AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Curyło - Drabek, 2019-03-05
Tarnowiec

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Jestem Polakiem”- budzenie poczucia przynależności do własnego miasta i kraju. Scenariusz zajęcia dla dzieci 4 - 5 letnich

- n +

Obszar z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.

5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych,
z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne.

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka.

2) odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej;

5) ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi
w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;

7) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby;

8) obdarza uwaga inne dzieci i osoby dorosłe.

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.

5) odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;

7) eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;

10) wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej.

Cel główny zajęcia:

- Kształtowanie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej. Rozwijanie poczucia przynależności narodowej.

Cele operacyjne (wskaźniki) zajęcia:

DZIECKO:
- chętnie uczestniczy we wspólnej zabawie;
- wie, że jest Polakiem;
- recytuje wiersz;
- reaguje na przerwę w muzyce;
- współdziała w parze z kolegą podczas składania flagi;
- rozwiązuje zagadki o symbolach narodowych;
- składa w całość obrazek z 6 elementów;
- potrafi rozpoznać herb miasta Warszawy i Tarnowa wśród innych;
- zna miejsce położenia Tarnowa, Warszawy i biegu Wisły na konturze Polski;
- śpiewa piosenkę.

Zaplanowane metody pracy:

Czynna: zadań stawianych dzieciom do wykonania, ćwiczeń praktycznych;
Słowna: rozmowa, polecenia nauczycielki;
Oglądowa: pokaz nauczyciela;
Aktywizująca: integracyjna, ewaluacyjna;

Zaplanowane formy pracy: praca z całą grupą, w parach, indywidualna;

Zaplanowane środki dydaktyczne: kukiełka, płyta CD z nagraniami, tekst zagadek, kontury mapy Polski, niebieskie wstążki, ilustracje herbów miast polskich, flaga Polski, białe i czerwone paski krepiny, puzzle „Godło Polski” dla każdego dziecka, tekst „Bądźcie przedszkolakami patriotami”, dyplomy dla dzieci.

Rodzaj aktywności: werbalna, ruchowa.

Przebieg zajęcia:

1.Powitanie w zabawie „Witam dzieci”.

2.Przedstawienie kukiełki Bambo i przekazanie dzieciom informacji od cudzoziemca - przyjechał z daleka, z Afryki i chciałby dowiedzieć się ważnych informacji o waszym kraju.

3.Recytacja przez dzieci wiersza W. Bełzy pt. „Katechizm polskiego dziecka”.

4. Zagadka:
Ogoniasta panienka
miecz i tarczę ma w rękach
Chociaż nie jest rycerzem
to stolicy nam strzeże.
Zagadka:
Czyj to jest herb moi kochani
Z żółtą gwiazdą i żółtym półksiężycem
Odszukanie herbu miasta Tarnowa i Warszawy wśród innych.

5.Zagadka:
Biel na niej jest i czerwień.
Powiewa pięknie, gdy wiatr się zerwie.
Zabawa ruchowa „Ułóż flagę”. Dzieci biegają w rytm muzyki, na przerwę w muzyce dobierają się w pary i układają flagę Polski z pasków krepiny.

6.Zaznaczenie na konturze Polski miejsce położenia Tarnowa, Warszawy i biegu Wisły.

7.Zagadka:
W górach mieszka wielki ptak
To jest Polski naszej znak.
Zobaczysz go kiedyś może
To jest biały .....
Składanie z części „Godła Polski”.

8.Śpiew piosenki „Symbole narodowe”.

9.Odczytanie przez nauczycielkę tekstu „Bądźcie przedszkolakami patriotami”.
Bądźcie przedszkolakami patriotami!!!
1. Szanujcie symbole narodowe Polski: hymn, godło i flagę państwową.
2. Szanujcie język i kulturę swojej Ojczyzny.
3. Szanujcie święta narodowe.
4. Poznawajcie historię własnego kraju.
5. Poznawajcie polskie tradycje ludowe.
6. Dbajcie o piękno naszego kraju.
7. Bądźcie dumni, że jesteście Polakami gdziekolwiek będziecie.

10.Podziękowanie za zabawę, wręczenie przez panią dyrektor dyplomów dzieciom, ewaluacja.

Literatura:
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
Program wychowania przedszkolnego „Kocham Przedszkole,wyd. WSiP.
A.Wacławski – „100 - lecie niepodległości Polski”
W. Bełza – „Katechizm polskiego dziecka”
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.