AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Martyna Toll, 2019-03-06
Częstochowa

Edukacja dla bezpieczeństwa, Scenariusze

Scenariusz zajęć edukacyjno-plastycznych w świetlicy szkolnej

- n +

Scenariusz zajęć edukacyjno-plastycznych
w świetlicy szkolnej
Temat tygodnia Hu, hu, ha – nasza zima zła.
Temat dnia: Bezpieczne zabawy zimowe.
Cel ogólny:
- kształcenie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego
- przestrzeganie zasad obowiązujących w relacjach międzyludzkich
- dostrzeganie różnorodności zachowań i postaw ludzi
- kształtowanie odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo
- uświadomienie konsekwencji nieprzestrzegania zakazów obowiązujących podczas zabaw na śniegu i lodzie
Cele szczegółowe:
- doskonalenie porozumiewania się w różnych sytuacjach
- odróżnianie miejsc zabaw bezpiecznych od niebezpiecznych
- umiejętne ocenianie zachowania swoich rówieśników
- rozwiązywanie zagadek związanych z tematyką zimową
- rozwijanie umiejętności przewidywania skutków swojego działania
Metody pracy:
- słowne: praca z tekstem, rozmowa kierowana, drama
- problemowe; praca z historyjką obrazkową
- praktycznego działania: wykonanie pracy plastycznej
- oglądowe: pokaz, obserwacja
- ekspresywne: zabawowe
Formy pracy:
- zbiorowa
- grupowa
- indywidualna jednolita, zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
Tekst opowiadania „Opowieść Radka”, obrazek o zabawach zimowych w formie puzzli, karty pracy, białe balony, duże łyżki, piłeczki pingpongowe, czarny brystol, biała pasta do zębów, wata, biała bibuła, biały papier, kredki, płyta CD z muzyką relaksacyjną, papierowe buźki.
Przebieg zajęć:
I. Wstęp
„Co się zmieniło” - zabawa integrująca wszystkich uczestników zajęć,(ćwiczenie kształtujące spostrzegawczość oraz przełamujące bariery w kontaktach).
Dzieci stoją w parach, przyglądają się sobie uważnie. Następnie odwracają się do siebie plecami. Jedno z nich (wcześniej ustalone) zmienia coś w swoim wyglądzie. Po upływie 30 sek. Odwracają się do siebie i po dokładnym przyjrzeniu się sobie, mówią jaka zmiana nastąpiła lub samodzielnie poprawiają wygląd zmienionej osoby. Potem następuje zmiana ról.
II. Zapoznanie z tematem zajęć.
1. Uczestnicy zajęć mają za zadanie ułożyć z przygotowanych przez nauczyciela puzzli obrazek a następnie zatytułować go. (obrazek przedstawia zimowe zabawy dzieci)
Nauczyciel przeprowadza rozmowę na temat wyglądu zimy i zabaw zimowych dzieci przedstawionych na obrazku.
Jaką zimę lubią dzieci i dlaczego?
W co możemy bawić się, gdy jest dużo śniegu?
Które sprzęty umożliwiają nam zimowe zabawy?
O czym musimy pamiętać podczas zabaw?
Wspólne wysnucie wniosku. Zabawy na śniegu są cudowne. Lepienie bałwana, rzucanie się śnieżkami czy jazy na nartach, sankach czy łyżwach to istny raj. Jest to fantastyczne pod warunkiem, że podczas zabawy włączamy myślenie. Zabawa może być fajna albo fatalna w skutkach.
2. Wysłuchanie „Opowiadania Radka” .
„Opowiadanie Radka”

