Katalog

Ewa Bielawa, 2019-03-05
Słupsk

Matematyka, Artykuły

Mały ekonomista w SP 10 w Słupsku

- n +

W tym roku szkolnym w SP10 w Słupsku dla uczniów klas V w ramach ogólnopolskiego Programu mPotęga jest realizowany projekt grantowy „MAŁY EKONOMISTA”.  Wszelkie działania projektowe mają za zadnie popularyzować wśród dzieci zastosowanie matematyki w życiu codziennym, związanym z finansami domowymi oraz bankowością,  edukować je finansowo i budować ich ekonomiczną świadomość. 
  Na początek zostały przeprowadzone zajęcia warsztatowe, podczas których uczniowie dzięki przygotowanej animacji oraz pogadanki uzyskali wiedzę na temat podstawowych pojęć związanych z bankowością: usługi bankowe, kredyty, bankomat, wpłatomat, karta bankomatowa. Poznali historię od barteru do pieniądza, przyporządkowywali postacie władców do odpowiednich banknotów będących aktualnie w obiegu. Uczniów bardzo zaciekawiły zaprezentowane banknoty polskie sprzed denominacji, zwłaszcza te o wartości wielu milionów. Analizowali cennik produktów z roku 1989 oraz 2008 pod kątem wartości pieniądza, głównie jego spadku. 
Aby wprowadzić uczniów w tajniki finansów  zorganizowaliśmy również warsztaty prowadzone przez specjalistkę z banku, która w przystępny i atrakcyjny sposób zapoznała uczniów z podstawowymi pojęciami ekonomiczno – finansowymi, np: bank, konto, pożyczka, oszczędności, wyjaśniła na czym polega kapitalizacja odsetek, a także, że zyski z wkładów pieniężnych są obciążone podatkiem.
Kolejnym naszym działaniem była organizacja konkursu dla uczniów: "Domowe finanse". Zadaniem zespołów uczniowskich (fikcyjnych rodzin) było zaplanowanie miesięcznych wydatków w gospodarstwie domowym. Realizacja konkursu została podzielona na dwie części. Pierwsza z nich to warsztaty dla uczniów z aktywnym udziałem rodziców, których celem było uświadomienie dzieciom składników miesięcznych wydatków domowych oraz ich zależności od miejsca zamieszkania, ilości członków rodziny, potrzeb itp. Nie można było przekroczyć ustalonego budżetu, uczniowie starali się rozsądnie gospodarować dostępnymi finansami, aby zaoszczędzić. Przygotowanie planów wydatków było w dużej mierze oparte na współpracy z rodzicami, dziadkami. Drugą częścią tego przedsięwzięcia była prezentacja opracowanych budżetów na forum grupy, ich analiza, uzasadnienie i omówienie wydatków.
Kolejnym działaniem było zorganizowanie dla uczniów wycieczki do banku, aby poznali tę instytucję z dwóch perspektyw: jako bankowiec- finansista poprzez osobisty kontakt ze specjalistami oraz jako przyszły klient, co uzmysłowiło im zastosowanie matematyki w wielu dziedzinach życia. 
Przeprowadzone zostały również warsztaty, na których uczniowie mieli możliwość grać w edukacyjne gry ekonomiczne.
Podsumowaniem efektów zajęć "MAŁY EKONOMISTA" był konkurs na opracowanie krzyżówki z hasłem "Jestem małym ekonomistą" dotyczącej finansów, ekonomii i matematyki.
Działaniem zwieńczającym projekt będzie stworzenie wraz z uczestnikami projektu filmiku edukacyjnego prezentującego związek matematyki z życiem codziennym, finansami i bankowością.
Z grantu uzyskanego od Fundacji mBanku na potrzeby projektu zostały zakupione nagrody w konkursach, gry edukacyjne związane z finansami oraz pomoce dydaktyczne.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.