Katalog

Małgorzata Kłosowska, 2019-03-06
Jelenia Góra

Zawodowe, Scenariusze

Scenariusz zajęć edukacyjnych - cykl życia produktu

- n +


Scenariusz lekcji
Przedmiot: marketing usług hotelarskich
Temat lekcji: cykl życia produktu
Cele lekcji:
po zakończeniu lekcji uczniowie powinni:
- znać fazy życia produktu;
- umieć je scharakteryzować;
- umieć określić czynniki decydujące o dalszym wytwarzaniu produktu w
fazie jego spadku sprzedaży.
Nauczyciel: mgr Małgorzata Kłosowska

1. Sprawdzenie obecności.
2. Odpytanie uczniów.
3. Przypomnienie ostatniej lekcji.
4. Wprowadzenie do tematu.
5. Podstawowy wykres cyklu życia produktu.

Lata sprzedaży
(czas) Ilość w tys. sztuk
1 rok 200
2 rok 400
3 rok 600
4 rok 550
5 rok 400
6 rok 300
7 rok 200
8 rok 100

Notatka dla uczniów:
I. Wprowadzenie nowego produktu na rynek zależy od wybrania odpowiedniego momentu, np. nowy rodzaj stroju kąpielowego w zimie?, płaszcze w lecie? Wprowadzenie nowego produktu wiąże się z dużymi wydatkami firmy na: zaprojektowanie, wdrożenie, koncesje, wyprodukowanie dużej liczby produktów (dystrybucja) , kampanię reklamową (poinformowanie nabywców o nowym produkcie). Produkt nie posiada konkurentów na rynku.
II. Wzrost. Następuje najszybszy wzrost sprzedaży. Na etapie wzrostu pojawiają się już substytuty produktu, ( np. ciastka oreo firmy Kraft Foods i substytut). Ilość substytutów oraz ich siła oddziaływania na rynek może wymusić na producencie konieczność modyfikacji swojego produktu.
III. Dojrzałość. Sprzedaż w tej fazie rośnie, ale wzrost ten jest słabszy niż wzrostu występujący w fazie poprzedniej. Produkt ma już stałych użytkownikach produktu – takich, którzy wypróbowali towar i powtarzają zakup. Ich zakupy dostarczają firmie znacznych zysków, gdyż na rynku działa już wtedy wielu konkurentów, pomiędzy których rozdzielają się klienci.
IV. Spadek. W fazie tej następuje spadek produkcji i sprzedaży. Przestaje działać reklama i inne instrumenty promocji. Skutecznym instrumentem promocji może być obniżanie ceny, znalezienie nowych kanałów dystrybucji, zastosowań, klientów lub modyfikacja. Np. jogurty Danon(patyczki, magnesy, rebusy, kolorowanki).
6. Zadanie. Zaznacz na wykresie dane i powiedz jak przedstawia się cykl życia produktu.

Lata sprzedaży
(czas) Ilość w tys. sztuk
1 rok 200
2 rok 400
3 rok 600
4 rok 300
5 rok 400
6 rok 500
7 rok 700
8 rok 800
7. Zadanie. Zaznacz na wykresie dane i powiedz jak przedstawia się cykl życia produktu.
Lata sprzedaży
(czas) Ilość w tys. sztuk
1 rok 200
2 rok 400
3 rok 600
4 rok 700
5 rok 700
6 rok 700
7 rok 700
8 rok 700
8. Idealny cykl życia produktu.
9. Przedłużanie cyklu życia produktu.
-odnowienie produktu (zmiana opakowania, polepszenie jakości, wydłużona gwarancja, np. campus-dożywotnia, stojąca tubka pasty do zębów Colgate spowodowała wzrost sprzedaży o 30 %.
-znalezienie nowego zastosowania dla produktu, telefony komórkowe mają aparaty, dyktafony itp.
-znalezienie nowych użytkowników, np. Mc Donalds- ekspansja firmy na świat, mc drive.
10. Cykl życia produktu „dziwactwa”.np. figurki śmierdziele:
11. Zadanie. Określ w jakiej fazie cyklu znajduje się:
-fiat 126 p
-restauracja Mc Donalds
-magnetowid
-telewizor 3d
12. Wymień produkty nowe lub, znajdują się na rynku, które:
a. Odniosły sukces:
b. Poniosły fiasko:
c. Są stale unowocześniane:
d. Są stale dobrze promowane:
e. Są w fazie schyłkowej:
13. Wymień czynniki, które zadecydowały, ze pomimo rozwoju telefonów komórkowych, telefony stacjonarne mają duży udział w rynku.
14. Nagrodzenie najbardziej aktywnych uczniów.



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.