Ferie były wyjątkowo udane. Zima jak w bajce. Szaleliśmy z kolegami na sankach. Po kilku dniach trochę się ociepliło. Nie przeszkadzało nam to, bo cały czas było dużo śniegu no i teraz lepił się doskonale. Zaczęliśmy bawić się w wojnę śniegową, w której pociskami były oczywiście śnieżki… Przyznam, wcale nie było przyjemnie dostać kulką. Były ciężkie i dość twarde. Kiedy zbliżała się pora powrotu do domu, wpadliśmy na pomysł, aby zrobić sobie zapasy amunicji na następny dzień. Narobiliśmy całe mnóstwo śniegowych. Następnego dnia znokautowaliśmy przeciwnika …niestety dosłownie. Śnieżki w nocy zamarzły. Były twarde jak kamienie. Trafiłem jedną w głowę kolegi. Upadł. Myślałem, że nie żyje … Byłem przerażony. Kolega ocknął się dopiero po krótkiej chwili. Teraz, kiedy mam rzucić czymkolwiek, pięć razy się zastanawiam, czy mogę………

3. Wspólna analiza treści opowiadania. Ostrzeżenia i rady dotyczące zimowych zabaw na śniegu nie tylko dla Radka. Rozmowa na temat innych, znanych dzieciom zabaw zimowych.
Przypomnienie najważniejszych zasad którymi powinny kierować się dzieci podczas zimowych zabaw.
Nie rzucaj twardymi śnieżkami!
Nie zjeżdżaj z górki na sankach w pobliżu jezdni!
Nigdy nie baw się na zamarzniętym stawie lub jeziorze!
Nigdy nie przyczepiaj sanek do samochodu!
Jeżdżąc na nartach zawsze zakładaj kask!

4. Zabawa ruchowa przy muzyce w rzucanie śnieżkami „białymi balonami”.
5. Praca indywidualna. Karta pracy. Podpisz przedstawione ilustracje używając słów: bezpiecznie, niebezpiecznie. Pokoloruj tylko te obrazki, które podpisane są słowem bezpieczne.
- omówienie zabaw zimowych przedstawionych na ilustracjach;
- ocena zachowania przedstawionych dzieci na obrazkach i uzasadnienie swojego wyboru;
- wyciąganie wniosków przyczynowo-skutkowych na podstawie przedstawionych na karcie pracy ilustracji;
6. Zabawa tematyczne z elementami dramy i pantomimy w rytm spokojnej muzyki; (przedstawienie ruchem podanych sytuacji)
- slalom na nartach;
- zjazdy z górki na sankach;
- jazda figurowa na lodzie
- lepienie bałwana
- rzuty śnieżkami
- gra w hokeja
7. Wyścigi „śniegowych kulek” w rzędach, zabawa ruchowa z piłeczkami pingpongowymi, które dzieci muszą przenieść na łyżkach z zachowaniem ostrożności i przekazać następnej osobie. Wygrywa ten rząd, którego dzieci nie upuszczą ani jednej „śniegowej kulki”.
8. Praca plastyczna w grupach „Zimowe zabawy” ( lepienie bałwana, jazda na sankach, jazda na łyżwach lub na nartach, gra w hokeja, ). Po wyborze zabawy grupa przystępuje do wykonania pracy techniką „collage” oraz środkiem malarskim w postaci białej pasty do zębów.
9. Zakończenie zajęć i zorganizowanie wystawki prezentującej prace poszczególnych grup.
10. Podsumowanie zajęć- informacja zwrotna dla wychowawcy.
O czym rozmawialiśmy na dzisiejszych zajęciach?
Co powinny zapamiętać dzieci, które będą bawić się zimą na dworze?
Wychowawca wypowiada nieskończone zdanie, które związane jest z bezpieczeństwem zimowych zabaw.
Nie rzucaj…
Nie zjeżdżaj…….
Nie baw się…..
Nie przyczepiaj….
Jeżdżąc na nartach ……….
Na łyżwach ślizgaj się …………itp.

12. Ewaluacja zajęć. Czy podobały Wam się dzisiejsze zajęcia?
Dzieci wyrażają swoją opinię za pomocą wybranej buźki:


opracowała: Martyna Toll wychowawca świetlicy szkolnej

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.