Katalog Małgorzata Kłosowska, 2019-03-06 Jelenia Góra Zawodowe, Scenariusze Scenariusz zajęć edukacyjnych - cykl życia produktuScenariusz lekcji Przedmiot: marketing usług hotelarskich Temat lekcji: cykl życia produktu Cele lekcji: po zakończeniu lekcji uczniowie powinni: - znać fazy życia produktu; - umieć je scharakteryzować; - umieć określić czynniki decydujące o dalszym wytwarzaniu produktu w fazie jego spadku sprzedaży. Nauczyciel: mgr Małgorzata Kłosowska 1. Sprawdzenie obecności. 2. Odpytanie uczniów. 3. Przypomnienie ostatniej lekcji. 4. Wprowadzenie do tematu. 5. Podstawowy wykres cyklu życia produktu. Lata sprzedaży (czas) Ilość w tys. sztuk 1 rok 200 2 rok 400 3 rok 600 4 rok 550 5 rok 400 6 rok 300 7 rok 200 8 rok 100 Notatka dla uczniów: I. Wprowadzenie nowego produktu na rynek zależy od wybrania odpowiedniego momentu, np. nowy rodzaj stroju kąpielowego w zimie?, płaszcze w lecie? Wprowadzenie nowego produktu wiąże się z dużymi wydatkami firmy na: zaprojektowanie, wdrożenie, koncesje, wyprodukowanie dużej liczby produktów (dystrybucja) , kampanię reklamową (poinformowanie nabywców o nowym produkcie). Produkt nie posiada konkurentów na rynku. II. Wzrost. Następuje najszybszy wzrost sprzedaży. Na etapie wzrostu pojawiają się już substytuty produktu, ( np. ciastka oreo firmy Kraft Foods i substytut). Ilość substytutów oraz ich siła oddziaływania na rynek może wymusić na producencie konieczność modyfikacji swojego produktu. III. Dojrzałość. Sprzedaż w tej fazie rośnie, ale wzrost ten jest słabszy niż wzrostu występujący w fazie poprzedniej. Produkt ma już stałych użytkownikach produktu – takich, którzy wypróbowali towar i powtarzają zakup. Ich zakupy dostarczają firmie znacznych zysków, gdyż na rynku działa już wtedy wielu konkurentów, pomiędzy których rozdzielają się klienci. IV. Spadek. W fazie tej następuje spadek produkcji i sprzedaży. Przestaje działać reklama i inne instrumenty promocji. Skutecznym instrumentem promocji może być obniżanie ceny, znalezienie nowych kanałów dystrybucji, zastosowań, klientów lub modyfikacja. Np. jogurty Danon(patyczki, magnesy, rebusy, kolorowanki). 6. Zadanie. Zaznacz na wykresie dane i powiedz jak przedstawia się cykl życia produktu. Lata sprzedaży (czas) Ilość w tys. sztuk 1 rok 200 2 rok 400 3 rok 600 4 rok 300 5 rok 400 6 rok 500 7 rok 700 8 rok 800 7. Zadanie. Zaznacz na wykresie dane i powiedz jak przedstawia się cykl życia produktu. Lata sprzedaży (czas) Ilość w tys. sztuk 1 rok 200 2 rok 400 3 rok 600 4 rok 700 5 rok 700 6 rok 700 7 rok 700 8 rok 700 8. Idealny cykl życia produktu. 9. Przedłużanie cyklu życia produktu. -odnowienie produktu (zmiana opakowania, polepszenie jakości, wydłużona gwarancja, np. campus-dożywotnia, stojąca tubka pasty do zębów Colgate spowodowała wzrost sprzedaży o 30 %. -znalezienie nowego zastosowania dla produktu, telefony komórkowe mają aparaty, dyktafony itp. -znalezienie nowych użytkowników, np. Mc Donalds- ekspansja firmy na świat, mc drive. 10. Cykl życia produktu „dziwactwa”.np. figurki śmierdziele: 11. Zadanie. Określ w jakiej fazie cyklu znajduje się: -fiat 126 p -restauracja Mc Donalds -magnetowid -telewizor 3d 12. Wymień produkty nowe lub, znajdują się na rynku, które: a. Odniosły sukces: b. Poniosły fiasko: c. Są stale unowocześniane: d. Są stale dobrze promowane: e. Są w fazie schyłkowej: 13. Wymień czynniki, które zadecydowały, ze pomimo rozwoju telefonów komórkowych, telefony stacjonarne mają duży udział w rynku. 14. Nagrodzenie najbardziej aktywnych uczniów. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |