patriotycznych. Zapoznanie z treścią wiersza W. Bełzy „Kto ty jesteś”.


2.Jacy jesteśmy na co dzień?

Kształtowanie postawy dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron, rozpoznawanie swoich uczuć i emocji, dostrzeganie swoich sukcesów
.

3.Uczymy się być przyjaznym.

Rozpoznawanie cech prawdziwego przyjaciela; kształtowanie postawy empatii, sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych.

4.Katarzynki i Andrzejki.

Poznawanie ciekawostek związanych z Andrzejkami i Katarzynkami.

Grudzień

1. Barbórka i Mikołajki.

Zapoznanie z legendą „Świętego Mikołaja”, pisanie listów do św. Mikołaja, Czytanie wiersza J.L. Kerna „Wiersz o Mikołąjach.”. Uwrażliwianie na potrzeby innych, kształtowanie postawy szacunku do ciężkiej pracy.

2.Radość świętowania.

Rozbudzanie radosnego nastroju w związku ze zbliżającymi się świętami, zachęcanie do wykonywania świątecznych dekoracji i ozdób, poznawanie wierszy i opowiadań o tematyce świątecznej z książki „Czar Bożego Narodzenia” wydawnictwa Zielona Sowa; Kraków 2007r.

3.Miłość i tolerancja- święta Bożego Narodzenia.

Zapoznanie ze znaczeniem słów miłość, tolerancja; ukazanie tradycji i obyczajów świątecznych; śpiewanie kolęd i pastorałek. Czytanie wiersza J. L. Kerna „ Przyjazd choinki”.


Styczeń

1.Być lepszym w Nowym Roku.

Doskonalenie znajomości nazw: pór roku, miesięcy oraz dni tygodnia; poganka na temat tego, co zrobić, aby być lepszym w Nowym Roku.


2.Zima, zima, zima….

Charakterystyka zimy, pogadanka na temat skąd się bierze śnieg, jak wygląda krajobraz, jakie są sporty zimowe; zachęcanie do przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabawy na śniegu i lodzie. Czytanie wiersza J. L. Kerna „Śnieg”.

3 Dzień Babci i Dziadka-rodzina.

Kształtowanie postaw miłości, przywiązania, szacunku dla dziadków, rozbudzanie szacunku dla osób starszych.


4.Karnawał –czas zabawy i radości..

Co to jest karnawał , zabawy karnawałowych, rozbudzanie radosnego nastroju; wyrabianie wrażliwości estetycznej, rozwijanie zdolności manualnej podczas tworzenia masek karnawałowych.

Luty

1.Kraje wiecznego śniegu i lodu.

Zapoznanie z krajami wiecznego śniegu. Poszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych i życiu codziennym mieszkańców tych krajów. Czytanie opowiadania
„ Anaruk, chłopiec z Grenlandii”.


2.J. H. Andersen – człowiek, który napisał najpiękniejsze baśnie.

Zapoznanie z sylwetką pisarza, rozbudzenie zainteresowań czytelniczych; kształtowanie postaw moralnych; doskonalenie umiejętności uważnego słuchania wybranych baśni.

Marzec

1.Święto wszystkich kobiet.

Zapoznanie z sylwetkami sławnych kobiet; pogadanka o zasadach dobrego zachowania względem kobiet; projektowanie i wykonanie barwnej kompozycji z okazji święta kobiet.

2.Legendy ludowe.

Poznanie sposobów przekazywania baśni ludowych (legend) z pokolenia na pokolenie; zapoznanie z treścią wybranych legend i ukazanie ich znaczenia .

3.Żegnaj zimo, witaj wiosno!

Znaczenie zwyczaju topienia Marzanny; czytanie wierszy o tematyce wiosennej; rozwijanie spostrzegawczości i wrażliwości na piękno przyrody; określenie zmian w przyrodzie związanych z nadejściem wiosny. Turniej zagadek wiosennych „Razem ze Słonkiem” M. Kownacka.




4.Po co czytać? Z książką odkrywamy świat.

Wprowadzenie elementów wiedzy o książce – jak powstała, jej budowa, wyjaśnienie pojęć: autor, ilustrator, druk, okładka, ilustracja; rozwijanie wyobraźni i wrażliwości u
dzieci; kształtowanie nawyku czytania książki; prezentacja przez dzieci swoich ulubionych książek.


Kwiecień

1 Świat zabawek i zabawy.

Kształcenie umiejętności organizacji zabawy, zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo bawiących się dzieci; wypowiedzi dzieci na temat ich ulubionych zabaw i zabawek.


2.Tradycje wielkanocne.

Tradycje i obrzędy wielkanocne; wykonywanie dekoracji świątecznych.

3.Mali ekolodzy.

Wdrażanie dzieci do szanowania Ziemi; kształtowanie postawy troski o środowisko naturalne; zachęcanie do segregowania śmieci i dbałości o czystość otoczenia.

4.Majowe święta. Stolice Polski dawniej i dzisiaj.

Zapoznanie z legenda o powstaniu państwa polskiego, odnajdywanie na mapie dawnych stolicy Polski. Rozmowa na temat świąt narodowych: 1 maja – Święto Pracy, 2 maja – Święto Flagi, 3 maja – Święto Uchwalenia Konstytucji; wyrabianie pozytywnego stosunku do kraju, w którym mieszkamy.

Maj

1.Dlaczego należy dbać o zdrowie?

Rozwiązywanie zagadek o tematyce zdrowotnej; rozmowa na temat, w jaki sposób należy dbać o zdrowie, jak powinien wyglądać dzień ucznia; ukazanie znaczenia ruchu w życiu człowieka.

2.Dni teatru i tańca.

Pogadanka na temat zachowania się w teatrze, ubioru do teatru. Zapoznanie, kto jest kim w teatrze i jakie są rodzaje teatru;

3.Święto rodziny w mojej szkole.

Wypowiedzi dzieci na temat zawodów jakie wykonują ich rodzice; podkreślenie ważnej roli matki i ojca w rodzinie; pogłębianie szacunku dla rodziców; zachęcanie do
wykonania upominków dla rodziców z okazji ich święta.

Czerwiec

1.Nasze hobby.

Rozbudzanie zainteresowań działalnością hobbystyczną; prezentowanie i omawianie własnych zainteresowań,

2.To już lato.

Zmiany w przyrodzie. Obserwowanie zmian, jakie nastąpiły w przyrodzie;
swobodne wypowiedzi dzieci na temat lata i sposobu spędzania czasu wolnego; zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego; doskonalenie umiejętności zabawy i gry w zespole.

3.Za chwilę wakacje!

Rozmowa z uczniami na temat ich planów wakacyjnych; wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas letnich wyjazdów, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie wolnym od zajęć szkolnych; rozmowa o konieczności korzystania z ważnych telefonów w sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu.




opracowała Beata Matynia

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.