Katalog Monika Curyło - Drabek, 2019-03-05 Tarnowiec Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze „Jestem Polakiem”- budzenie poczucia przynależności do własnego miasta i kraju.Imię i nazwisko nauczyciela: Monika Curyło – Drabek Grupa wiekowa: Grupa III – dzieci 4 – 5 letnie Obszar z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. 5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne. III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. 2) odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej; 5) ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku; 7) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby; 8) obdarza uwaga inne dzieci i osoby dorosłe. IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. 5) odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki; 7) eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki; 10) wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej. Temat zajęcia: „Jestem Polakiem”- budzenie poczucia przynależności do własnego miasta i kraju. Cel główny zajęcia: - Kształtowanie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej. Rozwijanie poczucia przynależności narodowej. Cele operacyjne (wskaźniki) zajęcia: DZIECKO: - chętnie uczestniczy we wspólnej zabawie; - wie, że jest Polakiem; - recytuje wiersz; - reaguje na przerwę w muzyce; - współdziała w parze z kolegą podczas składania flagi; - rozwiązuje zagadki o symbolach narodowych; - składa w całość obrazek z 6 elementów - 5 latki, 5 elementów - 4 latki; - potrafi rozpoznać herb miasta Warszawy i Tarnowa wśród innych; - zna miejsce położenia Tarnowa, Warszawy i biegu Wisły na konturze Polski; - śpiewa piosenkę. Zaplanowane metody pracy: Czynna: zadań stawianych dzieciom do wykonania, ćwiczeń praktycznych; Słowna: rozmowa, polecenia nauczycielki; Oglądowa: pokaz nauczyciela; Aktywizująca: integracyjna, ewaluacyjna; Zaplanowane formy pracy: praca z całą grupą, w parach, indywidualna; Zaplanowane środki dydaktyczne: kukiełka, płyta CD z nagraniami, tekst zagadek, kontury mapy Polski, niebieskie wstążki, ilustracje herbów miast polskich, flaga Polski, białe i czerwone paski krepiny, puzzle „Godło Polski” dla każdego dziecka, tekst „Bądźcie przedszkolakami patriotami”, dyplomy dla dzieci. Rodzaj aktywności: werbalna, ruchowa. Przebieg zajęcia: 1.Powitanie w zabawie „Witam dzieci”. Nauczycielka macha ręką: - witam wszystkie dziewczynki - witam wszystkich chłopców - witam wszystkie dzieci, które chcą się ze mną bawić. 2.Przedstawienie kukiełki Bambo i przekazanie dzieciom informacji od cudzoziemca. Gdy przyszłam do przedszkola zobaczyłam w kąciku teatralnym kukiełkę Murzynka Bambo, zapytałam "W jakim celu do nas przybyłeś?". odpowiedział, że chciałby się dowiedzieć różnych ważnych informacji o naszym kraju. Przekażemy mu te informacje w czasie zabawy? 3.Recytacja przez dzieci wiersza W. Bełzy pt. „Katechizm polskiego dziecka”. 4.Zagadki: - Ogoniasta panienka miecz i tarczę ma w rękach Chociaż nie jest rycerzem to stolicy nam strzeże. -Czyj to jest herb moi kochani Z żółtą gwiazdą i żółtym księżycem? Odszukanie herbu miasta Tarnowa i Warszawy wśród innych. 5.Zagadka: - Biel na niej jest i czerwień. Powiewa pięknie, gdy wiatr się zerwie. (flaga) Zabawa ruchowa „Ułóż flagę”. Dzieci otrzymują kawałki krepiny w białym i czerwonym kolorze (po jednym dla dziecka), maszerują po sali w rytm melodii marszowej, na przerwę w muzyce łączą się w pary i układają z krepiny flagę. 6.Zaznaczenie na konturze Polski miejsce położenia Tarnowa, Warszawy i biegu Wisły. Każde dziecko otrzymuje kontur Polski, herb Tarnowa i Warszawy, niebieska wstążkę. Zadaniem dzieci jest zaznaczenie na konturze Polski, w którym miejscu leży Tarnów (położenie herbu Tarnowa), Warszawa (położenie herbu Warszawy) i jak płynie przez Polskę Wisła (zaznaczenie wstążką). 7. Zagadka: - W górach mieszka wielki ptak To jest Polski naszej znak. Zobaczysz go kiedyś może To jest biały ..... (orzeł). Składanie z części „Godła Polski”. Każde dziecko indywidualnie - 5 latki - 6 części, 4 latki - 5 części. 8.Śpiew piosenki „Symbole narodowe”. 9.Odczytanie przez nauczycielkę tekstu „Bądźcie przedszkolakami patriotami” Bądźcie przedszkolakami patriotami!!! 1. Szanujcie symbole narodowe Polski: hymn, godło i flagę państwową. 2. Szanujcie język i kulturę swojej Ojczyzny. 3. Szanujcie święta narodowe. 4. Poznawajcie historię własnego kraju. 5. Poznawajcie polskie tradycje ludowe. 6. Dbajcie o piękno naszego kraju. 7. Bądźcie dumni, że jesteście Polakami gdziekolwiek będziecie. 10.Podziękowanie za zabawę, wręczenie dyplomów dzieciom "Dyplom przedszkolaka patrioty", ewaluacja. 11 Bibliografia: - podstawa programowa wychowania przedszkolnego; - Program wychowania Przedszkolnego "Kocham Przedszkole"; - Wiersz W. Bełza "Katechizm polskiego dziecka"; - płyta Śpiewające Brzdące wydawnictwo AKORD, Poznań 2018. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |